آخرین مطالب

وقتی آتش مسجد جامع کرمان، دامن پهلوی را سوزاند اخبار استان کرمان

وقتی آتش مسجد جامع کرمان، دامن پهلوی را سوزاند

  بزرگنمایی:
کبوتران خونین بالی که در فاجعه حمله به مسجد جامع کرمان در ۲۴ مهرماه به خاک و خون کشیده شدند به یاد چهلمین روز درگذشت شهدای ۱۷ شهریور قیام کرده بودند.

به گزارش نسیم شرق ، واقعه 24 مهر و به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط مزدوران رژیم شاه یکی از مهمترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی بوده و این روز سرآغاز مبارزات مردم کرمان بر علیه رژیم منحوس پهلوی شد.

24 مهر 57 تاریخی مهم و ماندگار در تقویم کرمان به شمار می‌رود چرا که در این روز مردم انقلابی و متدین کرمان توسط مزدوران رژیم شاهنشاهی در مسجد جامع شهر کرمان که در آن زمان کانون مبارزات انقلابی مردم به شمار می‌رفت، به خاک و خون کشیده شدند.

یدالله علوی راد، یکی از برگزار کنندگان مراسم بزرگداشت چهلم شهدای 17 شهریور تهران و سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند امام خمینی (ره) که در مسجد جامع برپا شده بود و گرد هم آمدند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در 24 مهر سال 57که تصور می‌کنم دقیقا روز دوشنبه بود به علت اینکه مردم و جمعی از روحانیون در مسجد جامع کرمان جمع شده بودیم برای برگزاری بزرگداشت شهدای 17 شهریور 57 در میدان ژاله تهران اتفاق افتاده بود برای اینکه مسجد محیطی امن برای همه بود در آنجا جمع شده بودیم. 

او با بیان اینکه ما در آن روز قصد در گیری با مامورین نداشتیم بخاطر اینکه حرمت مسجد را باید نگه می‌داشتیم، گفت: من از جمله کسانی بودم که از صبح زود در مسجد حضور داشتم و آخرین نفری هم بودم که از مسجد خارج شدم.

یدالله علوی راد، از شاهدان مسجد جامع

علوی راد بیان داشت: حقایقی که در آن زمان در مسجد جامع اتفاق افتاد جز حقایقی هستند که ثبت تاریخ شده اند.

این شاهد عینی عنوان داشت: مراسم از ساعت با سخنرانی تنی از روحانیون در مسجد جامع شروع شد و برخی از مردم به داخل مسجد و برخی هم داخل محوطه شبستان قدیمی جمع شده بودند و صدای سخنرانی از بلندگوی مسجد به بیرون پخش می‌شد و مردم در جریان بودند در حین مراسم احساس کردم که از جمعیت مردم کاسته می‌شود ومامورین شهربانی از ورود مردم به مسجد جلوگیری می‌کردند.

علوی گفت: اما در همین هنگام مأموران امنیتی رژیم شاه با استفاده از اراذل و اوباش نقشه‌های شومی در سر داشتند و تعدادزیادی از اراذل و اوباش به دستور وابستگان رژیم با شعار «جاوید شاه» به سمت مردم حاضر در مسجد حمله کردند.

او بیان داشت: با حمله این افراد به مسجد ما به مردم اعلام کردیم که هر کس می‌خواهد دوچرخه و موتور خود را به داخل مسجد بیاورد، چون می‌خواهیم در‌های مسجد را ببندیم عده‌ای آوردند.
آتش سوزی مسجد جامع

علوی راد عنوان داشت: با حمله این افراد به مسجد جامع کرمان، مردم در‌های مسجد را بستند، اما آن‌ها با شکاندن در‌ها و آتش زدن دوچرخه‌ها و موتور سیکلت‌ها راه خود را به درون مسجد باز کرده و شروع به ضرب و شتم مردم کردند.

به خاک و خون کشیده شدن مردم کرمان توسط مزدوران

این شاهد عینی گفت: مهاجمان بعد از ورود به مسجد به پشت بام رفتند و چون مسجد در طول سال نیاز به بازسازی داشت، مقداری وسایلی مانند آجر و سنگ روی پشت بام مهیا بود را به سمت مردم حاضر در صحن مسجد، پرتاب کردند.

یدالله علوی راد گفت: وقتی دیدیم که اراذل به سمت مسجد در حالت حرکت هستند، تصمیم گرفته شد که در‌های مسجد را ببندیم به شخصه شاهد بودم که یکی از افسران راهنمایی به عنوان اولین نفر گاز اشک آور داخل شبستان پرتاب کرد.

او بیان کرد: اراذل و اوباش وقتی به در مسجد رسیدند ابتدا برق مسجد را قطع کردند و بعد موتور‌های دم در را آتش زدند و بعد از ورود به داخل مسجد موتور‌های داخل محوطه را هم آتش زدند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

علوی گفت: این درگیری که از حدود 10 صبح شروع شده بود تا سه بعدازظهر ادامه پیدا کرد و دود غلیظی تمام صحن مسجد و اطرافش را گرفته بود.

این شاهد عینی عنوان داشت: اراذل که به مسجد رسیدند با وارد کردن ضربه‌های متعدد، قاب در‌ها را شکستند و دو نفر از طریق سوراخ‌هایی که در در‌ها ایجاد کرده بودند وارد مسجد شدند و شب بند‌ها و در‌ها را باز کردند و کل مسجد جامع داشت در آتش می‌سوخت.

این شاهد عینی افزود: به محض حمله این اراذل و اوباش تعدادی از مامورین را مامور و محافظت از زن‌ها و دختران کردیم.

علوی راد گفت: در همین موقع من خودم را به یکی از دوستانم که در با هم برنامه ریزی برای مراسم داشتیم رساندم و به او گفتم الان چه کنیم که یک دفعه یک پلیس ضد شورش به داخل مسجد رسید و گاز خفه کن و اشک آور داخل شبستان انداخته حالت خفگی به مردم داده بود و من که بیرون آمده بودم اجازه ورود به ما ندادند به داخل صحن شبستان .

واقعه مسجد جامع

این شاهد عینی گفت: در آن روز‌ها می‌گفتند سینمارکس آبادان توسط روحانیون آن زمان و دستگاه ها به آتش کشیده بود، اما در عجبم مسجد که محل امن و حریم و عبادت بود چرا به آتش کشیده شد؟

آتش کشیدن مسجد جامع، یک فاجعه برای رسوا کردن رژیم 

علوی گفت: آتش کشیدن مسجد جامع یک فاجعه و یک گام بزرگی بود برای رسوا کردن رژیم در پیروزی انقلاب بود.

این شاهد عینی افزود: تا مدت هفت روز کسی جرأت نزدیک شدن به مسجد جامع را نداشت، اما در روز هفتم همکاران فرهنگی مسجد را باز کردند و روی یک بنر نوشتند کتاب قرآن را مسجد کرمان را خلق مسلمان را شاه به آتش کشید، بچه، زن و مرد و بزرگ را، مسجد را، همه چیزش را آتش زدند، معبد مسلمان‌ها را، به هم ریختند توی بازار و بازار را به آتش زدند و غارت کردند حالا تازه می‌گویند که بناست بفرستیم، تحقیق کنند که کی چنین کاری را کرده است، کی بفرستد که تحقیق کند؟ … آن ظالمی که این کار را کردند و اعلی حضرت می‌خواهند او را مجازات کنند؟! … باید به داد ملت رسید، باید هر کس در هر جا هست، کمک کند به این ملت والّا این مرد (شاه) اساس همه چیز را خواهد برد، حالا بعد از اینکه در کرمان آن فضاحت‌ها را کردند و به اسم‌ نمی‌دانم کولی و کذا … کولی‌تر از خودشان هیچکس نیست…

آتش سوزی مسجد جامع

حادثه آنقدر فجیع بود که جسد شهدا شناسایی نشد

علوی راد گفت: در این حادثه ناگوار تعدادی از مردم مجروح و تعدادی هم به شهادت رسیدند که تنها دو نفر به نام‌های "باقدرت جوپاری" و " غلامرضا یزدان شناس" که در صحن مسجد به شهادت رسیدند شناسایی شدند، همچنین قسمتی از وسایل و ساختمان مسجد جامع آتش گرفت و چند جلد از قرآن‌های داخل مسجد هم سوخت.

او افزود: وقوع حادثه آتش زدن مسجد جامع کرمان باعث هوشیاری و حساسیت بیشتر مردم کرمان شد و این مبارزات در کرمان تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و در متزلزل کردن پایه‌های حکومت رژیم طاغوت در کشور نقش موثری داشت.

این شاهد عینی گفت: پس از وقوع این حادثه و توهین به مقدسات مردم به خصوص مسجد و قرآن باعث جریحه دارد شدن احساسات مردم سراسر کشور شد و همین مساله باعث تظاهرات مردم شهر‌های دیگر کشور شد، زیرا که عاملی که مردم ایران را به هم پیوند می‌دهد معیار‌ها و سنگر‌های اعتقادی و مذهبی است.

حادثه 24 مهر 57 مسجد کرمان یکی از سه حادثه مهم سال 57 در کشور به شمار می‌رود که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب شد و اینگونه مردم کرمان در 24 مهرماه و قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب سهم خود را در پیروزی انقلاب به تثبیت رساندند.

هر ساله مراسم گرامیداشت 24 مهر (سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان) و یادواره شهیدان باقدرت و یزدانشناس با مسئولان کشوری و استانی در محل مسجد جامع برگزار می‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

فرمانده انتظامی کرمان: شوراهای استان در تامین دوربین های نظارتی همکاری کنند

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان

رد رشوه از سوی مامور وظیفه شناس فراجا در ریگان

فعالیت سامانه بارشی جدید تا هفته آینده ادامه دارد

آغاز عرضه خودرو‌های وارداتی از روز یکشنبه 16 اردیبهشت

قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم دستگیر شد

جزییات بیمه رایگان مادران دارای سه فرزند اعلام شد

جمعی از معلمان سراسر کشور 12 اردیبهشت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

هراس اسرائیل از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی

اعلام شماره تماس برای دیدار مردمی وزیر بهداشت

چاقی احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد

قبض برق ٢ میلیون تومانی در انتظار استفاده کنندگان از کولر گازی

آذرخش موجب مرگ یک نفر در عنبرآباد کرمان شد

استاندار کرمان: معادن را به شرط اشتغالزایی واگذار می‌کنیم

تیراندازی در عروسی 2 قربانی جدید در جنوب کرمان گرفت

فیلم| بارش شدید باران و آبگرفتگی در سطح شهر و گلزار شهدای کرمان

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی کرمان تخریب و بسته شد

جراحی‌های چاقی و مزایا و معایب آن

بالاخره با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟

سواحل دیدنی جنوب ایران را بشناسید+آدرس

وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

بررسی مخفیانه قرار بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه

مرکز سراج در بم افتتاح شد

ضوابط تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده جیرفت تصویب شد

امام جمعه کرمان: اجلاس پیرغلامان حسینی فرصت فرهنگی و تاریخی مهمی برای استان است

تاکید استاندار کرمان بر آمادگی دستگاه‌ها برای مخاطرات بارندگی

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

مصدومیت یک آتش‌نشان در آتش‌سوزی سردخانه بم

امام جمعه کرمان: عملیات تنبیهی سپاه درس عبرتی برای دنیای استکبار است

از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟

فیلم / اصفهان، امروز چه گذشت؟

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

سانحه رانندگی در جیرفت یک کشته و چهار مصدوم برجا گذاشت

امام جمعه کرمان: هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیات ویران کننده روبرو خواهد شد

مسیر دارزین به سمت دهبکری بم بازگشایی شد

پدر موشکی ایران در قاب سینما

تحویل کارت سوخت 10 روزه می‌شود/ افزایش 4 برابری ظرفیت تولید کارت سوخت

فعالیت مدارس و دانشگاه های جنوب استان بوشهر سه شنبه غیرحضوری است

شرکت فرودگاه‌ها: همه مسیرهای هوایی کشور باز است

تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات وقوع سیل احتمالی در جنوب کرمان

عاملان نزاع منجر به قتل در کرمان و بم دستگیر شدند؛ باز جای پارک کشته داد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان تعطیل شد

تصادف در کهنوج 13مصدوم برجای گذاشت

اطلاعیه اطلاعات سپاه درباره حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

سوریه: حملات ایران در چارچوب دفاع از خود بود

دستور نتانیاهو به کابینه: در مورد ایران اظهارنظر و مصاحبه نکنید

مردم از قرارگیری در مسیرهای سیل خیز خودداری کنند

فوت 18 هزار و 500 نفر در تصادفات رانندگی تا پایان بهمن/جرایم رانندگی بازدارنده نیستند

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد