آخرین مطالب

مدیرعامل آبفا استان:

750 روستای کرمان از آب شرب بهداشتی محروم هستند اخبار استان کرمان

750 روستای کرمان از آب شرب بهداشتی محروم هستند

  بزرگنمایی:
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان گفت: ۷۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان آب شرب بهداشتی در اختیار ندارند و مشکل آب در این روستاها، استان را از این حیث در رتبه دوم کشور قرار داده است.

علیرضا عبدیان روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب افزود: 500 روستای این استان نیز با تنش آبی درگیر هستند که باید مشکل بحران آب در این استان فرهنگ سازی و مصرف آب مدیریت شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه رعایت نکردن الگوی مصرف سبب می شود که برخی از شهروندان در تابستان با مشکل کم آبی مواجه شوند.

عبدیان بیان کرد: طرح پلیس آب در استان کرمان اجرایی شده، در این زمینه با متخلفان این حوزه برخورد می شود و حتی این افراد به دستگاه قضایی نیز معرفی خواهند شد.

آبرسانی به 669 روستای کرمان

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در ادامه با اشاره به تفاهم نامه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با این شرکت گفت: آبرسانی به 669 روستا با اعتبار یکهزار و 168 میلیارد تومان تفاهم شده که این پروژه با سرعت در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکهزار و 500 کیلومتر آبرسانی باید در طرح قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) انجام شود که در سال نخست حدود 328 میلیارد تومان برای اجرای این طرح تامین اعتبار شده است.

عبدیان تصریح کرد: 16 آزمایشگاه فعال در استان و یک آزمایشگاه مرکزی کیفیت آب آشامیدنی این استان را مداوم رصد می کنند، ضمن آنکه مخازن آب نیز سالانه شست و شو می شوند.

امسال جیره بندی آب نداریم

وی اضافه کرد: فشار آب را به نحوی مدیریت می کنیم که مشترکان نتوانند بیش از الگوی مصرف آب دریافت کنند و این حوزه مدیریت می شود لذا امسال قطعی و جیره بندی نداریم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان گفت: اتفاقات خوبی با مدیریت فشار در شبکه توزیع شهر کرمان افتاده و امکاناتی فراهم شده که اندازه الگوی مصرف آب را بین شهروندان توزیع می کنیم.

وی ادامه داد: نیروی انسانی و امکانات ما برای پایش خانه به خانه و جمع آوری پمپ های خانگی محدود است اما برنامه ریزی شده پمپ های مستقیم روی شبکه جمع آوری شود.

پیشرفت 85 درصدی پروژه تامین آب شهرهای در تنش آبی

عبدیان در عین حال با اشاره به شهرهای دارای بحران و تنش آبی کشور عنوان کرد: کسری آب را با توجه به بحران 1402 در پنج شهر استان کرمان اعلام کردیم که وضعیت آب این شهرها به صورت ویژه و هفتگی توسط مدیرعامل شرکت مهندسی رصد و پیگیری می شود و در این زمینه می توان به شهرهای کرمان، زرند، سیرجان، رفسنجان و بم اشاره کرد.

وی ادامه داد: باتوجه به کسری آب، حفر و تجهیز هشت حلقه چاه برای تابستان امسال در برنامه کرمان قرار گرفته که اجرای این چاه ها و تجهیزات اکنون پیشرفت 85 درصدی دارد و در نهایت تا روز 10 تیرماه به مدار وارد می شود؛ احداث آن بخشی از کسری آب کرمان را جبران می کند که تابستان را با کمترین چالش پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: سیرجان پنج چاه، زرند سه حلقه و رفسنجان و بم هرکدام 2 حلقه چاه برای کسری آب این شهرها حفر و تجهیز می شود. پیش بینی می شود فاز نخست آبرسانی از سد نساء به شهر بم در تیرماه سال جاری با حضور رییس جمهور افتتاح شود.

جابه جایی جمعیت در طرح نهضت ملی مسکن

عبدیان با اشاره به پیگیری استاندار کرمان در خصوص رفع مشکل آب سکونتگاه های غیررسمی اطراف مرکز استان عنوان کرد: نخستین موضوع طرح نهضت ملی مسکن این است که ما بارگذاری جدید جمعیت نداریم و با جابه جایی جمعیت روبه رو هستیم که در این زمینه پیش بینی ما این بود که آب صنعت از خلیج فارس به کرمان منتقل شود.

750 روستای کرمان از آب شرب بهداشتی محروم هستند

وی افزود: تامین آب کرمان از صنعت پیشرفت 50 درصدی دارد و برنامه ریزی شده که تا پایان امسال بهره برداری شود.

فرسودگی 30 درصدی شبکه آب کرمان

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان یادآور شد: بازسازی شبکه برای جلوگیری از هدررفتن آب مهم است و متوسط فرسودگی شبکه آب استان با 74 شهر 30 درصد ارزیابی شده است که باید آن را به استاندارد برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: میانگین فرسودگی شبکه کشور 25 درصد و استاندارد جهانی 15 درصد است و در کرمان جای زیادی برای کار وجود دارد.

عبدیان افزود: اعتبارات بازسازی را با توجه به حجم بالای کار اولویت بندی می کنیم و براساس تماس ها با سامانه 122 تحلیل می کنیم که کدام بخش نشتی بیشتری دارد و تمرکز ما روی آن منطقه است.

وی بیان کرد: 780 میلیارد تومان اعتبار استانی ما در سال گذشته بود که 20 درصد برای بازسازی شبکه اختصاص یافت و 70 درصد از این میزان تخصیص داشتیم.

افتتاح پروژه فاضلاب سیرجان در سفر دولت

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به عقب ماندگی پروژه فاضلاب در شهر کرمان گفت: در این زمینه قرارداد ساخت تصفیه خانه این پروژه با شرکت فولاد بوتیای ایرانیان منعقد و مقرر شد که این شرکت در صورت اجرای پروژه 30 سال از پساب کرمان استفاده کند؛ ضمن آنکه همین اتفاقات نیز در سیرجان و زرند افتاد.

وی با بیان اینکه پروژه فاضلاب سیرجان در سفر دولت افتتاح خواهد شد ادامه داد: 380 کیلومتر شبکه جمع آوری، هفت کیلومتر شبکه انتقال و تصفیه خانه با قابلیت حذف نیتروژن است که برای جمعیت 185 هزار نفری سیرجان پیش بینی ها انجام شده است.

شهرداری کرمان در پروژه فاضلاب مشارکت نکرد

عبدیان ابراز داشت: یکهزار و 250 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و شهرداری سیرجان در آن مشارکت کرده اما در کرمان شهرداری مشارکتی نکرده است.

وی با بیان اینکه به شهرداری پیشنهاد دادیم که از پساب برای فضای شهر کرمان استفاده کنیم تصریح کرد: می توانیم با شهرداری قرارداد ببندیم که طرح نهضت ملی مسکن از پساب استفاده کند.

عبدیان افزود: اختیار توافق برای تامین آب فضای سبز شهر کرمان نداریم زیرا قرارداد 30 ساله این پروژه با شرکت فولاد بوتیا بسته و ‌کار به این شرکت واگذار شده که اگر شهرداری پساب بخواهد، باید با شرکت فولاد قرارداد ببندد.

مشارکت 50 درصدی دولت در پروژه فاضلاب رابر

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان گفت: شهرستان رابر 2 تصفیه خانه دارد که تصفیه خانه آب در زمره پروژه های شرکت آب منطقه ای است اما اجرای پروژه فاضلاب رابر یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری به کرمان بود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اعتبارات دولتی برای بخش فاضلاب کشور هزینه نمی شود اما پروژه رابر چون اولویت خاصی داشت، مصوبه سفر دولت را گرفت و ردیف بودجه برای این طرح اختصاص می یابد که 50 درصد از پروژه فاضلاب رابر را دولت پرداخت می کند.

عبدیان عنوان کرد: مطالعات این پروژه انجام شده و این طرح به سازمان مدیریت می رود؛ این سازمان مجوزها را دریافت کرد و امسال ردیف بودجه تخصیص می یابدو کار اجرایی آغاز می شود.

نیروهای تخصصی یک رشته قنات را لایروبی می کنند

وی با اشاره به استفاده از قنات های شهر کرمان از جمله مورگن برای تامین آب عنوان کرد: دیدگاه کارشناسی وزارت نیرو مستقیم با بارندگی سرو کار دارد و به علت خشکسالی مکرر چند سال اخیر آب قنات ها کم شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان گفت: برخی شهروندان معتقدند اگر قنات ها لایروبی شوند ممکن است آب آنها زیاد شود. در طول سالیان متمادی روی قنات ها کار کردیم اما آب آنها اضافه نشده و در نشست با امام جمعه نیز همین موضوع بحث و مقرر شد با نظارت متخصصان یک رشته قنات لایروبی شود و در دستور کار قرار گیرد.

وی ابراز داشت: بیش از 90 درصد آب استان کرمان صرف کشاورزی می شود ما هم آسیب دیده هستیم اما مشکل دست ما نیست؛ امنیت غذایی و اشتغال بخش عمده فعالیت ها در حوزه کشاورزی است اما بهره وری در این حوزه پایین است و باید آن را با کنترل مصرف مدیریت کنیم.

پروژه انتقال آب خلیج فارس به سرعت در حال انجام است

عبدیان با اشاره به پروژه انتقال آب از خط صنعت پس از سفر هیات دولت به شهرهای شمالی استان کرمان تاکید کرد: این پروژه یکی از مصوبات اصلی سفر رییس جمهور به کرمان بود و منابع تامین اعتبار آن نیز به تفکیک در سفر دولت مشخص شد. در این زمینه 2 هزار میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافت که اکنون کار از 2 جبهه به سرعت در حال انجام است.

وی افزود: سرعت پروژه بسیار بالاست و عملیات عمرانی این پروژه براساس برنامه زمان بندی تا پایان سال جاری به سرانجام خواهد رسید و امیدوارم که کار متوقف نشود.

منبعی غیر از سفره های آب زیرزمینی نداریم

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان یادآور شد: بیش از 90 درصد مصرف آب کرمان صرف حوزه کشاورزی و نزدیک به چهار درصد آب استان نیز برای شرب هزینه می شود که در کنار بیش از 30 هزار چاه کشاورزی فقط 900 حلقه برای تامین آب شرب داریم.

وی ادامه داد: منبعی دیگر برای تامین آب شرب غیر از سفره های آب زیر زمینی نداریم لذا باید چاه حفر کنیم گرچه در برنامه سازگاری با کم آبی طی درازمدت آب پایدار برای این استان در نظر گرفته شده است.

عبدیان گفت: براساس برنامه درازمدت آب شهرهای شمالی استان کرمان از خلیج فارس، آب سدها و شهرهای جنوب استان از دریای عمان و سد جیرفت، شهرستان بافت از سد بافت و آب شهرستان رابر از سد صفارود تامین می شود.

وی تصریح کرد: با وجود افت شدید آب اُرزوئیه در حال تامین منابع آب پایدار برای این شهرستان هستیم و پیش بینی شده که با حفر چاه این مشکل را به صورت کوتاه مدت رفع کنیم. همچنین آب های ژرف در برنامه وزارت نیرو قرار گرفته است.

باغ ویلاها باعث کم آبی در ماهان شدند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان گفت: برای تامین آب ماهان برنامه تعریف کردیم و براین اساس چاه حفر می کنیم که ظرف چند روز آینده چاه ما به مدار می آید و مشکل این شهر رفع می شود.

وی ادامه داد: مصرف آب در ماهان بیش از حد مجاز است و در این منطقه به علت وجود استخر و باغ ویلا مشکلاتی برای دیگر شهروندان به وجود آمده است که تا حد امکان آن را کنترل می کنیم.

عبدیان افزود: مشکل اینجاست که ساخت و سازهایی غیرمجاز انجام می شوند و پس از ساخت از ما می خواهند که مشکلی ملی را حل کنیم.

وی ادامه داد: تیم های آبفا نظارت را در تابستان افزایش دادند که پروژه های ساختمانی با استفاده از آب شرب ساخت و ساز انجام ندهند و باید نظارت‌ها بویژه در تابستان افزایش یابد.

این مسئول در خصوص مشکلات کم آبی برخی نقاط شهر کرمان نیز بیان کرد: برخی از انشعابات منطقه «بندمملکت» و خیابان امام سجاد و مابقی غیرمجاز هستند و همین امر سبب افت فشار شده لذا برای تنظیم فشار آب سه کیلومتر لوله گذاری و خط بزودی افتتاح می شود که مشکل این منطقه رفع خواهد شد.

ورود استاندار مشکل فاضلاب رفسنجان را رفع کرد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان گفت: پروژه فاضلاب در شهربابک و بردسیر استقبال شد اما طرح فاضلاب رفسنجان 2 مرحله مناقصه گذاشته شد اما شرکت ملی مس به آن ورود نکرد و پس از ورود استاندار کرمان پای کار آمد و در حال تعیین الگوی مالی آن هستیم که پس از آن کلنگ زنی می شود.

وی یادآور شد: شرکت مس برای ساخت تصفیه خانه نیز در ابتدا اعلام کرد که نمی تواند تامین اعتبار کند اما پس از ورود استاندار کرمان پروژه آغاز شد و با سرعت انجام می شود.

12 هزار انشعاب غیرمجاز آب در کرمان وجود دارد

عبدیان عنوان کرد: برآورد شده 12 هزار انشعاب به صورت غیرمجاز از آب شرب کرمان استفاده می کنند و بیشتر این موارد نیز در حاشیه شهر کرمان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی چاه های مجاز استان کرمان مجهز به کنتور حجمی هستند و برای محاسبه مصرف انشعابات غیرمجاز الگوی مصرف را محاسبه می کنیم؛ اگر این انشعابات مجاز شوند هدر رفت واقعی آب کرمان مشخص می شود.

عبدیان تاکید کرد: 160 میلیارد تومان مطالبه از مردم داریم که 100 میلیارد تومان در بخش مسکونی و مابقی مربوط به ادارات و سایر مراکز است؛ کرمان جزو استان هایی است که رسوب مطالبات زیادی در این حوزه ندارد.

خسارت 6 میلیارد تومانی سیل به زیرساخت کوهبنان

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان گفت: بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون تومان در سیل کوهبنان خسارت دیدیم و همکاران و ستاد پای کار آمدند که تا روز جمعه آب کامل وصل شد و مشکلی در این حوزه نداریم.

وی با بیان اینکه تکلیف داریم بخشنامه های دولت را انجام دهیم اظهارداشت: هزینه آب مددجویان بهزیستی و کمیته امداد تا الگوی مصرف رایگان است و مازاد آن نیز براساس تعرفه ها محاسبه می شود.

آبرسانی با تانکر در سرآسیاب

عبدیان در پاسخ به آبرسانی تانکری در سرآسیاب شهر کرمان نیز تصریح کرد: آبرسانی با تانکر در پیک(اوج) تابستان و در بحران ها یکی از روش های معمولی است که انجام می شود اما تا این لحظه در شهر کرمان به بحران نخورده ایم که آبرسانی با تانکر انجام دهیم.

وی افزود: اما در برخی مناطق بویژه حاشیه شهر و سرآسیاب فرسنگی که انشعاب غیرمجاز زیادی داریم، برای اینکه مردم از حداقل آب شرب بهره مند شوند آبرسانی سیار را در شرایط بحرانی انجام می دهیم.

عبدیان اضافه کرد: تعمیرات و سوختگی پمپ در برخی نقاط ممکن است پیش بیاید که آبرسانی سیار انجام دهیم.

مشکل هنزا نداشتن مخزن آب است

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به آبرسانی با تانکر در بخش هنزا در شهرستان رابر نیز گفت: تعدادی مخزن در این بخش کم داریم و کار ساخت مخزن یکهزار مترمکعبی هنزا با سرعت در حال ساخت است که با افتتاح آن مشکل آب این بخش رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: آب بخش هنزا از قنات و چشمه تامین می شود و با وجود اینکه این منطقه کوهستانی است، امکان حفر چاه عمیق وجود ندارد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چاقی احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد

قبض برق ٢ میلیون تومانی در انتظار استفاده کنندگان از کولر گازی

آذرخش موجب مرگ یک نفر در عنبرآباد کرمان شد

استاندار کرمان: معادن را به شرط اشتغالزایی واگذار می‌کنیم

تیراندازی در عروسی 2 قربانی جدید در جنوب کرمان گرفت

فیلم| بارش شدید باران و آبگرفتگی در سطح شهر و گلزار شهدای کرمان

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی کرمان تخریب و بسته شد

جراحی‌های چاقی و مزایا و معایب آن

بالاخره با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟

سواحل دیدنی جنوب ایران را بشناسید+آدرس

وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

بررسی مخفیانه قرار بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه

مرکز سراج در بم افتتاح شد

ضوابط تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده جیرفت تصویب شد

امام جمعه کرمان: اجلاس پیرغلامان حسینی فرصت فرهنگی و تاریخی مهمی برای استان است

تاکید استاندار کرمان بر آمادگی دستگاه‌ها برای مخاطرات بارندگی

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

مصدومیت یک آتش‌نشان در آتش‌سوزی سردخانه بم

امام جمعه کرمان: عملیات تنبیهی سپاه درس عبرتی برای دنیای استکبار است

از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟

فیلم / اصفهان، امروز چه گذشت؟

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

سانحه رانندگی در جیرفت یک کشته و چهار مصدوم برجا گذاشت

امام جمعه کرمان: هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیات ویران کننده روبرو خواهد شد

مسیر دارزین به سمت دهبکری بم بازگشایی شد

پدر موشکی ایران در قاب سینما

تحویل کارت سوخت 10 روزه می‌شود/ افزایش 4 برابری ظرفیت تولید کارت سوخت

فعالیت مدارس و دانشگاه های جنوب استان بوشهر سه شنبه غیرحضوری است

شرکت فرودگاه‌ها: همه مسیرهای هوایی کشور باز است

تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات وقوع سیل احتمالی در جنوب کرمان

عاملان نزاع منجر به قتل در کرمان و بم دستگیر شدند؛ باز جای پارک کشته داد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان تعطیل شد

تصادف در کهنوج 13مصدوم برجای گذاشت

اطلاعیه اطلاعات سپاه درباره حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

سوریه: حملات ایران در چارچوب دفاع از خود بود

دستور نتانیاهو به کابینه: در مورد ایران اظهارنظر و مصاحبه نکنید

مردم از قرارگیری در مسیرهای سیل خیز خودداری کنند

فوت 18 هزار و 500 نفر در تصادفات رانندگی تا پایان بهمن/جرایم رانندگی بازدارنده نیستند

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

نامه ایران به شورای امنیت درباره اقدام دفاعی ایران

عملیات «وعده صادق» به همه اهدافش نائل شد

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران

اطلاعیه سپاه درباره حملات گسترده علیه رژیم صهیونیستی

عذرخواهی می‌کنم که با یک غفلت باعث این همه هجمه به ملت ایران شدم

حمله حزب الله لبنان به پایگاه صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی

کاخ سفید: تهدید ایران علیه اسرائیل قابل اجراست

قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های آسیایی

تصادف پراید با پارس در کرمان 6 کشته داشت