آخرین مطالب

کلید شکستن قفل محرومیت در شرق کرمان چیست؟/نماینده پاسخ می‌دهد اخبار استان کرمان - اخبار شرق استان کرمان

کلید شکستن قفل محرومیت در شرق کرمان چیست؟/نماینده پاسخ می‌دهد

  بزرگنمایی:
نماینده مردم شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس گفت: چرا باید این همه سال بگذرد و طرح آبرسانی سد نساء به تاخیر بیفتد؟ متاسفانه یکی از گلایه‌ها از وزارت نیرو همین است، قولی که وزارت نیرو داده تا پایان امسال باید به اتمام برسد که من بعید می‌دانم به پایان برسد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم شرق، شرق استان کرمان شامل شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر به اذعان بسیاری از جمله کارشناسان و حتی مقامات کشوری در سفرهای متعدد به این منطقه، از محرومیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف رنج می‌برد، خبرنگار کیمیای شرق در گفت‌وگویی با نماینده مردم این منطقه در خانه ملت به نیازها، خواسته‌های مردم و اقدامات توسعه‌ای منطقه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

نسیم شرق: تابستان است و مشکل آب، مردم روستاهای شرق استان با مشکل آب آشامیدنی روبه‌رو هستند علی‌رغم اینکه گفته بودید تا پایان سال مشکل آب آشامیدنی روستاها برطرف می‌شود، مردم تا کی باید شاهد این مشکلات باشند؟

نیکزادی‌پناه: در حال حاضر در فهرج، هشت روستای فاقد شبکه آب آشامیدنی داریم و به کمک دولت عملیات آبرسانی این روستاها در حال اجراست، قولی که آب و فاضلاب روستایی داده این است که تا هفته دولت روستای بدون آب در مناطق شرقی استان نخواهیم داشت.

اکنون چون منابع آبی تحت‌الارضی محدود است با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستیم و در طول 24 ساعت آب در اختیارشان نیست به همین دلیل در مضیقه هستند، بعضی از روستاها به صورت پاره وقت آب دارند.

تلاش می‌کنیم طرح آبرسانی سد نساء به بم و بروات هرچه سریعتر به اتمام برسد، این طرح خیلی طولانی شده است، متاسفانه یکی از گلایه‌های بنده از وزارت نیرو همین است، چرا باید این همه سال بگذرد و یک کار مهم اساسی به تاخیر بیفتد؟

ما داریم منابع مالی‌اش را تامین می‌کنیم قولی که وزارت نیرو داده تا پایان امسال باید به اتمام برسد که من بعید می‌دانم به پایان برسد، اکنون در مناطق فهرج 8 روستای بدون آب داریم و در منطقه ریگان 12 روستا فاقد لوله‌کشی آب است و آبرسانی به این روستاها در حال انجام است و در هفته دولت به بهره‌برداری خواهند رسید. در فهرج روستای بدون شبکه آب نداریم .

همچنین در روستاهای بم مشکل خاصی نداریم و تنها مشکل در مناطق کوهستانی است که تلاش می‌کنیم آب مورد نیازشان را تامین کنیم و مردم از نظر آب در مضیقه نباشند.

مردم شرق استان روی اقیانوسی از ثروت نشسته‌اند اما باید این پتانسیل به فعل تبدیل شود ما از یک آب پایدار برخوردار هستیم هرچند که مدیریت آب خوب نیست و از آب سد نساء نتوانستیم به درستی استفاده کنیم و امیدواریم بتوانیم آب این سد را به بم، بروات و سه شهرستان دیگر انتقال دهیم.

ما سالیانه می‌توانیم 50 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب تحت‌الارضی داشته باشیم و می‌توانیم تعداد بیشتری از روستاها را آبیاری کنیم و آب مازاد بر کشاورزی مشخص می‌شود.

 نسیم شرق: با توجه به محرومیت این منطقه از استان، در بحث مسکن، اشتغال جوانان و توسعه و آبادانی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

نیکزادی‌پناه: طی 6 سال گذشته تسهیلاتی برای مسکن روستایی در نظر گرفته نشده بود در سه سال گذشته بیش از 10 هزار مجوز  تسهیلات بانکی برای ساخت و ساز روستائیان مخصوصا جوانان در اختیار بنیاد مسکن قرار داده شد و امروز نیز با اقدامات انجام شده چهره روستاها تغییر کرده است.

بیش از 200 کیلومتر روشنایی در شرق استان انجام شده و بیش از 7 هزار تن قیر مجانی برای آسفالت معابر در اختیار گذاشته شده است، اکثر روستاها اکنون آسفالت شده‌اند و عمده روستاها بلوارکشی و برق‌کشی شده که تحول عظیم و ارزشمندی در منطقه به وجود آمده است، روستایی بدون برق در شرق استان نداریم و ورودی شهرها نیز ساماندهی شده است.

مهاجرت معکوس مردم به بم شروع شده و اکنون در شهر بم خانه خالی برای استیجاری نداریم به همین دلیل در ارگ جدید پروژه هزار و 200 واحد مسکونی آپارتمانی و ویلایی توسط بخش خصوصی  شروع شده است، شرق استان تبدیل شده به یک کارگاه در همه ابعاد و زمینه‌ها و تاکنون کار خیلی زیادی انجام شده ولی هنوز کاستی‌هایی زیادی وجود دارد.

نسیم شرق: شرق استان کرمان و زندگی در طوفان و شن و خشکسالی‌ها نیز مزید بر علت، چه اقداماتی برای مهار شن‌های روان و طوفان‌های شدید در شرق استان انجام شده است؟


نیکزادی‌پناه: متاسفانه به‌طور متوسط حداقل هفته‌ای دو روز و یک سوم سال با طوفان‌های شدید و هجوم شن‌های روان در این منطقه مواجه هستیم، در 13 سال گذشته اجرای طرح مالچ‌پاشی به تعویق افتاده و تعطیل شده بود و وزش طوفان‌های شن و حرکت شن‌های روان خسارات جبران‌ناپذیری به زیرساخت‌های اقتصادی خصوصا کشاورزی وارد کرد.

خیلی از روستاها و باغات زیر شن‌های روان دفن شدند و نخلستان‌هایی که حاصل سال‌ها زحمت مردم بود زیر شن‌های روان دفن شدند.

اکنون فعالیت مالچ‌پاشی بعد از 13 سال شروع شده در سال گذشته 2 هزار و 500 هکتار و امسال نیز یک‌هزار و 400 هکتار مالچ‌پاشی در شرق استان داشته‌ایم و این طرح ادامه خواهد داشت هرچند که نسبت به وسعت منطقه خیلی کم و ناچیز است.

 نسیم شرق: در رابطه با راه‌اندازی ایستگاه راه آهن فهرج چه پیگیری‌هایی داشته‌اید و خط ریلی فهرج - چابهار چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

نیکزادی‌پناه: ایستگاه راه آهن فهرج برای خط راه آهن چابهار - ایرانشهر و فهرج پیش‌بینی شده بود اما طرح جامع ریلی چابهار به‌جای اینکه برای خط راه آهن فهرج – ایرانشهر اجرا شود به زاهدان انتقال پیدا کرده است ولی ما پیگیر هستیم و به مسئولان هم پیشنهاد داده‌ایم.

خوشبختانه مسئولان راه آهن موافقت کردند، خط ریلی که از چابهار به سمت زاهدان می‌رود را از ایرانشهر به فهرج وصل کنند که مردم بتوانند از این خط ریلی استفاده کنند، اکنون مقدمات کار شروع، پیگیری‌هایی انجام و موافقت‌ها شروع شده است، راه اندازی این طرح توجیه اقتصادی دارد چون این طرح مسیر را کوتاه می‌کند و دو شهر ما از بن‌بست ریلی خارج می‌شود.

اجرای این طرح 300 کیلومتر راه انتقال مسافر و بار به مرکز کشور را کوتاه می‌کند اکنون بار باید  به زاهدان منتقل شود و از آنجا برگردد، اما مسیر فهرج – ایرانشهر راه را 300 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند.

همچنین احداث جاده جاسک – ریگان از سال‌های قبل شروع شده بود ولی هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود اما اکنون عملیات احداث این جاده از سمت ریگان به سمت جاسک آغاز شده و تاکنون زیرسازی 20 کیلومتر این مسیر انجام شده و استاندار نیز قول دادند که در این زمینه اعتبار تخصیص دهند، این جاده به جنوب کرمان و جاده فهرج – زاهدان وصل می‌شود  که یک جاده مستقیم است و می‌توانیم به دریا دسترسی پیدا کنیم.

ایستگاه راه آهن بم مشکل روشنایی در شب دارد و باند دوم آن نیز آماده نیست، بعد از گذشت چندین سال اعتبار گرفته‌ایم که این مشکل را رفع کنیم.

عملیات احداث باند دوم جاده نرماشیر – ریگان را با دو پیمانکار شروع کردیم و ساخت باند دوم جاده بم – دهبکری شروع شده و برای ساخت پل  سه‌راهی دهبکری اعتبار اختصاص یافته است.

 نسیم شرق: پرداخت حقوق کارگران ارگ قدیم بم به کجا رسید؟

نیکزادی‌پناه: در این ارتباط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عملکرد قابل قبولی ارائه نکرده و ما گلایه‌مند و نگرانیم، ارگ به این عظمت باید خلق ثروت برای دولت و مردم باشد اما امروز می‌بینید که عاجز است از پرداخت حقوق چند نفر کارگر و اصلا هیچ توجیه اقتصادی برای این موضوع نیست.

من نمی‌دانم مسئولان میراث فرهنگی کشور چه اندیشه‌ای برای رفع این موضوع دارند در صورتی که ارگ قدیم می‌توانست صدها نیرو را چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی مشغول به‌کار کند.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواستی به خزانه داده تا بتواند حقوق عقب‌مانده کارگران را پرداخت کند  و (برای اطلاع پرداخت شده است).
نسیم
شرق: در رابطه با توسعه دامداری و رونق کشاورزی در شرق کرمان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

نیکزادی‌پناه: ما در شرق استان بهترین نژاد گاو شیرده جرسی را داشتیم متاسفانه تعداد زیادی از این دام‌ها در زلزله بم از بین رفتند و تعداد زیادی به علت بی‌توجهی به کشتارگاه‌ها سپرده شد و تعدادی هم به دیگر استان‌ها انتقال داده شده است.

با وزیر جهاد کشاورزی دیداری داشتم و گفتیم در رابطه با احیای دامداری‌ها چه دام سبک و چه دام سنگین و نیز شترمرغ ، شترو مرغداری‌ها مجوز بدهند که وزیر جهاد نیز با مجوز ورود دام بز خارجی موافقت کرد و دستور داد برای ورود گاوهای خارجی به داخل کشور پس از انجام قرنطینه بتوانیم دام را وارد کنیم.

به‌دنبال صرفه‌جویی آب، آبیاری تحت فشار، توسعه آبزی‌پروری و توسعه گلخانه‌ها در شرق استان هستیم، هر منبع آبی که داریم قبل از اینکه آب وارد مزرعه شود برای پرورش ماهی استفاده کنیم، ماهی پرورش دهیم و آب غنی شده از کودهای دامی را به محصولات کشاورزی و باغی انتقال دهیم و با کشت ارگانیک مصرف کود شیمیایی را پایین بیاوریم.

 نسیم شرق: در بخش بهداشت و درمان در شرق استان کرمان محرومیت‌های چشمگیر و چندین و چندساله داریم، دولت‌های مختلف به منطقه آمدند اما اقدام مطلوبی در این زمینه برای مردم محروم اما زحمتکش منطقه انجام نشده، نظرتان چیست؟

نیکزادی‌پناه: از سال 83 علی‌رغم اینکه کلنگ دو بیمارستان فهرج و ریگان زده شده بود اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفته بود، خوشبختانه به کمک دولت در این سه سال اقدامات خوبی در شرق استان به وجود آمد، بیمارستان فهرج همراه با بیمارستان ریگان عملیات احداث آن را شروع کردند اما متاسفانه پیمانکاربیمارستان فهرج به‌خاطر تخطی از کارش خلع شد و دوباره با یکسری تشریفات اداری یک پیمانکار جدید را انتخاب کرده‌اند  خوشبختانه این پیمانکار کارش را خیلی خوب انجام می‌دهد.

اکنون بیمارستان فهرج به مرحله نازک‌کاری رسیده و امیدوارم که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد، بیمارستان ریگان نیز با توجه به اینکه همزمان با بیمارستان فهرج شروع شده بود پیمانکارش همان پیمانکار اولیه است و کارش را خوب انجام داده الان عملیات ساختمانی بیمارستان ریگان به اتمام رسیده و این بیمارستان تجهیز شده است، مدتی است که بیمار پذیرش می‌کند و تعدادی پزشک متخصص در انجا مشغول به کار شده‌اند.

امیدوارم که ان‌شاءالله با توجه به سفر اخیر وزیر بهداشت و درمان به استان، در منطقه پزشکان متخصص و فوق تخصص استخدام شوند تا مردم بتوانند از خدمات بیمارستانی استفاده کنند. بیمارستان نرماشیر هم یک بیمارستان قدیمی بود که از آن استفاده نمی‌شد و از کار افتاده بود با کمک مسئولین و مشارکت خیران تلاش زیادی کردیم که اکنون آن بیمارستان در حال پذیرش بیماراست اما نواقصی هنوز دارد که در سفری که وزیر بهداشت داشت قول داده شد مشکلات حل شود و ان‌شاءالله به‌طور کامل با تجهیز امکانات بیمارستانی و استخدام پزشکان متخصص و فوق تخصص فعالیتش را آغاز کند.

همچنین بیمارستان 220 تختخوابی که سال‌های قبل در بم کلنگش زده شده بود در سال گذشته با همت مدیر جدید دانشگاه علوم پزشکی بم تسهیلات اخذ شد اکنون در حال کار است و پیشرفت خوبی دارد و امیدواریم تا پایان سال آینده این بیمارستان به بهره‌برداری برسد.

درمانگاه‌های زیادی در روستاها و بخش‌ها ساخته شده و با کمبود منابع از طرف دولت اقدامات خوبی در بحث بهداشت و درمان در شرق استان صورت گرفته است
نسیم
شرق: در رابطه با ریزش خرما تنها محصول کشاورزان شرق استان چه پیگیری‌هایی شده و چه‌کسانی به دنبال اخلال در بازار فروش خرما هستند؟

نیکزادی‌پناه: متاسفانه هر سال در فصل گرما در فصل تلقیح درخت خرما و نوسانات حرارتی شاهد ریزش خرما هستیم و امسال نیز تلقیح به درستی انجام نشده و شاهد ریزش خرما همچون سال‌های گذشته هستیم.

پرداخت و شاخص‌هایی که بیمه دارد خیلی امیداوار کننده نیست و کشاورزان خسارات واقعی‌ خرمایشان را دریافت نمی‌کنند پیگیری کردیم صندوق بیمه کشاورزی در زمینه خسارات خرما بعضی از شاخص‌ها را تغییر بدهند.

در ارتباط با بازار خرما با کمک وزارت جهاد کشاورزی خرما را از انحصار یکسری دلالانی که حتی توجه به منطقه خودشان هم ندارند درآوریم و خرما در سال 97 جایگاه خودش را پیدا کرد و از کیلویی 3 هزار تومان به کیلویی 30 هزار تومان به‌فروش رسید.

متاسفانه در مدتی قبل اتفاقی افتاد که کارگروه قیمت‌گذاری و یا تنظیم بازار انجام داد، اول گفتند صادرات را ممنوع کنید و بهانه‌شان تنظیم بازار بود اما هیچ ارتباطی به تنظیم بازار نداشت، صحبت کردیم که این اتفاق نیفتاد، بعد آمدند یک تعرفه ناعادلانه کیلویی 8 هزار تومان را بر خرما بستند.

در این رابطه هم با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کردیم، این موضوع هم حل شد ولی همین مدت 20 - 10 روز اخلالی در بازار به‌وجود آمد و نظم بازار به‌هم خورد و کسانی که خرما صادر می‌کردند با یکسری مشکلات روبه‌رو شدند و گمرک از صدور خرما هم جلوگیری کرد.

اکنون مقدار کمی خرما در سردخانه‌ها باقیمانده با توجه به اینکه ماه محرم و عید قربان را درپیش داریم قطعا خرمای باقیمانده به‌فروش می‌رسد، سازمان تعاون به کمک اتحادیه مرکزی تعاون روستایی اعلام آمادگی کردند خرما را به قیمت توافقی بخرند و اولین جلسه را در این زمینه تشکیل داده‌ایم.

در رابطه با اخلال در بازار در سال گذشته چهار توطئه را علیه خرمای بم خنثی کردیم یکی این بود که خرمای بم آلوده به مدفوع خفاش است و ما اصلا در شرق استان خفاش نداریم، دوم اینکه نمونه خرمایی رفته بود خارج کشور تعدادی از شهروندان بیمار شده بودند چون روی کارتن خرما نام بم بوده است و همه کشور از کارتن بم استفاده می‌کنند گفته بودند این خرما مربوط به بم است بعد مشخص شد مربوط به بم نبوده است.

سوم اینکه سازمان استاندارد بر اساس وظیفه قانونی که داشته است در خیابان تختی حضور پیدا کردند چون نام بم بر روی کارتن خرما بود از صداوسیما اعلام کردند خرمای بم استاندارد نیست اما بعدا مشخص شد خرمایی که داخل کارتن است مربوط به بم نیست و بدتر از همه این بود که سازمان تعاون اعلام کرد خرمای مضافتی را به قیمت تضمینی 1400 تومان می‌خرد خرمای بم ارزشش بالای 30 هزار تومان است.

سال گذشته ما بیش از 100 هزار تن خرما صادر کردیم و تلاش می‌کنیم بسته‌بندی خرما را مدرن و سردخانه‌هایمان را استاندارد و نوسازی کنیم و در نهایت خرما را به بورس ببریم در بورس کشاورزی همه دنیا بتوانند این خرما را به راحتی بخرند و امیدوارم برگردیم به گذشته نه چندان دور. در بحث کشاورزی و محصولات دارویی وسمه، حنا و محصولات گلخانه‌ای را توسعه می‌دهیم و عزمی همه‌جانبه هم از طرف دولت و هم از طرف مردم شروع شده است.

کیمیای شرق: صحبت پایانی؟

نیکزادی‌پناه: بازسازی شهر بم به اتمام نرسیده علی‌رغم بازسازی شهر 30 درصد شهر آوارهای آن هنوز باقی و کوچه‌ها خاکی است و مشکل دارد، شهر را بازسازی شده تلقی کرده‌اند، اخیرا به کمک فرماندار توانسته‌ایم یک بخشی را به‌عنوان بخش ناکارآمد تعریف کنیم و ورازت راه و شهرسازی مقداری قیر در اختیار گذاشته تا قسمتی از کوچه‌ها آسفالت شود.

اعتبارات جدیدی جذب می‌کنیم که بتوانیم خرابی‌های ناشی از زلزله سال 82 را که 16 سال گذشته جبران کنیم و زیبایی بم را به آن برگردانیم و مثل همیشه مردم دنیا و ایران بیایند بم و خود مردم بم از این شهر زیبا بتوانند استفاده کنند.

 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

عامل کلاهبرداری با رسید‌های جعلی دستگیر شد

جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری در روز انتخابات

جزئیات پرداخت مطالبات معلمان در روز‌های پایانی سال

آمادگی پلیس کرمان برای برقراری امنیت ایام نوروز

دهبکری بم دارای شهردار شد

بزرگترین بنای خشت گلی جهان آماده استقبال از مهمانان نوروزی است

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم واریز شد

وزیر کشور: انتخابات اخیر بدون کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد

آخرین جزییات پرونده مرگ کودک رفسنجانی تشریح شد

تصادف در رفسنجان 2 کشته و سه مصدوم برجای گذاشت

انتقال مجروحان عملیات درگیری پلیس با اشرار مسلح توسط بالگرد به بیمارستان جیرفت

برخورد بال هواپیما با تونل ورود مسافران، علت تاخیر پرواز کرمان_ تهران

اعلام زمان ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد

توزیع میوه شب عید از 27 اسفند در استان کرمان

برخورد جدی و بدون اغماض دستگاه قضایی با مقصرین فوت کودک 4/5 ساله

مسافران پیش از انتخاب مراکز اقامتی به سامانه نماد مراجعه کنند

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از جمعه 25 اسفندماه

یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان بدون تغییر است

افزایش 50 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های کرمان تصویب شد

بازی خاتون بم و سپاهان اصفهان با تساوی به پایان رسید

تاریخچه دربی پایتخت؛ در انتظار جدالی جذاب!

کنسرو رب گوجه فرنگی آرسن غیراستاندارد است

رئیسی: به برکت ماه رمضان در جهت مبارزه با سلطه‌گران گام‌های موثری برداریم

اخذ عوارض به صورت الکترونیکی در تمامی آزاد راه های کشور الزامی می شود

عاملان بی نظمی در بیمارستان جیرفت دستگیر شدند

بزرگ‌ترین شبکه اخلالگر مالی و بنگاه‌های قمار آنلاین مرتبط با انگلستان منهدم شد

زائران راهیان نور سیرجان به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند

شیرها وایتکس ندارند، با خیال راحت مصرف کنید

با آداب طبیعت‌گردی آشنا شویم

سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی در دیوان عدالت اداری کرمان راه‌اندازی شد

عوامل شبکه حرفه‌ای جعل مدرک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

یک نفر بر اثر مسمومیت با مونواکسید کربن در بافت جان باخت

همراهان بیمار، پرستار بیمارستان جیرفت را به اتاق عمل فرستادند

برای شما که همیشه گرسنه هستید/ معرفی 5 ماده غذایی سیرکننده

مسافران بدون زنجیر چرخ وارد جاده نشوند

آغاز مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ از امروز

قدردانی استاندار کرمان از حضور مردم در انتخابات

بیش از 200 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شد‌/ ساخت ‌مسکن فرهنگیان در 18 استان

قدردانی وزیر کشور از استاندار کرمان

در تصادف محور بردسیر ـ کرمان، 5 نفر مصدوم شدند

سرمربی مس رفسنجان: بازیکنان ما به خودباوری رسیدند

یک واحد گردشگری در جاده هفت‌باغ علوی کرمان به‌علت تهدید بهداشت عمومی پلمب شد

تصادف در جنوب کرمان سه کشته و یک مصدوم برجا گذاشت

خطیب جمعه کرمان: استحکام مردمی نظام باید حفظ شود

واگذاری زمین به 2 میلیون متقاضی در شهرها و روستاها تا پایان دولت سیزدهم

عباس ایروانی به تحمل 25 سال حبس محکوم شد

کشف پنج تن مواد افیونی در مرزهای جنوب شرقی کشور

پلیس آگاهی کرمان: برای احقاق حق 140 مالباخته کلاهبرداری حواله خودرو تلاش مضاعف داریم

وزیر آموزش و پرورش: «تاکید بر ولایت فقیه» یکی از پرتکرارترین واژه‌های وصیت‌نامه شهدا است