آخرین مطالب

انجمن هواشناسی ایران اطلاعیه داد؛

هیچ امواج کوهساری در روز حادثه بالگرد رئیس جمهور رخ نداده بود حوادث

هیچ امواج کوهساری در روز حادثه بالگرد رئیس جمهور رخ نداده بود

  بزرگنمایی:
انجمن هواشناسی ایران اعلام کرد: طبق بررسی‌های علمی صورت گرفته هیچ امواج کوهساری که موج آسیب به بالگرد رئیس جمهور شهید و همرانش شود رخ نداده است.

برای تنویر افکار عمومی درباره شرایط لازم و چگونگی تشکیل امواج کوهستانی و نقش احتمالی آنها در سقوط بالگرد انجمن هواشناسی ایران  در خصوص شرایط  جوی و احتمال بروز  امواج کوهساری  اطلاعیه داد؛ رئیس جمهور فقید ایران که به‌تازگی توسط برخی کارشناسان در رسانه ها مطرح شده است، توضیحات به شرح زیر لازم به نظر می‌رسد.

برای تشکیل امواج کوهستانی که به آنها امواج «لی» یا امواج ایستاده باد نیز گفته می‌شود، به وجود چند شرط خاص در جو نیاز است:

باد نسبتاً قوی و پایدار که به سمت کوهستان یا موانع زمینی جریان داشته باشد. تعیین حداقل سرعت باد برای ایجاد امواج کوهستانی خطرناک برای هلیکوپتر دشوار است، زیرا به عوامل متعددی از جمله نوع هلیکوپتر، تجربه خلبان، شرایط جوی خاص و ویژگی‌های کوه بستگی دارد. با این حال به طور کلی امواج کوهستانی زمانی که سرعت باد به 20 تا 30 نات یا بیشتر (22 تا 33 مایل در ساعت) برسد می‌تواند برای پرواز بالگردها خطرناک باشد.

شکل مانع راستای وزش باد باید بر جهت کشیدگی کوهستان عمود باشد یا با زاویه کمی بر آن برخورد کند. شیب های تندتر موانع تشکیل امواج را آسانتر می‌کند.

پایداری جوی پایداری توده هوا در راستای قائم به این معنی که لایه های هوا با ارتفاع به طور ناگهانی مخلوط نشوند، مانند وارونگی دما پایداری جو به حفظ امواج در حین حرکت آنها پس از مانع کوهستانی کمک می‌کند.

رطوبت رطوبت کم هوا مطلوب تر است، زیرا ابر و بارش می‌تواند امواج را مختل کند.

عوامل دیگر مانند ساختار قائم دما و فشار جو نیز می‌توانند تاثیر بگذارند. در صورت وجود همه این شرایط امواج کوهستانی می‌توانند در ارتفاعات مختلف بالای کوه یا مانع تشکیل شده و باعث ایجاد ناهمواری و تلاطم شوند که در عملیات هوانوردی به‌ویژه پرواز در سطوح پایین جو می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهوری در 30 اردیبهشت 1403، بررسی میدان باد در ترازهای سطوح پایین ارتفاع پرواز بالگرد نشان می‌دهد که در ارتفاع 850 میلی بار حدود یک‌هزار و 500 متری از تراز دریا، سرعت باد بسیار پایین بوده و در زمان سانحه و ساعت‌های قبل و بعد از آن سرعت باد در این تراز کمتر از 10 نات (پنج متر بر ثانیه) بوده است.

همچنین بررسی میدان باد در تراز 700 میلی بار حدود سه کیلومتری تراز دریا با استفاده از داده های باز تحلیل نشان می‌دهد که سرعت باد در این تراز با زاویه نه چندان مناسب با راستای توپوگرافی منطقه برای تشکیل امواج کوهساری چندان زیاد نبوده و سرعت باد در حد 20 نات و کمتر است. از طرفی داده‌های رادیوسوند ایستگاه فرودگاهی تبریز در ساعت 12 به وقت گرینویچ نزدیکترین زمان داده دیدبانی جو بالا به زمان حادثه سرعت باد در محدود 15 تا 20 نات ثبت شده است و داده های نیمرخ جو بیانگر شرایط پایداری نیست (شرط لازم برای تشکیل امواج کوهساری).

بنابراین بر اساس داده‌های بازتحلیل و داده های مشاهداتی، در زمان رخداد و ساعت‌های پیش و پس از حادثه به سبب نبود شرایط لازم، احتمال تشکیل امواج کوهساری با شدتی که بتواند حادثه سقوط بالگرد را رقم بزند، برخلاف نظرات اخیر منتشر شده در برخی رسانه ها از پایه و اساس علمی محکم برخوردار نیست و امواج کوهساری را نمی‌توان عامل مهم در این حادثه به حساب آورد.

بر اساس شواهد مشاهداتی، وجود مه نیز بیانگر نبود چینش قوی باد و تلاطم در سطوح پایین جو و نزدیکی سطح زمین است که نشان دیگر از نبود چینش باد تلاطم و امواج کوهساری قابل ملاحظه است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

راه اندازی دستگاه سنگ شکن برون اندامی در بیمارستان مهرگان

آب هلیل رود منتقل نمی شود

زاویه تابش خورشید عاملی خطرساز هنگام رانندگی

فرودگاه بم،مجهز به تجهیزات کمک ناوبری و روشنایی باند

استاندار کرمان: شرق استان نیازمند نگاه ملی است

تعداد قربانیان سانحه قاچاق سوخت در جنوب کرمان به ١٣ نفر رسید؛ مرگ زن باردار و ٢ کودک

حمایت وزارت نیرو از پیشتازی کرمان در انرژی‌های تجدیدپذیر

استاندار کرمان: لوله‌گذاری انتقال آب خلیج فارس با حمایت وزیر نیرو تکمیل شد

وزیر نیرو: هزار و 520 میلیارد ریال طرح وزارت نیرو در دولت چهاردهم افتتاح شد

بند انحرافی نجف‌آباد جیرفت با حضور وزیر نیرو افتتاح شد + فیلم

وقتی چراغ زندگی جوان کرمانی به دست پلیس راهور سبز شد

جریمه سرعت در کمربندی شهر کرمان پنج میلیون ریال شد

بسیج رسانه کرمان در تدارک بزرگترین رویداد آموزشی برای خبرنگاران

تشکیل پرونده قضایی برای ادعای دروغ پیدا شدن پیکرهای مجهول‌الهویه در سدکرج

از آوار تا آبادانی در بم؛ چکشی که امید می‌کارد

بیمه‌ها موظف به پرداخت سریع خسارات تصادفات هستند

خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی در بم

تب برفکی پشت دروازه‌های کرمان؛ دام‌ها درخطرند

آمار طلاق در کرمان کاهش یافت

سرما، مناطق گسترده‌تری از کرمان را دربر خواهد گرفت

دغدغه‌های مردم بخش نگین کویر برای خروج از بن‌بست و توسعه زیرساخت‌ها

گام‌های محکم به سوی آبادانی در دشتوئیه: دستاوردهای دهیاری در توسعه روستایی

فرآیند حذف چهار صفر از پول ملی آغاز شد

آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی

نمایشگاه بومی‌سازی و نیازمندی‌های مس سرچشمه رفسنجان

توقیف بیش از 2 هزار خودروی شوتی و هنجارشکن در کرمان

مشاور رییس جمهور: مسیر سبز گمرکی برای تسریع در صادرات تعریف می‌شود

تبدیل وضعیت شغلی فرزندان ایثارگران در لایحه جدید گنجانده شد

آغاز مرمت برج قلعه تاریخی معاذ در فهرج

حکم اعدام متجاوز به عنف در پوشش مسافرکش در میناب اجرا شد

اطلاعیه دعوت به راهپیمایی 13 آبان در سراسر کشور

به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم

روستای حسین‌آباد خدابنده: از نخلستان‌های سرسبز تا چالش‌های آبادانی – تلاش‌های یک دهیار برای آینده روشن!

دراج، نگین خوش‌آواز باغات فهرج، در آستانه فراموشی: زنگ خطر برای طبیعت بکر این منطقه!

تقدیر وزیر آموزش و پرورش از استاندار کرمان برای اجرای طرح "حامی

هشدار زرد هواشناسی در کرمان

پزشکیان: اراده ایران بر گسترش صنعت هسته‌ای است

پاییز امسال خشک‌ترین دوره، طی چهل سال گذشته

طائب: نسل Z می‌گوید باید موشک بیشتری داشته باشیم

تشرف حدود 47 هزار ایرانی به حج از ابتدای عملیات عمره 1404

عراقچی: موشک هایمان را در نبردی واقعی آزمایش کردیم

تجربه موفق انتخابات تمام الکترونیک در 32 شهر کشور

حادثه آفرینی خودروی حامل اتباع غیر مجاز

پیامدهای غیبت از خدمت سربازی؛ از قطع یارانه تا محرومیت از سفر

فرصت ثبت نام حج تمتع 1405 برای اولویت‌های جدید فراهم شد

سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران

سکته قلبی عامل 24 درصد مرگ‌ها در ایران است

شفیع آباد شهداد بهترین روستای گردشگری جهان

واگذاری خودرو 200 کرمانی را نقره داغ کرد

روشی ساده و کاربردی برای محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی