آخرین مطالب

باغ شهر جهانی بم در سکوت مسئولان رو به نابودی است اخبار شرق استان کرمان

باغ شهر جهانی بم در سکوت مسئولان رو به نابودی است

  بزرگنمایی:
باغ شهر بم ثبت جهانی است اما قطع خاموش درختان نخل در این باغ شهر جهانی زنگ خطر را برای خروج آن از این میراث گران بهاء به صدا در آورده است.

به گزارش نسیم شرق به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، ارگ بم‌ تیر ماه 1383 ثبت میراث جهانی شد و شهر و تمام‌منظر فرهنگی آن ثبت میراث جهانی شده است.

ضرورت حفظ باغ شهر زیبای بم مطالبه جدی مردم و جوانان آن است و باید مدیران شهری پاسخ مناسبی همراه با نظارت بیشتر برای حفظ این باغ شهر ایرانی داشته باشند.

متاسفانه برخی سود جویان بخش زیادی از این باغ شهر زیبا را از بین برده اند که می طلبد برای حفظ باغ شهر بم ابعاد مختلف حفظ و نگهداری آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد طرح تفصیلی این شهر سال ها است که بر زمین مانده و همین امر باعث ازبین رفتن این باغ شهر شده است.

18 سال از زلزله دلخراش سال 82 بم می گذرد هنوز طرح تفصیلی این شهر آماده نشده است انگار فرصت طلبان و سود جویان نبود نظارت جدی مسئولان را مهیا دیده اند و شاهد از بین رفتن باغ شهر زیبای بم به بهانه های مختلف هستیم .

کمتر روزی در بم هست که شاهد تخریب باغ های نخل ،خشکاندن نخل‌ها و تغییر کاربری نباشیم همه شاهد نابودی نخل‌های سر سبز و سر به فلک کشیده این شهر هستند و با بی تفاوتی از آن می گذرند.

باغ شهر جهانی بم

نخل‌های شهر بم حال خوشی ندارند

وجود باغ و نخل‌های سر سبز در دل کویر خشک به عنوان یک عامل زیست محیطی موثر است و همه باید برای حفظ این باغ شهر بکوشیم و نگذاریم این باغ شهر زیبا به ساختمان و باغ خشک تبدیل شود.

نخل‌های بم‌نماد تاریخ و هویت این شهر هستند این نخل‌ها با ارگ‌تاریخی و کهن بم قرن‌ها از نیاکان ما به ما رسیده اند هم اکنون در حال خشک شدن و نابودی است درختانی که روح و روان هر رهگذری را می نوازد و آن را به عمق تاریخ می برند.

متاسفانه نگاه منفعت طلبانه عده‌ای سود جو باغ‌ها و نخلستان‌های سر به فلک کشیده بم را نابود کرده است آمار‌ها  نشان می دهد بعد از زلزله بم بیش از 500 هکتار از باغات و نخلستان‌های شهر بم از بین رفته است.

باغ شهر جهانی بم

منفعت طلبان نخل ها را قطع کردند

چند روز پیش قطع 18  نخل در خیابان چمران بم باعث ناراحتی مردم وپیگیری از مسئولان شهر شد.

ریاضی شهردار بم گفت: شهر بم یک باغ شهر است متولی و نگهداری باغ ها مالکان‌ نخلستان ها هستند در خیابان‌چمران بم‌ متاسفانه تعدادی نخل قطع شده بود به حوزه شهرداری و اجرائیات شهرداری اعلام شد بر اساس بررسی اولیه با هماهنگی مقام‌قضایی از این امر جلوگیری شد و در حال بررسی  مدارک  و مستندات از سوی مالک هستیم که البته گزارش شهرداری به مقام‌قضایی اعلام‌شده است.

شهردار بم‌گفت: مالک مدارکی به ما داده است که این‌ملک در سال 83بر اساس طرح تفصیلی آن سال بررسی شده به صورت کاربری تجاری مسکونی دارد باید صحت این‌موضوع مورد بررسی قرارگیرد.

باغ شهر جهانی بم

او افزود: بر اساس قوانین حفظ گسترش فضای سبز چنانچه مالکان نسبت به قطع درختان نخل اقدام کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

شهردار بم در خصوص خیابان تختی که باغ بوده و به واحد‌های مسکونی طی چند سال تبدیل شده گفت: ما دسترسی به مالک نداریم از ساخت ساز در این خیابان جلوگیری می‌شود مالکین برای نگهداری نخلستان‌ها کمک کنند.

این حرف درحالی زده می شود که شهرداری باید جلوی ساخت و ساز غیرمجاز را بگیرد مگر می شود ساخت و ساز بدون مجوز وسط شهر انجام شود و شهرداری نظاره گر باشد.

باغ شهر جهانی بم

معقول مدیر جهاد کشاورزی بم‌گفت: بنا به در خواست متقاضی نظر کارشناس مربوطه  به فضای سبز شهرداری‌ها مکاتبه شده بعد از این نامه باید روند صحیح و مراحل قانونی طی شود که انجام‌نشده است باید در کمیسیون ماده 7 شهرداری مطرح و مجوزلازم را  طبق ضوابط شهرداری انجام دهند نامه جهاد فقط نظر کارشناسی بوده است و هیچ‌گونه حقی برای متقاضی ایجاد نکرده است و هیچ الزامی برای دستگاه متولی یعنی شهرداری به وجود نیاورده است و مسیر قانونی و صحیح خود را طی نکرده است و مالک اقدام به قطع درحختان بدون‌مجوز کرده است.

او ادامه داد: در حوزه حریم شهر و داخل شهر قطع درختان و هر گونه عملیات ساخت ساز بر عهده شهرداری است نه جهاد کشاورزی و باید در کمیسون ماده 7 اقدام‌می کردند.

باغ شهر جهانی بم

بم در خطر حذف از ثبت میراث جهانی

قاسمی مدیر پایگاه جهانی بم گفت: بم و منظر فرهنگی آن در سال 1383 به ثبت میراث سازمان‌جهانی یونسکو رسیده است به عنوان اثر ثبت جهانی در کشور ایران علاوه بر ارگ تاریخی بم منظر فرهنگی و نخلستان‌ها و قنوات ثبت‌میراث جهانی شده اند.

او ادامه داد: مساحت 3هزار 200 هکتار شهر بم و بروات ثبت میراث جهانی شده است و باید به درستی از باغ شهر بم حفاظت کرد و شهر بم تنها باغ شهر ایران است که تمام آن ثبت میراث جهانی شده است و اگر این باغ شهر حفظ نشود و نخلستان‌های آن از بین برود نگرانی حذف از لیست جهانی یونسکو وجود دارد  و همه باید تلاش کنند با کمک‌نهاد‌ها مسئول از جمله شهرداری، جهاد کشاورزی ،پایگاه میراث جهانی فرمانداری و دستگاه قضا برای حفاظت باغ شهر زیبای بم تلاش کنند.

قاسمی افزود: ارزش نخلستان‌های بم با ارگ‌ تاریخی و کهن بم‌ یکی است تمدن چند هزار ساله ای دارد و همه باید برای حفظ باغ شهر بم تلاش کنند تا هویت این شهر حفظ شود.

مدیر پایگاه جهانی بم‌گفت:  چنانچه این باغ شهر جهانی و تمامی نخلستان‌ها حفظ نشود احتمال بسیار زیاد باغ شهر بم از لیست آثار جهانی خارج شود و دیگر باغ شهر جهانی بم را نداشته باشیم .

باغ شهر جهانی بم

 بهانه های عجیب برای قطع درختان بم

محمد برزنگ فرماندار بم گفت:  اتفاقی که رخ داده و تعداد 18 نخل در بم قطع شده است  مالک برای قطع درختان ادعا می کند ارتفاع بلند درختان  باعث سقوط آن‌ها و ایجاد مشکل برای همسایه‌ها می شد! 

او ادامه داد: ما به هیچ عنوان به هیچ کس اجازه نخواهیم داد باغ شهر زیبای بم را نابود کند به شدت پیگیری می کنیم و مجوز جهاد کشاورزی بهانه شده بر قطع درختان در این خیابان ، خاطیان به دادستانی بم‌معرفی شدند و با دستور بازداشت با قید ضمانت آزاد شده اند و پرونده در دست بررسی است و باید در ثبت اسناد تعهد می دادند جایگزین این درختان را درخت جدید کشت می کنند.

فرماندار بم گفت: با کسانی که به بهانه‌های مختلف باغ های بم را از بین می برند  به شدت برخورد می‌کنیم متاسفانه باغ شهر بم 1700 هکتار بود که بیش از 500 هکتار آن متاسفانه نابود شده است .

باغ شهر جهانی بم

زلزله لطمه خود را به بم زد اما نخل ها استوار ماندند سازمان های جهانی آمدند و ارگ بم و باغ شهر بم ثبت جهانی شد اما حالا افراد سودجو و ناآگاه بدتر از زلزله به جان شهر افتاده اند حالا که بم دوباره از نو ساخته شده است و داغ مردم هنوز بر سینه هایشان است و آرامستان این شهر مملو از زنان ،مردان و جوانان و بچه های عزیز بمی است و تنها چهره باقی مانده از آن فاجعه همین نخل های استوار هستند عده ای کمر به نابودی آن بسته اند یعنی کسی معنی جهانی بودن را نمی فهمد یا شاید سکوت بهترین گزینه برای پر کردن جیب های عده ای است .

برای جلوگیری از این فاجعه چه کاری باید انجام شود؟ پس آرمان های ما ، اخلاقیات و آیندگان چه می شوند ؟


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حضور پرشور مردم در محفل قرآنی امام حسنی‌ها

فرآیند ثبت نام در نوبت دوم آزمون سراسری 1403 شروع شد

مقدماتی انتخابی فوتبال جام جهانی 2026؛ ترکمنستان 0 - ایران 1

برگزاری جشنواره نوروزی مجاور بنای 2500 ساله شاه‌خورشید در شرق کرمان

ایجاد بازارچه دائمی میوه و تره‌بار در 3 نقطه از شهر کرمان

هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

وزیر آموزش و پرورش: حتی یک مورد لو رفتن سؤالات امتحان نهایی صحت نداشت

مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده

مدیران پیگیر دستوراتشان برای حل مسائل مردم باشند

برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در بم

تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروز کرمان به 52 نفر افزایش یافت

پیش‌بینی سیل در کرمان با هشدار نارنجی هواشناسی

ظرفیت‌های اجرایی کرمان برای تحقق شعار سال بسیج شدند

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر

ساعت کار ادارات کرمان تغییر کرد

آمار قربانیان حمله تروریستی مسکو به 143 نفر رسید

سربازان جای خود را به صنایع دستی دادند

بازدید بیش از 6000 مسافر نوروزی از ارگ بم

هشدار زرد هواشناسی برای کرمانی‌ها

لزوم بسیج همت‌ها، سرمایه‌ها و ابتکارات ملت برای شکوفایی اقتصاد

عیادت استاندار کرمان از بیماران در نخستین روز سال

افطار کرمانی‌ها در مهمانی‌ نوروز/ غذاهای محلی که کمتر می‌شناسید

سال نو همراه با شقایق ها/ آیین تحویل سال 1403 در کرمان برگزار شد

تصادف زنجیره‌ای در جیرفت یک‌ کشته برجا گذاشت

ثبت قرارداد اجاره فقط در سامانه خودنویس از سال آینده

سقف برداشت از حساب‌های بانکی افزایش یافت

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی

سال 1403، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

عامل کلاهبرداری با رسید‌های جعلی دستگیر شد

جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری در روز انتخابات

جزئیات پرداخت مطالبات معلمان در روز‌های پایانی سال

آمادگی پلیس کرمان برای برقراری امنیت ایام نوروز

دهبکری بم دارای شهردار شد

بزرگترین بنای خشت گلی جهان آماده استقبال از مهمانان نوروزی است

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم واریز شد

وزیر کشور: انتخابات اخیر بدون کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد

آخرین جزییات پرونده مرگ کودک رفسنجانی تشریح شد

تصادف در رفسنجان 2 کشته و سه مصدوم برجای گذاشت

انتقال مجروحان عملیات درگیری پلیس با اشرار مسلح توسط بالگرد به بیمارستان جیرفت

برخورد بال هواپیما با تونل ورود مسافران، علت تاخیر پرواز کرمان_ تهران

اعلام زمان ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد

توزیع میوه شب عید از 27 اسفند در استان کرمان

برخورد جدی و بدون اغماض دستگاه قضایی با مقصرین فوت کودک 4/5 ساله

مسافران پیش از انتخاب مراکز اقامتی به سامانه نماد مراجعه کنند

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از جمعه 25 اسفندماه

یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان بدون تغییر است

افزایش 50 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های کرمان تصویب شد

بازی خاتون بم و سپاهان اصفهان با تساوی به پایان رسید

تاریخچه دربی پایتخت؛ در انتظار جدالی جذاب!