آخرین مطالب

جزئیات فنی حادثه فرود هواپیما در کرمان اخبار استان کرمان

جزئیات فنی حادثه فرود هواپیما در کرمان

  بزرگنمایی:
جزئیات رویداد فرود نامتعارف و برخورد بدنه یک هواپیمای مسافربری با باند فرودگاه کرمان در روز پنجشنبه هفته گذشته، تشریح شد.

به گزارش نسیم شرق ، سایت هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش تیم بررسی حادثه از رویداد فرود نامتعارف و برخورد بدنه یک هواپیمای مسافربری با باند فرودگاه کرمان در روز پنجشنبه هفته گذشته، اتفاقات روی داده در این حادثه را با جزییات اعلام کرد.

در این گزارش که شامگاه شنبه منتشر شده، ضمن تشریح جزییات حادثه، میزان آسیب و پارگی قسمتی از دم هواپیما را نیز توضیح داده است.

این گزارش تصریح دارد: گزارش فرود نامتعارف و برخورد بدنه این هواپیما را به شرح زیر توضیح داده که به وقت محلی در ساعت 8:20 روز 28 تیرماه 1403 یک فروند هواپیمای Avro RJ 100 به شماره پرواز 1051 با 9 خدمه پرواز و تعداد 85 مسافر در مجموع 94 نفر سرنشین با هدایت کمک خلبان خانم و نظارت خلبان آقا از مبدا فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران به مقصد فرودگاه بین المللی کرمان به پرواز درآمد.

«خلبانان مسیر پروازی تهران - کرمان را به طور عادی و برابر طرح پروازی و بدون هیچگونه پیامد مهمی طی کرده و پس از ورود به محدوده فرودگاه مقصد و تماس رادیویی با برج کنترل پرواز، از طریق طرح ورودی ALMOB 1 M، برای انجام طرح تقرب VOR-Y RWY 34 L مجاز می‌گردند».

ادامه این گزارش می‌افزاید: حدود ساعت 9:40 پس از استقرار هواپیما در ضلع آخر طرح تقرّب، کمک خلبان (PF)، هواپیما را برای فرود بر روی باند پروازی 34 چپ فرودگاه کرمان هدایت کرده و ضمن کاهش قدرت موتور، در یکصد پایی زمین، سامانه کاهنده سرعت هواپیما (Air Brake) باز می‌شود.

«اظهارات خلبانان نشان می‌دهد که در این زمان به یکباره هواپیما دچار کاهش ارتفاع شدید شده و به هنگام گذر از ارتفاع 50 پایی از سطح باند پروازی، سامانه خودکار EGPWS Call Out، برای اعلان ارتفاع 50، 40، 30، 20 و 10 پایی فعال شده که سرعت اعلان ارتفاعات پیش‌گفته، بسیار سریع بوده است که در این هنگام و با توجّه به شرایط موجود، خلبان هواپیما هدایت هواپیما را به عهده گرفته و از ادامه فرود منصرف شده و با افزایش قدرت موتور‌ها و بالا بردن سر هواپیما برای افزایش ارتفاع، اقدام به Go Around کرد.

جزئیات فنی حادثه فرود هواپیما در کرمان

در ادامه گزارش آمده است: با توجه به آثار لاستیک‌های ارّابه‌های اصلی فرود و آثار برخورد سطح زیرین هواپیما بر روی باند، در فاصله تقریبی 150 پایی از آستانه باند پروازی (Runway threshold)، ارّابه‌های اصلی فرود هواپیما با سطح باند برخورد کرده و سپس هواپیما کمی از سطح باند پروازی ارتفاع گرفته و در فاصله تقریبی 170 پایی از آستانه باند، پوشش قرمز رنگ نشان دهنده برخورد سطح زیرین دُم هواپیما، به‌شدّت با سطح باند برخورد کرده و تقریباً 2.5 متر از پوسته زیرین هواپیما (FR 35-40) دچار فرورفتگی و آسیب شده و از این مقدار، تقریباً 170 سانتیمتر از پوسته تحتاتی بدنه دچار پارگی شده است.

«پس از انصراف از فرود، سرمهماندار به خلبان اعلان می‌دارد در انتهای هواپیما بوی نامطبوع و سوختگی استشمام می‌شود و خلبان تصمیم می‌گیرد که ارابه‌های فرود را در حالت باز نگه دارد و از واحد برج کنترل پرواز فرودگاه درخواست می‌کند تا بازدیدی از باند پروازی 34 چپ انجام گیرد و اگر تکه‌های لاستیک هواپیما یا اشیای خارجی (FOD) مشاهده شد، ایشان را آگاه کرده و همچنین با دوربین، سلامت و شرایط ارابه‌های فرود را وارسی و گزارش کند که هیچگونه اشیای خارجی (FOD) یا تکه‌های لاستیک بر روی باند پروازی یافت نمی‌شود و خلبان تصمیم می‌گیرد به صورت عادی بر روی باند پروازی فرود آید».

براساس این گزارش، پس از فرود هواپیما در ساعت 9:58 و استقرار هواپیما در پارکینگ و پیاده شدن مسافران، خلبان نسبت به انجام بازدید هواپیما اقدام کرده و متوجّه می‌شود که در مرحله نخستین فرود، سطح زیرین دُم هواپیما به سطح باند فرودگاه کرمان برخورد کرده و دچار آسیب و پارگی (Tail Strike) شده است. شواهد موجود نشان از وارد شدن شتاب عمودی زیاد به بدنه هواپیما و فرود سخت (Hard Landing) نیز می‌باشد.

اقدامات لازم برای بررسی حادثه برابر آیین نامه مصوب بررسی سوانح و حوادث هوایی و ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو انجام شده و به طور همزمان نسبت به تهیّه اطلاعیه وقوع رویداد (Notification) و ارسال به سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و نهاد بررسی سوانح کشور انگستان (AAIB) به عنوان کشور طراح و سازنده هواپیما اقدام شده و پس از دریافت مستندات و گردآوری اطلاعات مربوطه، گزارش بررسی نهایی تهیّه و به مبادی ذیربط ارسال خواهد شد.

 فرود هواپیمای 1055 تهران در کرمان روز پنجشنبه در حالی خبرساز شد که ساعت 10 صبح همه مسافران آن به سلامت فرودگاه را ترک کردند.

استان کرمان دارای پنج فرودگاه در شهر‌های کرمان، رفسسنجان، جیرفت، سیرجان و بم است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

استاندار کرمان: نیروهای بومی استان در هیات مدیره معادن به کار گرفته شوند

آلرژی فقط یک عطسه ساده نیست!

علت حادثه بندر شهید رجایی مشخص شد

تعرفه جدید برق ابلاغ شد؛ افزایش قیمت از اول خرداد

هر گونه سهل‌انگاری در حادثه بندر شهید رجایی به مردم اعلام می‌شود

ظرفیت‌ها برای احداث 2 شهرک‌ صنعتی جدید در بم بسیج شد

نوجوانی پشت فرمان اتوبوس شهری در کرمان نشست و حادثه‌ آفرید

مقام آمریکایی: دور سوم مذاکرات با ایران مثبت و سازنده بود

انفجار در بندر شهید رجایی 6 مفقودی دارد

وزیر کشور: حادثه انفجار بندرشهید رجایی تاکنون 8 کشته و 750 مصدوم داشته است

وزیر بهداشت: بر اوضاع درمانی حادثه بندر شهید رجایی کنترل داریم

پیگیری مستمر رئیس جمهور از مدیریت حادثه انفجار در بندر شهید رجایی

158 هزار سند دفترچه‌ای در کرمان هنوز به تک برگ تبدیل نشده است

برنامه‌های ویژه برای مدیریت نارضایتی‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان

آدامس، حاوی هزاران ذره میکروپلاستیک در بزاق دهان

خوراکی های مفید و طبیعی برای رفع حالت تهوع

8 مدال طلا، نقره و برنز حاصل تلاش نمایندگان تکواندوی ایران در روز نخست

مرضیه جعفری سرمربی تیم ملی فوتبال زنان شد

استاندارد کرمان: درباره مشکل ترخیص خودروهای دپو شده توپ در زمین ما نیست

یزد، شهر جهانی زیورآلات سنتی شد

رییس علوم پزشکی کرمان: معادن بهره‌ای برای بخش سلامت استان نداشته است

پایداری هوای گرم در کرمان/ جنوب استان به 45 درجه می‌رسد

انتصاب جوان‌ترین مدیرکل آموزش‌وپرورش ایران/از مدیریت خلاق تا دغدغه تفاوت‌ نسلی

کمپر؛ وقتی خانه، همراه همیشگی سفر است

رهبر معظم انقلاب: راهپیمایی امسال، یکی از پرشکوه‌ترین راهپیمایی‌های روز قدس خواهد بود

تحول پس از دیدن برنامه تلویزیونی باعث اعتراف یک سارق در کرمان شد

دعوت مراجع تقلید و علما برای راهپیمایی روز جهانی قدس

سردار تنگسیری: یمن از هیچ کسی فرمان نمی‌گیرد

آغاز اعزام حج تمتع از 15 اردیبهشت

هشدار زرد هواشناسی کرمان برای بارندگی و کاهش دما

329 مصدوم و بیمار به بیمارستان‌های کرمان منتقل شدند

تبانی برای قاچاق 50 هزار لیتر نفت سفید در جیرفت ناکام ماند

مدیر جدید مخابرات کرمان: توسعه اینترنت 5G را در برنامه داریم

شتاب زدگی، سرعت و سبقت غیر مجاز، عوامل تصادفات نوروز

پزشکیان: در چرخش دوباره ایام، قدر خود را بالاتر و والاتر از آنچه هست، رقم خواهیم زد

رهبر انقلاب: شعار امسال «سرمایه‌گذاری برای تولید» است

چگونه سفری ارزان و خاطره‌انگیز داشته باشیم؟

معاون استاندار کرمان: مشکل سوخت تراکتورها با اصلاح سند قابل حل است

ستاد اسکان نوروزی فرهنگیان در پهناورترین استان ایران آغاز به کار کرد

برخورد پلیس با خودروهای متخلف و شوتی‌ در کرمان شدت گرفته است

ویژگی‌های نهال استاندارد

عیدانه‌ای برای دوستداران مستند؛ 235 مستند در شبکه نمایش خانگی عرضه شد

قالیباف:مجلس برای معیشت مردم گام های اساسی برداشت/ ریشه اصلی مشکلات اقتصادی سوء مدیریت است

تعیین سرنوشت سوابق تحصیلی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل 1403 به قبل در دست بررسی

تاکید امام جمعه کرمان بر نظارت بر بازار

آمریکایی‌ها در عمل تحریم و در سخن درخواست مذاکره می‌کنند

قالیباف: توزیع کالابرگ هر ماه انجام خواهد شد

دو سوم جمعیت استان با آموزش و پرورش مرتبط هستند

ساعت کاری دفاتر پستی کرمان افزایش یافت

رئیس‌جمهور:مدیریت،برقراری تعادل بین منابع و مصارف است/آینده را خودمان باید ترسیم کنیم