آخرین مطالب

مجلس؛ گام نهایی در طرح تامین کالا‌های اساسی سیاسی

مجلس؛ گام نهایی در طرح تامین کالا‌های اساسی

  بزرگنمایی:
مجلس شورای اسلامی فردا پس از بررسی پیشنهادات الحاقی طرح الزام دولت به تامین کالا‌های اساسی، این طرح را نهایی و به شورای نگهبان ارسال خواهد کرد

این طرح در جلسه علنی روز چهارشنبه (هفتم آبان) با 215 رای موافق به تصویب رسید.
بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف است به منظور تأمین بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌های کشور به ویژه خانوار‌های کم برخوردار، از ابتدای 6 ماه دوم سال 99 به صورت ماهانه نسبت به تأمین پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشتی خانوار (افراد مشمول ردیف 31 جدول تبصره 14 قانون بودجه سال 99 کل کشور) به تعداد حداقل 60 میلیون نفر از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و 200 هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد به مبلغ 600 هزار ریال به هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام کند.
منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون به میزان 300 هزار میلیارد ریال از محل فروش اموال حق‌الامتیاز و واگذاری سهام دولت و حقوق مالکان ناشی از آن در چارچوب قانون وزارت اقتصاد و دارایی تأمین می‌شود.
منابع حاصله در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای انجام تکالیف این قانون قرار می‌گیرد. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظف هستند ضمن تأمین و تخفیف، خرید کالا‌ها را برای مشمولان این قانون فراهم کنند.

دولت در صورت کافی نبودن منابع، اعتبار اجرای طرح را از افزایش تنخواه‌گردان خزانه تأمین کند

در این طرح تصریح شده در صورت کافی نبودن منابع حاصله، دولت مکلف است از منابع اعتبار موجود و افزایش تنخواه‌گردان خزانه، کسری منابع را جبران نموده و با منابع حاصل از فروش و واگذاری مذکور جایگزین نماید.
دولت می‌تواند به جای فروش و واگذاری اموال و سهام موضوع این قانون تا سقف منابع مذکور از منابع اعتباری موجود و یا جابه‌جایی سایر اعتبارات مشروط به آسیب نرسیدن به هزینه‌های ضروری و حقوق مردم و یا افزایش تنخواه‌گردان خزانه استفاده نماید.
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: نمایندگان دولت بطور مکرر در جلسات مربوط به این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه شرکت داشتند و مداوم آقای پورمحمدی نظرات کمیسیون را به دولت منتقل می‌کرد. ما حتی یکی دو روز بررسی این طرح در صحن علنی را به تاخیرانداختیم، اما پس از مخالفت سخنگوی دولت با این طرح، ما طرح را در صحن علنی به بررسی گذاشتیم که با رای بسیار خوب و قاطع به تصویب رسید.
مفتح می‌گوید: در صورتیکه شورای نگهبان این طرح را تائید کند، دولت موظف و مکلف به اجرای این قانون است و تخطی از اجرای آن بر اساس آئین نامه مجلس به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد.
آقای ربیعی سخنگوی دولت پیش از بررسی این طرح در صحن علنی مجلس در اظهار نظری مخالفت دولت را با آن اعلام کرده بود که واکنش‌هایی را در میان نمایندگان داشت.
احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس هم در این زمینه با طرح این سئوال که چرا دولت با طرح تامین کالای اساسی برای 22 میلیون نفر مخالفت می‌کند؟ می‌گوید: دلایلی که سخنگوی دولت آورده غیرمنطقی است چرا که درست است که دولت حقوق بازنشستگان را اضافه کرده، اما حدود 22 میلیون نفر حقوق‌بگیر نیستند و باید کالای اساسی به دستشان برسد و مجلس مصمم است طرح تامین کالای اساسی را تصویب و دولت نیز مکلف است قانون را اجرا کند.

مجلس دست دولت را در تامین منابع موردنیاز طرح تامین کالای اساسی باز گذاشت

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، نیز اظهارات سخنگوی دولت درباره طرح تامین کالا‌های اساسی را سیاسی و غیرکارشناسی دانست و گفت: آیا دولت در شرایط کنونی که قیمت کالا‌هایی مانند تخم مرغ، گوشت و ... افزایش چشم گیری داشته در برابر مردم مسئولیت ندارد. مجلس دست دولت را در تامین منابع موردنیاز طرح تامین کالای اساسی باز گذاشت.
حاتمی عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، هم گفت: نماینده دولت در کارگروه تعیین منابع لازم برای اجرای طرح تامین کالا‌های اساسی حضور داشت، منابع لازم برای اجرای طرح تامین کالا‌های اساسی نیز در پی همراهی دولت و مجلس و با تشکیل کارگروهی مشترک احصاء و به گونه‌ای تعیین شد که در زمان اجرای آن هیچ گونه حواشی را به همراه نداشته باشد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز بر حمایت مجلس از دولت تاکید کرد و گفت: ما به مدت 2 ماه با آن‌ها درباره این طرح رایزنی گسترده‌ای انجام دادیم تا طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالا‌های اساسی به نتیجه برسد، اما نتیجه‌ای از این تعامل به دست نیاوردیم و امیدواریم دولت اکنون برای اجرای این مصوبه همراه شود.
جعفر قادری دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم با اشاره بر اینکه مجلس از ابتدای تدوین طرح تامین کالا‌های اساسی به دنبال مباحث سیاسی نبود، گفت: ما در تعامل با کارشناسان و مسئولان دولتی جلسات متعددی را برگزار کردیم، اما دولت هیچ کدام از پیشنهادات مجلس را نپذیرفت.

اجرای طرح تامین کالا‌های اساسی نقطه عطف تعامل مجلس و دولت خواهد بود

عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اسلامی نیز با اشاره به اینکه برای تامین کالا‌های اساسی ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده، اما این کالا‌ها با قیمت بسیار بالایی در بازار به فروش می‌رسد، تاکید کرد: اجرای طرح تامین کالا‌های اساسی آزمونی برای دولت جهت گذر از این شرایط سخت اقتصادی و نقطه عطف تعامل مجلس و دولت خواهد بود.
به هر حال هر چند دولت و مجلس علی رغم جلسات متعدد به یک وحدت نظر درباره این طرح نرسیدند و در نهایت این طرح در صحن علنی به تصویب رسید، حال باید منتظر بود و دید که شورای نگهبان چه نظری در باره طرح الزام دولت به تامین کالا‌های اساسی خواهد داشت، طرحی که دولت معتقد است بار مالی دارد و منابع ان قابل تامین نیست و مجلس بر این باور است که دست دولت را در منابع مالی ان از طریق فروش اموال باز گذاشته است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

انفعال و بی‌عملی سران برخی کشورهای اسلامی در قبال ملت فلسطین، موجب تأسف است

غزه، تا این لحظه پیروز اصلی میدان است

حضور پرشور مردم در محفل قرآنی امام حسنی‌ها

فرآیند ثبت نام در نوبت دوم آزمون سراسری 1403 شروع شد

مقدماتی انتخابی فوتبال جام جهانی 2026؛ ترکمنستان 0 - ایران 1

برگزاری جشنواره نوروزی مجاور بنای 2500 ساله شاه‌خورشید در شرق کرمان

ایجاد بازارچه دائمی میوه و تره‌بار در 3 نقطه از شهر کرمان

هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

وزیر آموزش و پرورش: حتی یک مورد لو رفتن سؤالات امتحان نهایی صحت نداشت

مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده

مدیران پیگیر دستوراتشان برای حل مسائل مردم باشند

برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در بم

تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروز کرمان به 52 نفر افزایش یافت

پیش‌بینی سیل در کرمان با هشدار نارنجی هواشناسی

ظرفیت‌های اجرایی کرمان برای تحقق شعار سال بسیج شدند

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر

ساعت کار ادارات کرمان تغییر کرد

آمار قربانیان حمله تروریستی مسکو به 143 نفر رسید

سربازان جای خود را به صنایع دستی دادند

بازدید بیش از 6000 مسافر نوروزی از ارگ بم

هشدار زرد هواشناسی برای کرمانی‌ها

لزوم بسیج همت‌ها، سرمایه‌ها و ابتکارات ملت برای شکوفایی اقتصاد

عیادت استاندار کرمان از بیماران در نخستین روز سال

افطار کرمانی‌ها در مهمانی‌ نوروز/ غذاهای محلی که کمتر می‌شناسید

سال نو همراه با شقایق ها/ آیین تحویل سال 1403 در کرمان برگزار شد

تصادف زنجیره‌ای در جیرفت یک‌ کشته برجا گذاشت

ثبت قرارداد اجاره فقط در سامانه خودنویس از سال آینده

سقف برداشت از حساب‌های بانکی افزایش یافت

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی

سال 1403، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

عامل کلاهبرداری با رسید‌های جعلی دستگیر شد

جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری در روز انتخابات

جزئیات پرداخت مطالبات معلمان در روز‌های پایانی سال

آمادگی پلیس کرمان برای برقراری امنیت ایام نوروز

دهبکری بم دارای شهردار شد

بزرگترین بنای خشت گلی جهان آماده استقبال از مهمانان نوروزی است

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم واریز شد

وزیر کشور: انتخابات اخیر بدون کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد

آخرین جزییات پرونده مرگ کودک رفسنجانی تشریح شد

تصادف در رفسنجان 2 کشته و سه مصدوم برجای گذاشت

انتقال مجروحان عملیات درگیری پلیس با اشرار مسلح توسط بالگرد به بیمارستان جیرفت

برخورد بال هواپیما با تونل ورود مسافران، علت تاخیر پرواز کرمان_ تهران

اعلام زمان ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد

توزیع میوه شب عید از 27 اسفند در استان کرمان

برخورد جدی و بدون اغماض دستگاه قضایی با مقصرین فوت کودک 4/5 ساله

مسافران پیش از انتخاب مراکز اقامتی به سامانه نماد مراجعه کنند

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از جمعه 25 اسفندماه

یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان بدون تغییر است

افزایش 50 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های کرمان تصویب شد