آخرین مطالب

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی:

پرداخت مطالبات گندم کاران تا پیش از مهر اقتصادی

پرداخت مطالبات گندم کاران تا پیش از مهر

  بزرگنمایی:
۴ هزار میلیارد ریال از مطالبات باقی مانده گندم کاران تا پیش از مهر پرداخت می‌شود.


به گزارش نسیم شرق ،مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی  گفت: در سال زراعی جاری 134 هزار میلیارد ریال خرید تضمینی گندم انجام شده که تاکنون 130 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است و مبلغ باقی مانده پیش از مهرماه به گندم کاران پرداخت می‌شود.
یزدان سیف  افزود : از ابتدای فصل خرید گندم تا امروز 7 میلیون و 700 هزار تن از این محصول خرید تضمینی شده و در سامانه‌ها به ثبت رسیده است که پیش بینی می‌شود تا آخر شهریور این رقم به 8 میلیون تن برسد.
وی  گفت : ارزش کل گندم خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی در قالب خرید تضمینی دولتی 134 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 130 هزار میلیارد ریال آن به کشاورزان پرداخت شده
سیف افزود : از رئیس جمهور تا رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت و وزیر جهاد کشاورزی در تلاشند که تا پایان هفته جاری و پیش از آغاز مهر کل مطالبات گندم کاران پرداخت شود و رقم بدهی دولت در این حوزه به طور کامل تسویه شود.
وی با اشاره به افت یک میلیون و 470 هزار تنی خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته گفت : درسال زراعی جاری سه اتفاق به صورت هم زمان رخ داد، اول بارندگی آبان تا فروردین که کشت برنج را در مناطق گرمسیر افزایش چشم گیری داد به طوری که در برخی مناطق گرمسیری برداشت این محصول نسبت به سال گذشته افزایش 7 برابری داشت.
سیف افزود : اما از سوی دیگر دومین اتفاق سیلی بود که در همین مناطق گرمسیری مانند خوزستان، لرستان و گلستان به وقوع پیوست و قریب به یک میلیون تن محصول گندم در این مناطق را از بین برد.
وی گفت : اتفاق سوم نیز این بود که در مناطق سردسیر بارندگی‌ها از اردیبهشت کاهش یافت به طوری که این موضوع سبب افت برداشت گندم در مناطق سردسیری نسبت به سال گذشته شده است.
سیف افزود: همچنین ورود بخش خصوصی به خرید گندم نیز با توجه به آزاد سازی قیمت گندم صنف و صنعت باعث کاهش خرید دولتی شد به طوری که بنابر گزارش‌های انجمن‌های صنفی و صنعتی 700 تا 800 هزار تن گندم امسال توسط بخش خصوصی خریداری شده است که بخشی از این میزان در سامانه‌ها به ثبت رسیده و بخشی دیگر در حال ثبت است.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به تاثیر قیمت خرید تضمینی گندم در میزان تولید این محصول گفت : در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم هزار و 700 تومان است که این قیمت تاثیر مستقیمی در انگیزه گندم کاران برای تولید دارد.
وی افزود: قیمت، یک متغیر اقتصادی است که رفتار تولید کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تجربه نشان داده در گروه کالا‌هایی که سرکوب قیمتی وجود ندارد تولید افزایش یافت که گندم نیز از این قاعده مستثنی نیست و نمی‌توان کتمان کرد که اگر قیمت تضمینی گندم افزایش یابد تولید نیز افزایش می‌یابد.
سیف گفت : اما سیاست‌های دولت را هم باید در نظر گرفت چرا که برای تعیین خرید قیمت تضمینی گندم توسط دولت و شورای اقتصاد مولفه‌های مختلفی همچون شرایط اقتصادی کشور و منابع مورد نیاز یارانه نان هم در نظر گرفته می‌شود و در نهایت بر اساس این مولفه‌ها قیمت نهایی تعیین می‌شود.
وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد ، اقدامات لازم را درجهت تعیین قیمت نرخ تضمینی گندم ، برای سال پیش رو آغاز کرده اند و طبیعی است که قیمت فعلی افزایش خواهد داشت، ولی میزان آن هنوز مشخص نیست و باید در شورای اقتصاد تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ شود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین با اشاره به خرید تضمینی 375 هزار تن دانه‌های روغنی گفت : ارزش این میزان خرید هزار و دویست میلیارد تومان است که از این مبلغ تنها 16 میلیارد تومان به عنوان بدهی باقی مانده است که این مبلغ نیز تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود و به کشاورزان اطمینان خاطر می‌دهیم که منابع مورد نیازشان را برای کشت پاییزه فراهم کنیم.

در مقادیر ناخالصی گندم بزرگ نمایی شده است
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص موارد مطرح شده مبنی بر اینکه 800 هزار تن ناخالصی در گندم ارائه شده وجود داشته است اظهار داشت : گفتن چنین ارقامی یا ناشی از نا آگاهی است یا اینکه برخی به دلیل درگیری منافعشان با این موضوع این موارد را مطرح می‌کنند.
سیف خاطر نشان کرد: تا به امروز قریب به 8 میلیون تن گندم خریداری شده که این محصول در قالب یک میلیون و سیصد هزار نمونه تحویل شرکت بازرگانی دولتی بخش خصوصی و کارخانجات آرد شده است و از تمامی این محموله‌ها نمونه برداری شده و در آزمایشگاه‌های دارای صلاحیت میزان افت آن‌ها بررسی شده و به ثبت رسیده است.
وی افزود : میزان افتی که برای کل محموله‌های گندم به ثبت رسیده بین 1.01 تا 1.03 بوده است.
سیف با اشاره به اینکه یک میلیون و 700 هزار تن از 8 میلیون تن خرید تضمینی گندم مربوط به کارخانجات آرد تخصیص یافته است گفت : ادعای برخی از این کارخانجات مبنی بر وجود ناخالصی غیر متعارف در گندم نادرست است چرا که براساس بررسی‌ها میزان افت محصول این کارخانجات 83 صدم درصد ثبت شده است و مشخص نیست که برخی از این کارخانجات چگونه ادعای افت میان 8 تا 10 درصد را مطرح می‌کنند.
معاون وزیر صنعت و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی  افزود : همچنین هرگونه جابه جایی گندم با گواهی کیفیت به انجام می‌رسد به طوری که افت ناشی از جابه جایی گندم از مقصد تا مبدا باید در برگه گواهی کیفیت ثبت شود و اگر رقم نامتعارفی به عنوان افت مبدا تا مقصد گندم به ثبت برسد این محصول در مقصد تخلیه نمی‌شود و به پژوهشکده غله ارسال می‌شود.
وی گفت : برخی صحبت‌ها از جنس منافع اقتصادی است و متوسل شدن به روش‌های نادرست برای بردن بهره اقتصادی دور از انصاف است.
سیف افزود: رویه سنجش افت گندم در کشور قدمت سی ساله دارد و آمادگی داریم در مورد هر کارخانه‌ای که ادعای افت غیر متعارف گندم را مطرح می‌کند مدارک لازم را ارائه دهیم تا همه متوجه شوند که این صحبت‌ها نادرست است.

 تکلیف برنج‌هایی که در گمرک مانده اند مشخص شد 
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص محصول برنجی که توسط وارد کنندگان بخش خصوصی به کشور وارد شده و مدتی است به دلیل محدودیت واردات در گمرکات باقی مانده اند گفت : تکلیف ترخیص این برنج‌ها روشن شده و به صورت بخشنامه‌ای به شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ شده است.
وی افزود : محصولاتی که ثبت سفارش شده و ارز آن‌ها تامین شده است با تعهدی که وارد کنندگان به شرکت بازرگانی دولتی می‌دهند محصولشان از گمرک ترخیص می‌شود، ولی این محصولات در انبار‌های مشخصی باقی می‌ماند و زمان توزیع آن‌ها زیر نظر وزارت صنعت است به طوری که تا پایان فصل برداشت برنج وارداتی به بازار تزریق نمی‌شود.
سیف گفت : در خصوص محموله‌هایی که ثبت سفارش شده، ولی ارز مورد نیازشان تامین نشده است مقرر شد شرکت بازرگانی دولتی برای تامین این ارز مکاتبات لازم را با بانک مرکزی انجام دهد.
وی  افزود : عزم دولت بر این است که برنج‌های وارداتی در فصل برداشت در هیچ نقطه‌ای از کشور توزیع نشود و بعد از فصل برداشت برای حمایت از مصرف کنندگان وارد بازار شود.
سیف خاطر نشان کرد: میزان برنج‌های وارداتی که هم اکنون در گمرکات کشور باقی مانده ، بالغ بر 200 هزار تن است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حضور پرشور مردم در محفل قرآنی امام حسنی‌ها

فرآیند ثبت نام در نوبت دوم آزمون سراسری 1403 شروع شد

مقدماتی انتخابی فوتبال جام جهانی 2026؛ ترکمنستان 0 - ایران 1

برگزاری جشنواره نوروزی مجاور بنای 2500 ساله شاه‌خورشید در شرق کرمان

ایجاد بازارچه دائمی میوه و تره‌بار در 3 نقطه از شهر کرمان

هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

وزیر آموزش و پرورش: حتی یک مورد لو رفتن سؤالات امتحان نهایی صحت نداشت

مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده

مدیران پیگیر دستوراتشان برای حل مسائل مردم باشند

برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در بم

تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروز کرمان به 52 نفر افزایش یافت

پیش‌بینی سیل در کرمان با هشدار نارنجی هواشناسی

ظرفیت‌های اجرایی کرمان برای تحقق شعار سال بسیج شدند

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر

ساعت کار ادارات کرمان تغییر کرد

آمار قربانیان حمله تروریستی مسکو به 143 نفر رسید

سربازان جای خود را به صنایع دستی دادند

بازدید بیش از 6000 مسافر نوروزی از ارگ بم

هشدار زرد هواشناسی برای کرمانی‌ها

لزوم بسیج همت‌ها، سرمایه‌ها و ابتکارات ملت برای شکوفایی اقتصاد

عیادت استاندار کرمان از بیماران در نخستین روز سال

افطار کرمانی‌ها در مهمانی‌ نوروز/ غذاهای محلی که کمتر می‌شناسید

سال نو همراه با شقایق ها/ آیین تحویل سال 1403 در کرمان برگزار شد

تصادف زنجیره‌ای در جیرفت یک‌ کشته برجا گذاشت

ثبت قرارداد اجاره فقط در سامانه خودنویس از سال آینده

سقف برداشت از حساب‌های بانکی افزایش یافت

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی

سال 1403، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

عامل کلاهبرداری با رسید‌های جعلی دستگیر شد

جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری در روز انتخابات

جزئیات پرداخت مطالبات معلمان در روز‌های پایانی سال

آمادگی پلیس کرمان برای برقراری امنیت ایام نوروز

دهبکری بم دارای شهردار شد

بزرگترین بنای خشت گلی جهان آماده استقبال از مهمانان نوروزی است

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم واریز شد

وزیر کشور: انتخابات اخیر بدون کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد

آخرین جزییات پرونده مرگ کودک رفسنجانی تشریح شد

تصادف در رفسنجان 2 کشته و سه مصدوم برجای گذاشت

انتقال مجروحان عملیات درگیری پلیس با اشرار مسلح توسط بالگرد به بیمارستان جیرفت

برخورد بال هواپیما با تونل ورود مسافران، علت تاخیر پرواز کرمان_ تهران

اعلام زمان ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد

توزیع میوه شب عید از 27 اسفند در استان کرمان

برخورد جدی و بدون اغماض دستگاه قضایی با مقصرین فوت کودک 4/5 ساله

مسافران پیش از انتخاب مراکز اقامتی به سامانه نماد مراجعه کنند

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از جمعه 25 اسفندماه

یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان بدون تغییر است

افزایش 50 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های کرمان تصویب شد

بازی خاتون بم و سپاهان اصفهان با تساوی به پایان رسید

تاریخچه دربی پایتخت؛ در انتظار جدالی جذاب!