آخرین مطالب

معاون فنی سازمان سنجش خبر داد:

آغاز انتخاب رشته کنکور از 31 مرداد/اعلام نتایج نیمه مهرماه علمی

آغاز انتخاب رشته کنکور از 31 مرداد/اعلام نتایج نیمه مهرماه

  بزرگنمایی:
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته داوطلبان مجاز از روز سه شنبه ۳۱ مردادماه آغاز می‌شود و تا روز شنبه چهارم شهریورماه ادامه دارد.

به گزارش نسیم شرق ، روز چهارشنبه در نشست خبری اعلام نتایج نوبت دوم آزمون سراسری که با حضور عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش برگزار شد، افزود: دفترچه انتخاب رشته و راهنمای انتخاب رشته تا روز یکشنبه 29 مرداد در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به آدرس sanjesh.org قابل دسترسی است.

وی یادآور شد: فرایند انتخاب رشته نوبت دوم آزمون سراسری 1402 سه شنبه آینده (31 مرداد) آغاز می شود و داوطلبان تا چهارم شهریور فرصت انتخاب رشته دارند. همزمان با انتخاب رشته، امکان ثبت نام و انتخاب رشته های بدون آزمون و صرفا با سوابق تحصیلی نیز انجام می شود.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش همچنین درباره برنامه زمانی انتخاب رشته تا اعلام نتایج نهایی کنکور 1402 گفت: اعلام نتیجه اولیه به صورت نمره خام و نمره ای که آموزش پرورش از سوابق تحصیلی در اختیار سازمان سنجش قرار داده بود و بیشترین نمره کل برای داوطلبانی که در دو گروه آزمایشی یکسان در دو نوبت شرکت کرده بودند هفته گذشته روز جمعه به اطلاع داوطلبان رسید.

جمالی با بیان اینکه تا بعدازظهر جمعه 27 مرداد کارنامه نهایی داوطلبان همراه با رتبه، رتبه در سهمیه و تعداد داوطلبان مربوط به هر سهمیه منتشر می شود، اظهار داشت: دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری 1402 تا روز یکشنبه 29 مردادماه در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: ویژه نامه راهنمای انتخاب رشته با آخرین تغییرات و قوانین تدوین شده است که همه مراحل سنجش و پذیرش با تمام جزییات تا روز یکشنبه 29 مرداد 1402 روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش قرار می گیرد.

 

آغاز انتخاب رشته کنکور از 31 مرداد/اعلام نتایج نیمه اول مهر

 

معاون سازمان سنجش آموزش کشور همچنین گفت: همانند سال های گذشته دفترچه راهنمای انتخاب رشته مجازی حداکثر تا روز سه شنبه 31 مردادماه به مرور برای گروه های آزمایشی روی پایگاه اطلاع رسانی این سازمان قرار می گیرد.

جمالی افزود: اعلام نتایج داوطلبان بورسیه و دارای شرایط خاص تا نیمه شهریورماه اعلام می شود و در نهایت نتایج نهایی آزمون سراسری 1402 نیمه مهرماه 1402 است.

وی به تغییرات کارنامه در کنکور سراسری 1402 اشاره کرد و گفت: امسال یک زیرگروه وجود دارد و داوطلبان فقط یک رتبه در کارنامه خود می بینند و تنها کسانی که دارای سهمیه هستند مانند ایثارگران رتبه در سهمیه را مشاهده می کنند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش با بیان اینکه تاثیر قطعی مهم ترین تغییر در آزمون سراسری بود، افزود: 60 درصد نمره آزمون و 40 درصد نمره سوابق تحصیلی به صورت قطعی در رتبه داوطلبان تاثیر دارد. البته در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی سهم سوابق تحصیلی 26 درصد و سهم کنکور 74 درصد است چرا که داوطلبان نمرات آموزش و پرورش را در این دو گروه ندارند و فقط دروس عمومی برای آنها لحاظ می شود.

 

یک میلیون و 110 هزار نفر داوطلب به رقابت پرداختند

جمالی در بخش دیگری از این نشست خبری یادآور شد: آزمون سراسری امسال برای اولین بار براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون مصوب مجلس با تغییراتی در دو نوبت برگزار شد.

وی ادامه داد: در آزمون دی ماه 1401 تعداد 978 هزار نفر و در آزمون تیرماه 1402 یک میلیون و 110 هزار نفر داوطلب به رقابت پرداختند. بعضی داوطلبان فقط در نوبت دی ماه و برخی در نوبت تیرماه و برخی هم در هر دو نوبت با گروه آزمایشی یکسان و برخی در گروه آزمایشی متفاوتی شرکت کردند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش افزود: در مجموع امسال یک میلیون و 170 هزار نفر داوطلب با یکدیگر رقابت کردند که اگر با دو گروه هنر و گروه زبان های خارجی و سه گروه آزمایشی ریاضی ، تجربی و انسانی در نظر بگیریم جمعا یک میلیون و 210 نفر امسال در پنج گروه آزمایشی در آزمون سراسری شرکت کردند.

جمالی خاطرنشان کرد: 42 درصد داوطلبان نوبت دوم آزمون سراسری 1402 را گروه آزمایشی علوم تجربی، 31.5 درصد داوطلبان را گروه آزمایشی علوم انسانی، 12 درصد داوطلبان را گروه آزمایشی علوم ریاضی، 8.6 درصد داوطلبان را گروه زبان های خارجی و پنج درصد را هم داوطلبان گروه آزمایشی هنر تشکیل دادند.

 

آغاز انتخاب رشته کنکور از 31 مرداد/اعلام نتایج نیمه اول مهر

 

وی درباره تغییرات پذیرش در کنکور سراسری 1402 هم گفت: سهمیه بهیاری که در 2 سال گذشته براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفا برای رشته پرستاری وجود داشت، امسال هم وجود دارد و ضریب 12 به عنوان یک نمره قطعی در نمره کل کنکور آنها لحاظ می شود و علاوه بر رشته پرستاری در رشته های اتاق عمل و هوشبری هم ضریب 12 اعمال می شود.

معاون سازمان سنجش افزود: از سهمیه 30 هزار نفری پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، 2 هزار و 100 نفر ظرفیت پذیرش فرهنگیان با مشارکت دانشگاه های برتر اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: دو نوع بورسیه امسال به دفترچه کنکور اضافه شده است. بورسیه دانش توسط وزارت علوم و به ویژه سازمان امور دانشجویان با کد مستقل پذیرش با 960 ظرفیت در رشته های مورد نیاز کشور پذیرش دانشجو انجام می شود و در بورسیه صنعت هم دستگاه ها، شرکت ها و سازمان هایی که نیروی های مورد نیاز خود را می خواهند در ظرفیتی 2 هزار و 300 نفر در دوره های روزانه با همکاری دانشگاه ها پذیرش دانشجو دارند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه به تغییر رشته های وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: قانون عدالت آموزشی در سال های گذشته وجود داشت که براساس آن در رشته های وزارت بهداشت یکسری ظرفیت ها به مناطق محروم اختصاص پیدا می کرد. آنها پیش از این میزان تعهد خدمت برای مناطق محروم سه برابر مدت تحصیل بود که بر اساس اصلاحیه قانون این سه برابر به 1.5 برابر مدت تحصیل کاهش یافت و به طور دقیق با سهمیه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی در نظر گرفته، مشابه شده است.

 

512 هزار و 973 داوطلب آزمون سراسری 1402 به دانشگاه ها راه می‌یابند

سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور هم در ادامه نشست خبری اعلام نتایج نوبت دوم آزمون سراسری، مجموع کل پذیرفته شدگان در نوبت دوم آزمون سراسری 1402 را 512 هزار و 937 نفر اعلام کرد و گفت: در بخش پذیرش با آزمون 177 هزار و 192 نفر و در بخش صرفا براساس سوابق تحصیلی نیز 335 هزار و 745 نفر داوطلب پذیرفته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی صدر درباره ظرفیت رشته محل ها اظهار داشت: مانند سال های گذشته پذیرش داوطلبان با آزمون و همچنین پذیرش براساس صرفا سوابق تحصیلی انجام می شود که در بخش با آزمون 177 هزار و 192 نفر پذیرش می شوند و در بخش صرفا سوابق تحصیلی نیز 335 هزار و 745 نفر پذیرفته می شود.

وی افزود: در بخش پذیرش داوطلب با آزمون با تفکیک پنج گروه آموزشی و آزمایشی، در بخش علوم ریاضی و فنی 56 هزار و 495 نفر، در بخش علوم تجربی 58 هزار و 774 نفر، در بخش علوم انسانی 51 هزار و 394 نفر، در بخش هنر 6 هزار و 251 نفر و در گروه آزمایشی فرعی زبان های خارجی 44 هزار و 278 نفر پذیرش می شوند.

سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش ادامه داد: مجموعه ظرفیت امسال در بخش پزشکی و دندانپزشکی براساس دفترچه راهنما در گروه آزمایشی علوم تجربی 13 هزار و 161 نفر پذیرفته می شوند. دانشگاه فرهنگیان نیز امسال با افزایش ظرفیت 30 هزار و چهار نفر دانشجو می پذیرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چاقی احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد

قبض برق ٢ میلیون تومانی در انتظار استفاده کنندگان از کولر گازی

آذرخش موجب مرگ یک نفر در عنبرآباد کرمان شد

استاندار کرمان: معادن را به شرط اشتغالزایی واگذار می‌کنیم

تیراندازی در عروسی 2 قربانی جدید در جنوب کرمان گرفت

فیلم| بارش شدید باران و آبگرفتگی در سطح شهر و گلزار شهدای کرمان

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی کرمان تخریب و بسته شد

جراحی‌های چاقی و مزایا و معایب آن

بالاخره با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟

سواحل دیدنی جنوب ایران را بشناسید+آدرس

وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

بررسی مخفیانه قرار بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه

مرکز سراج در بم افتتاح شد

ضوابط تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده جیرفت تصویب شد

امام جمعه کرمان: اجلاس پیرغلامان حسینی فرصت فرهنگی و تاریخی مهمی برای استان است

تاکید استاندار کرمان بر آمادگی دستگاه‌ها برای مخاطرات بارندگی

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

مصدومیت یک آتش‌نشان در آتش‌سوزی سردخانه بم

امام جمعه کرمان: عملیات تنبیهی سپاه درس عبرتی برای دنیای استکبار است

از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟

فیلم / اصفهان، امروز چه گذشت؟

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

سانحه رانندگی در جیرفت یک کشته و چهار مصدوم برجا گذاشت

امام جمعه کرمان: هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیات ویران کننده روبرو خواهد شد

مسیر دارزین به سمت دهبکری بم بازگشایی شد

پدر موشکی ایران در قاب سینما

تحویل کارت سوخت 10 روزه می‌شود/ افزایش 4 برابری ظرفیت تولید کارت سوخت

فعالیت مدارس و دانشگاه های جنوب استان بوشهر سه شنبه غیرحضوری است

شرکت فرودگاه‌ها: همه مسیرهای هوایی کشور باز است

تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات وقوع سیل احتمالی در جنوب کرمان

عاملان نزاع منجر به قتل در کرمان و بم دستگیر شدند؛ باز جای پارک کشته داد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان تعطیل شد

تصادف در کهنوج 13مصدوم برجای گذاشت

اطلاعیه اطلاعات سپاه درباره حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

سوریه: حملات ایران در چارچوب دفاع از خود بود

دستور نتانیاهو به کابینه: در مورد ایران اظهارنظر و مصاحبه نکنید

مردم از قرارگیری در مسیرهای سیل خیز خودداری کنند

فوت 18 هزار و 500 نفر در تصادفات رانندگی تا پایان بهمن/جرایم رانندگی بازدارنده نیستند

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

نامه ایران به شورای امنیت درباره اقدام دفاعی ایران

عملیات «وعده صادق» به همه اهدافش نائل شد

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران

اطلاعیه سپاه درباره حملات گسترده علیه رژیم صهیونیستی

عذرخواهی می‌کنم که با یک غفلت باعث این همه هجمه به ملت ایران شدم

حمله حزب الله لبنان به پایگاه صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی

کاخ سفید: تهدید ایران علیه اسرائیل قابل اجراست

قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های آسیایی

تصادف پراید با پارس در کرمان 6 کشته داشت