آخرین مطالب

وسواسی ها این خبر را بخوانند اجتماعی

وسواسی ها این خبر را بخوانند

  بزرگنمایی:
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: هر زمان تلاش کنیم فکری را از ذهن بیرون کنیم، ماندگاری آن فکر بیشتر می شود لذا در ایام کنونی کارهایمان را انجام دهیم و زمانی که فکر می گوید کرونا می گیری، به فکر بگوییم بگیرم که این اصطلاحا فکر مزاحم است و نباید با آن کشتی بگیریم و در این صورت بخشی از مشکلات و آزارهای فکر وسواسی در ما کاهش می یابد.

به گزارش نسیم شرق ، دکتر"علی بهرام نژاد" درباره وسواس در ایام کرونائی اظهار کرد: ریشه وسواس اضطراب است که به عوامل زیادی از جمله ژنتیک، یادگیری، عوامل محیطی و ... بستگی دارد.

وی افزود: در شرایط امروز که بحث بیماری کووید 19 مطرح است به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی با شست و شو ونظافت دارد می تواند در کسانی که زمینه اضطراب و وسواس در آنها وجود دارد، عود کند و اگر بیماری درمان شده باشد، بیماری اش برگردد.

بهرام نژاد تصریح کرد: باید توجه کرد وقتی بحث بیماری وسواس مطرح می شود، درمان آن باید به وسیله متخصصان و افراد حرفه ای درمان شود که شامل درمان داروئی و غیرداروئی است و در برخی مواقع حاد نیست و با یکسری توصیه ها حل می شود.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص بین طبیعی بودن یا نبودن رفتار فرد بیان کرد: در شرایطی مانند شیوع کرونا باید سه کار رعایت فاصله، زدن ماسک و شست و شوی دست را انجام دهیم و کسانی که این کارها را انجام می دهند و در عین حال کارکردها و زندگی معمولی خود را دارند، فرد نرمالی هستند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی کرمان ادامه داد: زمانی که کار را تکرار می کنیم و به عنوان مثال دست را دو سه دقیقه می شوییم و دو سه تا ماسک می زنیم، نشان می دهد رفتار از حد نرمال بیشتر است و در کنار آن عملکرد روزانه ما مختل است و دچار استرس، دلشوره و نگرانی روزانه هستیم و نگرانی بیش از اندازه درباره بقاء داریم که اینجا بحث وسواس و اختلال مطرح می شود.

وی اظهار کرد: پیش فرض مغز ما بر مبنای واقعیت است اما وقتی آگاهی پیدا می کنیم، نوع رفتار با واقعیت می تواند متفاوت باشد. مواردی که در ذهن وسواسی می آید در ذهن 99 درصد انسان های دیگر نیز هست اما درصدی از این افراد مبتلا به وسواس می شوند که ویژگی هایی دارند از جمله اینکه افکارشان را بسیار جدی می گیرند و بین فکر و واقعیت تفاوت قائل نمی شوند و به فکرشان پاسخ می دهند.

بهرام نژاد درباره راه مقابله با وسواس گفت: باید بدانیم آیا کاری که انجام می دهیم وسواس است یا واقعیت؟ که این آگاهی به درمان کمک می کند.

وی بیان کرد: وسواسی ها به فکرشان توجه می کنند و در این زمان هجوم افکار وسواسی بیشتر است که نباید به افکار توجه کنیم و با فکر نجنگیم.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: هر زمان تلاش کنیم فکری را از ذهن بیرون کنیم، ماندگاری آن فکر بیشتر می شود لذا در ایام کنونی کارهایمان را انجام دهیم و زمانی که فکر می گوید کرونا می گیری، به فکر بگوییم بگیرم که این اصطلاحا فکر مزاحم است و نباید با آن کشتی بگیریم و در این صورت بخشی از مشکلات و آزارهای فکر وسواسی در ما کاهش می یابد.

وی افزود: وسواس بیماری بسیار سختی است به ویژه اگر از سنین کودکی و نوجوانی ایجاد شده باشد و حتما باید برای درمان آن کمک حرفه ای بگیریم ومصرف دارو و درمان غیرداروئی داشته باشیم.

بهرام نژاد با بیان اینکه وسواس خودبه خود درمان پیدا نمی کند و برخی موارد فقط اثر درمانی کمی دارند اما باید دارو استفاده کرد اظهار کرد: بیماری کرونا با سیستم ایمنی بدن خیلی مرتبط است و وقتی دچار استرس می شویم سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و در این صورت امکان مقابله با کرونا مشکلات را بیشتر می کند و نکته دیگر این است که در زمان وسواس ابراز مقدار درد و رنج نیز بیشتر خواهد بود.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی کرمان درباره رمان وسواس گفت: وقتی ذهن ما از یک موضوع آزاردهنده به موضوع دیگر منتقل می شود، اضطراب کمتر می شود و زمانی که هیچ فعالیتی نداریم، افکار وسواسی بیشتر است بنابراین فعالیت بدنی خیلی کمک می کند اما درمان اصلی وسواس نیست.

وی با اشاره به اینکه در عین دریافت کمک های تخصصی، باید سبک زندگی را تغییر بدهیم، افزود: این افراد معمولا اضطراب و نگرانی زیادی دارند و دائما در آینده زندگی می کنند که زندگی کردن در اکنون موجب تغییر کیفیت زندگی آنها می شود و اعتماد به نفس آنها تغییر یافته و همه این موارد در بهبود درمان نقش مهم و کلیدی دارد.

بهرام نژاد تصریح کرد: باید به این مسئله توجه کرد در شرایط کنونی علائم وسواس می تواند بیشتر شود و حتما کمک حرفه ای می خواهد و اگر درمان نشود، بیماری پیش رونده و مزمن خواهد بود.

وی بیان کرد: اگر وسواس را درمان نکنیم، باید انتظار داشته باشیم فرزندانمان نیز مبتلا به وسواس بشوند و در این صورت شدت علائم در آنها بیشتر خواهد بود.

مدیرگروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نگرش های غلط در مراجعه به روانپزشک و اعتیادآور بودن داروها وجود دارد که باید آن را کنار گذاشت ضمن اینکه خودمراقبتی نکته مهمی است که می تواند اضطراب ما را کم کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

انفعال و بی‌عملی سران برخی کشورهای اسلامی در قبال ملت فلسطین، موجب تأسف است

غزه، تا این لحظه پیروز اصلی میدان است

حضور پرشور مردم در محفل قرآنی امام حسنی‌ها

فرآیند ثبت نام در نوبت دوم آزمون سراسری 1403 شروع شد

مقدماتی انتخابی فوتبال جام جهانی 2026؛ ترکمنستان 0 - ایران 1

برگزاری جشنواره نوروزی مجاور بنای 2500 ساله شاه‌خورشید در شرق کرمان

ایجاد بازارچه دائمی میوه و تره‌بار در 3 نقطه از شهر کرمان

هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

وزیر آموزش و پرورش: حتی یک مورد لو رفتن سؤالات امتحان نهایی صحت نداشت

مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده

مدیران پیگیر دستوراتشان برای حل مسائل مردم باشند

برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در بم

تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروز کرمان به 52 نفر افزایش یافت

پیش‌بینی سیل در کرمان با هشدار نارنجی هواشناسی

ظرفیت‌های اجرایی کرمان برای تحقق شعار سال بسیج شدند

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر

ساعت کار ادارات کرمان تغییر کرد

آمار قربانیان حمله تروریستی مسکو به 143 نفر رسید

سربازان جای خود را به صنایع دستی دادند

بازدید بیش از 6000 مسافر نوروزی از ارگ بم

هشدار زرد هواشناسی برای کرمانی‌ها

لزوم بسیج همت‌ها، سرمایه‌ها و ابتکارات ملت برای شکوفایی اقتصاد

عیادت استاندار کرمان از بیماران در نخستین روز سال

افطار کرمانی‌ها در مهمانی‌ نوروز/ غذاهای محلی که کمتر می‌شناسید

سال نو همراه با شقایق ها/ آیین تحویل سال 1403 در کرمان برگزار شد

تصادف زنجیره‌ای در جیرفت یک‌ کشته برجا گذاشت

ثبت قرارداد اجاره فقط در سامانه خودنویس از سال آینده

سقف برداشت از حساب‌های بانکی افزایش یافت

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی

سال 1403، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

عامل کلاهبرداری با رسید‌های جعلی دستگیر شد

جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری در روز انتخابات

جزئیات پرداخت مطالبات معلمان در روز‌های پایانی سال

آمادگی پلیس کرمان برای برقراری امنیت ایام نوروز

دهبکری بم دارای شهردار شد

بزرگترین بنای خشت گلی جهان آماده استقبال از مهمانان نوروزی است

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم واریز شد

وزیر کشور: انتخابات اخیر بدون کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد

آخرین جزییات پرونده مرگ کودک رفسنجانی تشریح شد

تصادف در رفسنجان 2 کشته و سه مصدوم برجای گذاشت

انتقال مجروحان عملیات درگیری پلیس با اشرار مسلح توسط بالگرد به بیمارستان جیرفت

برخورد بال هواپیما با تونل ورود مسافران، علت تاخیر پرواز کرمان_ تهران

اعلام زمان ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد

توزیع میوه شب عید از 27 اسفند در استان کرمان

برخورد جدی و بدون اغماض دستگاه قضایی با مقصرین فوت کودک 4/5 ساله

مسافران پیش از انتخاب مراکز اقامتی به سامانه نماد مراجعه کنند

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از جمعه 25 اسفندماه

یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان بدون تغییر است

افزایش 50 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های کرمان تصویب شد