آخرین مطالب

رییس بانک مرکزی:

حتما دربازار ارز دخالت می‌کنیم/دلار 44هزارتومانی نرخ ارز کشورنیست اقتصادی

حتما دربازار ارز دخالت می‌کنیم/دلار 44هزارتومانی نرخ ارز کشورنیست

  بزرگنمایی:
محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی سیاست‌های پولی، بانکی و ارزی جدید ‎بانک مرکزی را تشریح کرد.

محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی درباره مهمترین برنامه دوران جدید بانک مرکزی برای کنترل ارز گفت: اول نرخ ارز تعیین می‌کنیم و در این راه باید به یک دوگانه توجه کرده و آن هم دوگانه رفاه و اشتغال است. اگر ارز گران شود رفاه از بین می‌رود و اگر کاهش پیدا کند اشتغال از بین می‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در نرخ دلار در سامانه نیما به طور میانگین 29 هزار تومان بوده و از فردا با عدد 28500 عرضه خواهد شد. در سامانه نیما ارز صادرات نفت و کالایی است در خصوص نرخ ارز نیما دیروز هم گفتم که با نرخ 28500 عرضه خواهد شد اما این قیمت دستوری نبوده و با افزایش عرضه صورت خواهد گرفت، در هفته آینده عرضه ارز افزایش پیدا خواهد کرد. در سامانه نیما مشکلاتی وجود دارد، مانند ارزهای متفاوت برای تخصیص‌های متفاوت، چون مبدا و مصارف ارزها متفاوت است اگر بخواهیم واژه دقیق‌تر بخواهیم انتخاب کنیم نقشه تجاری و ارزی ما با مشکل مواجه است. نرخ 28500 می‌تواند نیازهای بازار را تأمین کند. بنگاه‌ها ارز عرضه می‌کنند و در این سامانه آسیب نمی‌بینند.

ایجاد بازار مبادله ارزی

رئیس بانک مرکزی در خصوص بازار مبادله ارزی گفت: یک بازار دیگر ایجاد می‌شود به نام بازار مبادله ارزی در این بازار تمام ارزها تأمین خواهد شد و آن نوسان خواهد داشت که به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی در ادامه درباره نرخ ارز بیان کرد: نرخی در بازار آزاد تحریف شده است، در 9 ماه گذشته صادرات غیر نفتی کشور مجموعه 36 میلیارد دلار بوده است و 42 میلیارد دلار نیز صرف واردات کالا شده است این یعنی بخش از واردات می‌تواند مشکل ارز را حل کند. در حال حاضر نرخ 28,500 تومان می‌تواند نرخ دلار در سامانه نیما را متعادل کند.

رئیس بانک مرکزی تفاوت ارز 4200 با 28500 چه فرقی دارد گفت: ارز 4200 برای همه کالاها بود اما ارز 28500 برای همه کالاها نیست.

فرزین در پاسخ به سوال خبرنگار که نظرتان راجع به دلار بازار آزاد که به 42 هزار تومان رسیده است، چیست؟، اضافه کرد: مثل اینکه نرخ 42 هزار تومان را پذیرفته‌اید این نرخ ارز کشور ما نبوده و تحریف شده است. بازار را مدیریت خواهیم کرد و این نرخ ارز تحریفی است به دلیل انتظارات تورمی علامت دهی غلط به بازار کالا می‌دهد اما نخواهیم گذاشت این نرخ تثبیت شده و در بازار آزاد دخالت خواهیم کرد. نیازهای قاچاق و فرار سرمایه فقط در بازار تأمین نخواهد شد. ما قطعاً نگاهی به بازار آزاد خواهیم داشت و این گونه نیست که بازار آزاد را قبول نداشته باشیم اما با سیاست‌های جدید نرخ بازار آزاد و توافقی را روز به روز کمتر می‌کنیم.

محمدرضا فرزین در ادامه گفت: ما به دوگانه رفاه و تولید توجه خواهیم داشت و برای همین نرخ ارز را متعادل کرده تا تورم تولید کننده به حداقل برسد.

نظام بانکداری اصلاح می‌شود

وی در خصوص اصلاح بانکی گفت: کارکنان می‌توانند محور اصلاح نظام بانکی کشور باشند مسئله اساسی در نظام بانکی به یک ارزش باید تبدیل شود مقررات بانک مرکزی باید مو به مو اجرا شود عملاً در اجرای برنامه‌ها موفق نخواهیم بود. نظام بانکی باید به سمت تخصصی شدن برود متأسفانه تفکیکی دقیقی بین بانک‌ها انجام نشده و بانک‌های سرمایه گذاری، بنگاه دار، قرض الحسنه و تجاری نداشته و باید تفکیکی بین آنان صورت بگیرد و ممکن است مقررات متفاوت تفاوت بین بانک‌ها باید باشد و برای هر بانک برای امور تخصصی خود کار کند. مصرف در نظام بانکی کنترل صورت نمی‌گیرد مصرف پول بانک را تسهیلات گیرنده قرار می‌دهد نتوانیم کنترل کنیم در بانکداری اسلامی با مشکل رو به رو خواهیم شد. خرج از بنگاه داری بانک‌ها باید از بنگاه داری خارج شوند. گسترش تسهیلات خرد است در تسهیلات خرد با اموال غیر معقول برای 50 میلیون 100 میلیون می‌تواند پول بگیرد و طلا یا اموال دیگر داده تا وام را یک دو ماه پرداخت کنند. ترازنامه بانک‌ها در سیاست‌های پولی در سیاست‌های پولی بانک مرکزی استفاده می‌شود یکی از روش‌های متداول شده است ابزار سیاست غیر متعارف که ترازنامه بانک‌ها کنترل می‌شود بانک مرکزی دارایی را کنترل می‌کند یکی از اهداف سمت چپ و راست ترازنامه کنترل خواهد شد برای کنترل تورم از سیاست‌های پولی استفاده شود. قطعاً سیاست‌های جدید پولی اعلام خواهد شد و با بانک‌هایی که رعایت نکنند برخورد خواهد شد و اختیارات لازم را برای بانک مرکزی خواهیم گرفت، بانک مرکزی در برخی از حوزه‌ها اختیارات ندارد و تلاش بر این است که نظام بانکداری اصلاح شود.

راه‌های فرزین برای کنترل تورم

رئیس بانک مرکزی در خصوص کنترل تورم گفت: کنترل تورم فقط با اقدامات بانک مرکزی قابل کنترل نیست بنابراین اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم نیاز به یک هیئت مالی داریم که مجموعه اقدامات اقتصاد کنترل شود، شما نمی‌توانید با سیاست پولی تورم را کنترل کنیم وقتی سیاست مالی انبساطی است و فشار از کسری بودجه یا خارج باشد.
وی در خصوص اقدامات سیاست‌های پولی گفت: اقدامات خوبی در خصوص سیاست‌های پولی شده است و تمام تلاش ما این است که از سیاست پولی استفاده شود 6 ماه از یک سیاست پولی استفاده کنیم و 6 ماه بعد از یک سیاست دیگر استفاده کنیم.
محمدرضا فرزین درباره نرخ بهره نیز گفت: شورای عالی پول اجازه افزایش نرخ بهره را داده است و این موضوع به بانک‌ها نیز اعلام شده و قطعاً از ابزار نرخ بهره استفاده خواهیم کرد اما اینکه چگونه استفاده خواهد شد را در عمل باید بررسی کنیم.

حساب واحد خزانه به کجا رسید؟

وی درباره بازگشت پول از شرکت‌های دولتی به خزانه بانک مرکزی گفت: حساب واحد خزانه به این معنا است که شما منابع شرکت‌های دولتی را بانک‌ها جذب می‌کنند و شبانه به بانک مرکزی می‌رفت باید در خصوص یک بازنگری شود قطعاً بنگاه‌هایی که این منابع را دارند تجدید نظر یعنی توسط بانک‌های تجاری اضافه برداشت از بانک تجاری می‌شود این هدف اصلی نیست هردو در کنار هم دیده خواهد شد.
وی در ادامه رشد نقدینگی اظهار کرد: در حال حاضر هدف گذاری مشخصی بانک مرکزی دارد یکی دو ماه است و همین سیاست را بانک مرکزی دنبال می‌کند انسداد نقدینگی اگر به وجود بیاید با مشکل رو به رو خواهیم شد، بنابراین باید در ماه‌های آینده سیاست‌های پولی چک شود و باید سیاست‌ها به گونه‌ای ترسیم شود تا نقدینگی کنترل شده و با سیاست‌های پولی تورم را افزایش ندهیم.
رئیس بانک مرکزی در خصوص راه اندازی بانک‌های قرض الحسنه اعلام کرد: در این چند سال گذشته سمت بانکداری تجاری قرض الحسنه نسبت به سال گذشته رشد داشته است نوع تسهیلات قرض الحسنه را رشد دهیم چون عامه مردم را تأمین مالی می‌کند و باعث رضایت مردم خواهد شد.
محمدرضا فرزین در پایان با بیان اینکه ارز نیمایی تا چه زمان ادامه دارد گفت: ثبات را به بازار کالا بدهیم بازار کالا باید به ثبات برسد بازار کالا باید بداند که کالا با چه مقدار ارز وارد می‌کند و باید تولید کننده برآورده درستی از نرخ ارز طی یک سال آینده داشته باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

انفعال و بی‌عملی سران برخی کشورهای اسلامی در قبال ملت فلسطین، موجب تأسف است

غزه، تا این لحظه پیروز اصلی میدان است

حضور پرشور مردم در محفل قرآنی امام حسنی‌ها

فرآیند ثبت نام در نوبت دوم آزمون سراسری 1403 شروع شد

مقدماتی انتخابی فوتبال جام جهانی 2026؛ ترکمنستان 0 - ایران 1

برگزاری جشنواره نوروزی مجاور بنای 2500 ساله شاه‌خورشید در شرق کرمان

ایجاد بازارچه دائمی میوه و تره‌بار در 3 نقطه از شهر کرمان

هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

وزیر آموزش و پرورش: حتی یک مورد لو رفتن سؤالات امتحان نهایی صحت نداشت

مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده

مدیران پیگیر دستوراتشان برای حل مسائل مردم باشند

برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در بم

تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروز کرمان به 52 نفر افزایش یافت

پیش‌بینی سیل در کرمان با هشدار نارنجی هواشناسی

ظرفیت‌های اجرایی کرمان برای تحقق شعار سال بسیج شدند

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر

ساعت کار ادارات کرمان تغییر کرد

آمار قربانیان حمله تروریستی مسکو به 143 نفر رسید

سربازان جای خود را به صنایع دستی دادند

بازدید بیش از 6000 مسافر نوروزی از ارگ بم

هشدار زرد هواشناسی برای کرمانی‌ها

لزوم بسیج همت‌ها، سرمایه‌ها و ابتکارات ملت برای شکوفایی اقتصاد

عیادت استاندار کرمان از بیماران در نخستین روز سال

افطار کرمانی‌ها در مهمانی‌ نوروز/ غذاهای محلی که کمتر می‌شناسید

سال نو همراه با شقایق ها/ آیین تحویل سال 1403 در کرمان برگزار شد

تصادف زنجیره‌ای در جیرفت یک‌ کشته برجا گذاشت

ثبت قرارداد اجاره فقط در سامانه خودنویس از سال آینده

سقف برداشت از حساب‌های بانکی افزایش یافت

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی

سال 1403، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

عامل کلاهبرداری با رسید‌های جعلی دستگیر شد

جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری در روز انتخابات

جزئیات پرداخت مطالبات معلمان در روز‌های پایانی سال

آمادگی پلیس کرمان برای برقراری امنیت ایام نوروز

دهبکری بم دارای شهردار شد

بزرگترین بنای خشت گلی جهان آماده استقبال از مهمانان نوروزی است

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم واریز شد

وزیر کشور: انتخابات اخیر بدون کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد

آخرین جزییات پرونده مرگ کودک رفسنجانی تشریح شد

تصادف در رفسنجان 2 کشته و سه مصدوم برجای گذاشت

انتقال مجروحان عملیات درگیری پلیس با اشرار مسلح توسط بالگرد به بیمارستان جیرفت

برخورد بال هواپیما با تونل ورود مسافران، علت تاخیر پرواز کرمان_ تهران

اعلام زمان ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد

توزیع میوه شب عید از 27 اسفند در استان کرمان

برخورد جدی و بدون اغماض دستگاه قضایی با مقصرین فوت کودک 4/5 ساله

مسافران پیش از انتخاب مراکز اقامتی به سامانه نماد مراجعه کنند

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از جمعه 25 اسفندماه

یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان بدون تغییر است

افزایش 50 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های کرمان تصویب شد