آخرین مطالب

ترامپ به حبس محکوم می‌شود؟ جهان

ترامپ به حبس محکوم می‌شود؟

  بزرگنمایی:
چنانچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر مجرم شناخته شود به تحمل حبس از ۱ تا ۴ سال محکوم می‌شود.

بعد از چهارمین اتهام علیه «دونالد ترامپ» بحث‌ها درباره اینکه یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا ممکن است برای نخستین بار روانه زندان شود قوت گرفته است.

دونالد ترامپ که نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در مرحله درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا است در مجموع با 91 فقره اتهام کیفری روبری است.

او به همراه 18 فرد مظنون دیگر به 13 فقره جرم در ارتباط با تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات در ایالت جورجیا در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 متهم شده است. این مهم‌ترین پرونده‌ای است که علیه ترامپ مطرح است.

او در پرونده دیگری به نگه داشتن اسناد محرمانه آمریکا بعد از ترک کاخ سفید متهم شده است. این پرونده، نخستین اتهام کیفری فدرال علیه یک رئیس جمهور سابق آمریکا است که ترامپ در آن به 37 فقره جرم از جمله نگهداری آگاهانه اطلاعات حساس دفاعی و مانع‌تراشی در اجرای عدالت متهم شد. چند هفته بعدتر، دادستان‌ها سه فقره جرم دیگر به اتهامات ترامپ در این پرونده اضافه کردند تا اتهامات او در این پرونده به 40 برسد.

پرونده دیگر علیه ترامپ، به تلاش او برای ابطال نتیجه انتخابات قبل از شورش 6 ژانویه 2021 مربوط می‌شود. در این شکایت‌نامه که در آن 4 اتهام مطرح شده ترامپ به جرایمی مانند توطئه برای فریب دولت و توطئه برای مانع‌تراشی در تأیید رئیس‌جمهوری جو بایدن توسط کنگره متهم شده است.

علاوه بر این‌ها ترامپ در ماه مارس به نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده تبدیل شد که به دلیل پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در سال 2016 و دستکاری اسناد تجاری با اتهامات کیفری مواجه شد. 

او در دادگاه 34 اتهام مطرح‌شده علیه خود در این پرونده را رد کرد. در این پرونده هر یک از اتهامات علیه ترامپ با محکوم شدن به حبس تا 4 سال قابل مجازات است.

در میان این پرونده‌ها دو پرونده‌ی تلاش برای ابطال انتخابات در جورجیا و نگهداری اسناد محرمانه تهدیدی جدی برای ترامپ محسوب می‌شوند و از لحاظ فنی می‌توانند به زندانی شدن او منتهی شوند.

به عنوان مثال، بسیاری از رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند در پرونده تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ترامپ ممکن است به تحمل دست‌کم 5 سال حبس محکوم شود؛ مجازاتی که برای یک فرد 77 ساله بسیار سنگین محسوب خواهد شد.

جوناتان تورلی، استاد حقوق دانشگاه جورج واشنگتن در یادداشتی در روزنامه یواس‌ای تودی در این خصوص نوشته که شاید تنها سن ترامپ یکی از عواملی باشد که موجب خواهد شد نظام قضایی آمریکا را از فکر فرستادن او به زندان منصرف کند.

با این حال، سن تنها عاملی نیست که احتمال زندانی شدن ترامپ را کم می‌کند. گره خوردن اتهامات ترامپ به قصد او برای نامزد شدن در انتخابات 2024 عامل دیگری است که مسئله زندانی شدن او را پیچیده‌تر می‌کند.

تورلی نوشته که رسیدگی سریع به پرونده ترامپ در خصوص تلاش برای ابطال انتخابات امکان‌پذیر نیست و محاکمه ترامپ در این پرونده ممکن است تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده به تعویق بیفتد.

حتی اگر این دادگاه در همان بحبوحه انتخابات برگزار شود باز هم مجرم شناخته شدن ترامپ نخواهد توانست از رقابت او در انتخابات و یا حتی رئیس‌جمهور شدنش جلوگیری کند.

در صورتی که ترامپ مجرم شناخته شود، اکثر دادگاه‌ها به او اجازه خواهند داد تا زمان مشخص شدن نتیجه دادگاه تجدیدنظر آزاد باشد. خود همین فرایند حدود 2 سال طول خواهد کشید.

چنانچه ترامپ در انتخابات 2024 پیروز شود و قاضی دستور زندانی شدن او را صادر کند این مسئله به مشکلی فوری برخورد خواهد کرد. در آن زمان، وکلای ترامپ استدلال خواهند کرد که زندانی کردن یک رئیس‌جمهور مستقر باعث ایجاد اخلال در انجام وظایف فدرال از سوی او می‌شود.

رسیدگی به این مشکل زمان‌بر خواهد بود و طبق آنچه تورلی نوشته دادگاه‌های فدرال ممکن است صلاح را در این ببینند که اجرای حکم او را تا پایان دوره حضورش در قدرت به تعویق بیندازند.

این حالت، اما برای وقتی است که ترامپ در انتخابات پیروز شود و بر اساس، اما و اگر نمی‌توان گفت که او روانه زندان نخواهد شد. کارشناسان می‌گویند در صورت عدم پیروزی در انتخابات باز هم احتمال زندانی شدن ترامپ کم است.

آلان درشوویتز، حقوقدان آمریکایی که در زمینه قانون اساسی آمریکا تخصص دارد هم در مصاحبه‌ای روز دوشنبه پیش‌بینی کرده که ترامپ محکوم خواهد شد، اما به زندان نخواهد رفت.
وی گفته که بزرگترین خطری که ترامپ را تهدید می‌کند در پرونده ایالت جورجیا (تلاش برای ابطال انتخابات) است که قاعدتاً باید بالاترین احتمال صدور زندان برای او را در پی داشته باشد. او با وجود این گفت: «اما من پیش‌بینی می‌کنم که او هرگز به زندان برود.»

درشوویتز در توضیح درباره دلایل این استدلال خود می‌گوید: «نظر من این است که کسی، یک سیاستمدار را که قرار است با رئیس‌جمهور مستقر در انتخابات رقابت کند به زندان نمی‌فرستد، مگر اینکه شواهد موجود علیه او بسیار قوی باشند؛ یعنی باید یا اعتراف و اذعان [به یک جرم]در کار باشد و یا شواهد بسیار محکمه‌پسند.»

وی اضافه کرد: «در غیر این صورت، مسئله به یک اقدام سیاسی تبدیل خواهد شد که در آن یک دولت تلاش می‌کند رقیب سیاسی خودش را روانه زندان کند.»

منبع: فارس


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

فیلم| بارش شدید باران و آبگرفتگی در سطح شهر و گلزار شهدای کرمان

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی کرمان تخریب و بسته شد

جراحی‌های چاقی و مزایا و معایب آن

بالاخره با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟

سواحل دیدنی جنوب ایران را بشناسید+آدرس

وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

بررسی مخفیانه قرار بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه

مرکز سراج در بم افتتاح شد

ضوابط تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده جیرفت تصویب شد

امام جمعه کرمان: اجلاس پیرغلامان حسینی فرصت فرهنگی و تاریخی مهمی برای استان است

تاکید استاندار کرمان بر آمادگی دستگاه‌ها برای مخاطرات بارندگی

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

مصدومیت یک آتش‌نشان در آتش‌سوزی سردخانه بم

امام جمعه کرمان: عملیات تنبیهی سپاه درس عبرتی برای دنیای استکبار است

از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟

فیلم / اصفهان، امروز چه گذشت؟

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

سانحه رانندگی در جیرفت یک کشته و چهار مصدوم برجا گذاشت

امام جمعه کرمان: هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیات ویران کننده روبرو خواهد شد

مسیر دارزین به سمت دهبکری بم بازگشایی شد

پدر موشکی ایران در قاب سینما

تحویل کارت سوخت 10 روزه می‌شود/ افزایش 4 برابری ظرفیت تولید کارت سوخت

فعالیت مدارس و دانشگاه های جنوب استان بوشهر سه شنبه غیرحضوری است

شرکت فرودگاه‌ها: همه مسیرهای هوایی کشور باز است

تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات وقوع سیل احتمالی در جنوب کرمان

عاملان نزاع منجر به قتل در کرمان و بم دستگیر شدند؛ باز جای پارک کشته داد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان تعطیل شد

تصادف در کهنوج 13مصدوم برجای گذاشت

اطلاعیه اطلاعات سپاه درباره حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

سوریه: حملات ایران در چارچوب دفاع از خود بود

دستور نتانیاهو به کابینه: در مورد ایران اظهارنظر و مصاحبه نکنید

مردم از قرارگیری در مسیرهای سیل خیز خودداری کنند

فوت 18 هزار و 500 نفر در تصادفات رانندگی تا پایان بهمن/جرایم رانندگی بازدارنده نیستند

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

نامه ایران به شورای امنیت درباره اقدام دفاعی ایران

عملیات «وعده صادق» به همه اهدافش نائل شد

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران

اطلاعیه سپاه درباره حملات گسترده علیه رژیم صهیونیستی

عذرخواهی می‌کنم که با یک غفلت باعث این همه هجمه به ملت ایران شدم

حمله حزب الله لبنان به پایگاه صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی

کاخ سفید: تهدید ایران علیه اسرائیل قابل اجراست

قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های آسیایی

تصادف پراید با پارس در کرمان 6 کشته داشت

امام جمعه کرمان: جهان اسلام غزه را در عید فطر از یاد نبرد

رهبر انقلاب: تشکر واقعی از ملت ادامه تلاش بی‌وقفه مسئولان برای حل مشکلات است

نماز عید سعید فطر به امامت رهبر انقلاب اقامه شد

تسلیت رئیس جمهور به اسماعیل هنیه در پی شهادت فرزندانش

رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد