آخرین مطالب

متن کامل کنفرانس خبری ریاست جمهوری؛

روحانی:‌ دولت نخواهد گذاشت عده‌ای پایان تحریم را به تأخیر بیندازند سیاسی

روحانی:‌ دولت نخواهد گذاشت عده‌ای پایان تحریم را به تأخیر بیندازند

  بزرگنمایی:
رییس جمهوری گفت: عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تأخیر بیندازند. ما یک ساعت و یک دقیقه هم به‌آن رضایت نخواهیم داد و در برابر آن خواهیم ایستاد.

    به گزارش کیمیای شرق به نقل از ایرنا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، با اشاره به تحولات هفت سال و چند ماه اخیر و اقدامات دولت در این مدت، گفت: خداوند را شکرگزارم که بار مسؤولیت اداره کشور را در سخت ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و همچنین ویروس کرونا، سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم کشور می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط، بار مسؤولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.  

رییس جمهوری با تقسیم هفت سال اخیر به دو مقطع قبل و بعد از جنگ تحمیلی اقتصادی اظهار کرد: در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت را در سخت‌ترین شرایط بعد از جنگ یعنی رکورد تورمی تحویل گرفتیم. در شرایطی که رشد اقتصادی ما 7.7- و تورم ما بالای 30 درصد بود. بعد از جنگ سابقه ندارد که آغاز دولتی با رکود تورمی شروع شده باشد.

وی ادامه داد: در سال نخست دولت یعنی بعد از 6 ماهی که از سال 92 گذراندیم، در سال 93 هم به رشد مثبت اقتصادی رسیدیم و هم تورم را به حدود 15 درصد کاهش دادیم و در سال‌های بعد، به رغم اینکه بدترین شرایط درآمد نفتی را تجربه می کردیم، رشد اقتصادی داشتیم.

روحانی با بیان اینکه درآمد نفتی قبل از دولت یازدهم حدود 100 میلیارد در سال بود، گفت: در دولت ما در بهترین شرایط، برابر با بدترین شرایط دولت قبل یعنی سال 91 بوده است و به طور متوسط در سال‌های 94، 95 و 96 که درآمد ما خوب بوده، حدود 52 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم.
وی افزود: به رغم اینکه در سال 93 درآمد نفتی از بیش از 100 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار و حتی کمتر رسید، اما در طول هفت سال، بهترین شرایط را به لحاظ کاهش تورم در سه سال 94، 95 و 96 داشتیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: متوسط تورم ما در این سه سال حدود 11 درصد بود که در 50 سال گذشته سابقه ندارد تورم کشور در سه سال متوالی کمتر از 11 درصد باشد. در سال 94 و 95 و 96 و اوایل سال 97، نرخ تورم تک رقمی بود تا اینکه وارد شرایط جنگ اقتصادی شدیم.  

 

**به بسیاری از وعده‌های خود به مردم عمل کردیم

روحانی ادامه داد: یکی از بالاترین رشد اقتصادی کشور ما در سال 95 بود که بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه‌ها به وعده‌های خود به مردم عمل کردیم. وعده ما به مردم، اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان، تثبیت حق هسته ای به عنوان یک حق قانونی برای مردم ایران بود. البته قبل از آن هم فعالیت‌های هسته‌ای ما قانونی بود اما در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل متحد، آن را غیرقانونی می‌دانستند.  

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه کشور را از شرایط سخت آژانس، رهانیدیم و اقداماتی که در این مدت انجام دادیم یک مدیریت قابل قبول بود، گفت: در چهار سال 93، 94، 95 و 96 یک مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را هم از رکود و تورم سخت نجات دهیم و هم در مسائل مهم مورد نیاز مردم، خودکفایی ایجاد کنیم.  

وی ادامه داد: در این مدت در گندم، تا حدی در شکر و برنج، در انرژی یعنی گاز، بنزین، و گازوییل که قبلاً وارد کننده بودیم، به خودکفایی رسیدم. برای نخستین بار در دولت دوازدهم محصول گاز ما و تولید گاز شیرین در کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید و تولید گاز را از 600 و اندی میلیون به هزار میلیون متر مکعب رساندیم. در حوزه‌های مشترک گاز و نفت پیشرفت‌های قابل توجه داشتیم و از قطر، شریک میدان مشترک‌مان جلو زدیم.  

رییس جمهوری اضافه کرد: علاوه بر این در میدان مشترک نفت با عراق از تولید 70 هزار بشکه در روز به 400 هزار بشکه رسیدیم و در این زمینه هم توانستیم مردم را به حقوق حقه خود برسانیم. در زمینه‌های مهمی مانند کشاورزی و صنعت شرایط ما طوری شد که در کشاورزی از 97 میلیون تن محصولات کشاورزی به 123 هزار میلیون تن رسیدیم و به 130 هزار میلیون تن می‌رسیم.

رییس دولت تدبیر و امید با تشریح خدمات ارائه شده توسط دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق گفت: ما تلفات برق را تک رقمی کردیم و تولید برق ما از متوسط دولت های قبل بیشتر است و در هر سال به طور متوسط 2 هزار مگاوات به برق کشور اضافه کردیم که به طور متوسط یک و هفت دهم درصد رشد را نشان می دهد.

روحانی درباره رشد تولیدات صنعتی نیز خاطرنشان کرد: تولید محصولات فولادی در این دولت دو برابر شد و 70 درصد به تولید آلومینیوم کشور اضافه کردیم و در زمینه پتروشیمی، در جهش دوم هستیم و توان تولید  محصولات پتروشیمی را به دو برابر رساندیم.

وی با بیان اینکه به رغم شرایط کرونایی حاکم بر کشور، افتتاح‌های بسیار مهم داشتیم و افتتاح‌های مهمی تا پایان این دولت خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه جاده، ریل و بندر رشد خوبی داشته‌ایم و از تمامی رسانه‌ها خواهش می کنم محصولات، دستاوردها و تولید در دولت های یازدهم و دوازدهم را با دولت های گذشته مقایسه کنند.

رییس جمهوری با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی، تحریم و شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: با توجه به شرایطی که داشتیم می توانیم اعلام کنیم که دولت، نمره قابل قبولی را در زمینه های مختلف از مردم می گیرد.

روحانی، دستاوردهای دولت در زمینه مسائل اجتماعی و انجام طرح تحول سلامت را یادآور شد و گفت: اجرای طرح تحول سلامت، کار بزرگی بود و کاری که در تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی کردیم هم کار بزرگی بود و تقریبا با نوسازی هایی که انجام دادیم تخت بیمارستانی را نسبت به پیش از دولت یازدهم، به دو برابر رساندیم.

وی با اشاره به این موضوع که همگانی کردن بیمه سلامت مردم برای اولین بار در این دولت انجام گرفت، افزود: در زمینه مقابله و مبارزه با فقر مطلق، هم در سال های پیش و هم در بودجه امسال اقدامات خوبی انجام شد و در مجموع، هم در تولید صنعتی و هم کشاورزی و هم در خدمات اجتماعی قدم های بسیار مهمی برداشتیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه در این دولت عملیاتی شد، خاطرنشان کرد: خدمات الکترونیک را از 10 درصد به 76 درصد رساندیم و شرکت‌های دانش بنیان در گذشته بسیار ناچیز بود و سی، چهل شرکت بیشتر نداشتیم اما الان پنج هزار شرکت دانش بنیان داریم و دولت، کار بزرگی در این زمینه انجام داد.

روحانی اضافه کرد: امسال علاوه بر جنگ اقتصادی ما با کرونا مواجه شدیم؛ البته از اواخر بهمن سال گذشته و همه امسال را ما گرفتار این ویروس بودیم و احتمالاً تا پایان سال نیز کمابیش همین مشکل را خواهیم داشت تا به سال آینده برسیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: دولت در هفت ماه و نیمی که تقریباً از عمر این دولت باقی مانده، تمام تلاش دولت بر این است که بتواند طرح‌های نیمه تمام مهم خود را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد.  

وی با بیان اینکه برنامه ما در زمینه تخت‌های بیمارستانی این است که بین 11 تا 14 هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت اضافه کنیم، اظهار کرد: در زمینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این شرکت‌ها را تقویت خواهیم کرد؛ کارخانه‌های نوآوری را در بسیاری از استان‌ها به افتتاح می‌رسانیم. همچنین تا پایان این دولت طرح‌های مهم ریلی را افتتاح خواهیم کرد.  

روحانی با بیان اینکه یکی از افتخارات این دولت، تحول در حمل و نقل ریلی در واگن‌سازی، لوکوموتیوسازی و هم در زمینه خطوط ریلی بوده است، گفت: شما می‌دانید ما استان همدان را به خطوط ریلی وصل کردیم، کرمانشاه را به خطوط ریلی متصل کردیم، ارومیه را به خطوط ریلی وصل کردیم، گیلان و رشت به خطوط ریلی متصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را هم به خطوط ریلی در گیلان که البته در مازندران را داشتیم، به خطوط ریلی وصل خواهیم کرد؛ کاسپین را تا پایان این دولت به رشت متصل خواهیم کرد.  

رییس جمهوری گفت: تلاش ما این است که تا پایان امسال بتوانیم در استان سیستان و بلوچستان، چابهار را به زاهدان متصل کنیم؛ چابهار به  ایرانشهر و زاهدان به یکی از شهرهایی که مد نظرمان است، متصل خواهد شد و تلاش ما این است که مابقی این ریل را تا پایان دولت تکمیل کنیم. یعنی چابهار به زاهدان متصل می‌شود.  

وی یادآورشد: در زمینه راه بزرگراه و راه‌های آزادراهی یکی از طرح‌های مهمی که داریم اتصال اصفهان به شیراز است که در این دولت انجام خواهد شد که یکی از مهمترین آزادراه‌های مهم کشور است. طرح بسیار مهم گوره به جاسک که یک طرح استراتژیک دولت است، تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. یک بخشی از این طرح نیز اوایل سال آینده به افتتاح می‌رسد.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت در زمینه محیط زیست اقدامات بسیار مهمی را انجام داده، از جمله طرح بسیار مهم احیای دریاچه ارومیه که تا پایان سال افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: تونلی که الان باید آب‌ها را به دریاچه ارومیه متصل کند چند کیلومتری باقی مانده که احتمالاً تا بهمن یا اسفند این کار به پایان خواهد رسید.

روحانی با بیان اینکه همه تلاش ما این است که طرح‌های مهمی که داریم تا پایان این دولت بتوانیم به اتمام برسانیم، خاطرنشان کرد: کار مهمی که ما امسال داشتیم تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی بود که قبل از موعد مقرر یعنی 12 آذرماه این لایحه را تقدیم مجلس کردیم.

وی تصریح کرد: لوایح مهم ما در مجلس متأسفانه هم در مجلس دهم و هم در مجلس یازدهم هنوز به تصویب نرسیده است که امیدواریم در این مجلس به تصویب برسد.

رییس جمهوری گفت: در اینجا لازم شد اشاره کنم به عنوان مثال لایحه شفافیت، لایحه تعارض منافع، مبارزه با فساد سه لایحه مادر و بسیار مهم این دولت است که در مجلس قبلی تقدیم شد و در مجلس قبلی باقی ماند و به بررسی نرسید در این  مجلس امیدواریم به بررسی برسانیم.

رییس جمهوری افزود: کار بزرگی در پیش داریم اجرای انتخابات سال 1400 است که امیدواریم انتخابات شکوهمند و با حضور همه احزاب و گروه‌ها و با یک رقابت بسیار خوبی برگزار شود.

روحانی اظهار کرد: کار مهم دیگری که در پیش رو داریم، بحث کروناست؛ ما در بحث کرونا یک مدیریت متناسبی از اول آغاز کردیم و جزو کشورهایی هستیم که به طور منظم آمار دقیق را در اختیار مردم گذاشتیم. شما می دانید که در این زمینه همه کشورها این کار را نکردند.

وی خاطر نشان کرد: از روز اول آمار را در اختیار مردم گذاشتیم؛ همه تلاش ما این است که موج سوم امروز را کنترل کنیم؛ تلاش بعدی این است که وارد موج چهارم کرونا نشویم؛ تلاش ما بر این است که واکسن، تهیه و در اختیار مردم قرار داده بشود.

رییس جمهوری تاکید کرد: واکسیناسیون را چه از طریق تولید داخلی و یا از خارج را در زمان نزدیکی شروع می‌کنیم. امیدوارم ما در این مدت بتوانیم اهدافی را که داریم به آن دست یابیم. به همین دلیل وقت این کار را نداریم به حاشیه سازی‌ها توجه کنیم؛ بسیاری از حرف‌ها زده می شود؛ پاسخ ندادن دال بر جواب نداشتن ما یا ضعف ما نیست به خاطر این که ما فرصت نداریم؛ فرصت ما بر این است تا روز آخر، خدمات مورد نیاز مردم را بتوانیم انجام بدهیم.

روحانی تصریح کرد: یکی از آن خدمات که دولت دنبال می‌کند، شکستن تحریم است؛ دولت بسیار امیدوار است که در این زمینه گام‌های خوبی بردارد. به این دلیل که جنگ اقتصاد ترامپ شکست خورد همه دنیا معترف هستند که این جنگ شکست خورد.

وی ادامه داد: همه دنیا به آمریکا فشار می آورد به این که برجام باید برگردد و فعال بشود؛ یکی از خدمات دولت دوازدهم این بود که دولت با همه توان نگذاشت برجام نابود شود. ترامپ هدف اصلی نابودی برجام بود که ناموفق بود و البته در داخل، عده ای دنبال این بودند که برجام را از بین ببرند؛ ما تلاش مان را انجام دادیم؛ برای این که برجام زنده بماند و در موقع مناسب، دومرتبه نقش خودش را ایفا بکند.

 

**عده‌ای می‌خواستند برجام را نابود کنند/ برجام با دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستاد

وی با بیان این که ما در برجام به حقوق‌مان دست یافتیم، گفت: مقصود این نیست که مذاکرات و توافقی که انجام شده بی نقص است؛ چرا که بی نقص، فقط خداست و همه چیز در دنیا نقص و ایراد دارد. ممکن است در این توافق هم ایراداتی باشد اما به طور نسبی، یک توافق بسیار مهم تاریخی در تاریخ ایران بوده است و حتماً بی سابقه است و من در تاریخ منطقه هم سراغ ندارم که کشوری با 6 کشور بزرگ بتواند مذاکره کند و در شرایط تحریم موفقیت به دست بیاورد.

روحانی با بیان این که عده‌ای می‌خواستند برجام را نابود کنند و ما این را حفظ کردیم، گفت: من قبلاً هم گفتم؛ دست و پای برجام را شکسته‌ بودند و برجام با این دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستاد و سازمان ملل متحد سه بار آمریکا و ترامپ را مفتضح کرد.

وی تأکید کرد: یکی از اهداف ما این است که به اهدافمان در زمینه هسته‌ای و حقوق مردم برسیم. پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق حقه خود دست یابند. تروریسم اقتصادی متوقف شده است و بدین معناست که جنایت، متوقف شده است، جنایت‌کار اگر جنایت خود را متوقف کرد، منتی بر سر جنایت شده ندارد اما کسی که مورد هجمه قرار گرفته، اگر یک ساعت و یک روز زودتر به حقش برسد، این حق طبیعی اوست.

رییس دولت دوازدهم افزود: دولت نخواهد گذاشت که عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تأخیر بیاندازند. عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تأخیر بیاندازند ما یک ساعت و یک دقیقه هم به آن رضایت نخواهیم داد و در برابر آنها خواهیم ایستاد. تحریم باید بشکند؛ این حق مردم است. آمریکا باید به تعهداتی که قبلاً داده، برگردد و بارها هم گفتیم اگر همه به تعهدات کامل برگردند، ما هم به تعهدات کامل برخواهیم گذشت.

 

**روحانی: بحران کالا نداریم/ لایحه بودجه به بهترین شکل تنظیم شده است

رییس جمهوری گفت: درآمد نفتی کشور از 119 میلیارد دلار در سال 1390 به کمتر از 19 میلیارد دلار در سال گذشته رسید؛ ما با این وجود، صف‌های طولانی و بحران کالا نداریم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود تاکیدات دولت بر افزایش نظارت و کنترل و مهار گرانی‌ها، قیمت کالاهای اساسی نوسان شدید مواجه است، گفت: مردم در زندگی و کالاهای مورد نیاز روزمره دچار مشکل هستند و این حرف کاملاً درست است. اما مردم عزیز باید توجه داشته باشند صادرات غیرنفتی در هشت ماهه امسال به خاطر کرونا حدود 19 درصد کاهش یافته است و از دیگر سو، منابع ارزی ما در کشورهای خارج در بیشتر موارد با مشکل برداشت مواجه است.

رییس جمهوری اضافه کرد: رییس کل بانک مرکزی گفته؛ درباره ویروس کرونا با مشکل برداشت مواجه هستیم و این مشکل دوم است؛ چون علت گرانی برخی کالاها این بوده که نهاده های دامی با تأخیر وارد شد.

 

**درآمد نفتی از 119 میلیارد دلار در سال 90 به کمتر از 19 میلیارد دلار رسید

وی گفت: الان درباره میزان تقصیر تحریم، جنگ اقتصادی و مدیریت نمی‌خواهم بحث کنم. هر کس عددی می‌گوید؛ یکی می‌گوید 50 درصد و یکی هم می‌گوید 80 درصد. اما  اگر کسی می‌خواهد محاسبه کند، ببیند که درآمد نفتی در سال 1390 حدود 119 میلیارد دلار بود اما در سال گذشته این درآمد کمتر از 19 میلیارد دلار بود و باز هم کمتر می‌شود.

روحانی ادامه داد: در سال 91 با این شرایط درآمد نفتی، در بسیاری از کالاهای اساسی بحران و صف‌های طولانی داشتیم؛ در این دولت اگرچه مشکل گرانی داریم اما صف طولانی و بحران کالا نداریم که البته این بخشی به جنگ اقتصادی و بخشی هم به مدیریت غیرصحیح و عدم برخورد قاطع با متخلفان برمی‌گردد.

رییس دولت تدبیر و امید در عین حال گفت: در برخی موارد مدیریت اشکال داشت، در برخی موارد در جنگ اقتصادی قرار داشتیم و نهاده بموقع وارد کشور نشد و گاهی برخورد با افرادی که با احتکار کالاها را بموقع در اختیار مردم نگذاشتند و هر سه مورد بود.

رییس جمهوری یکی از مصوبات کارگروه الکترونیک را مربوط به سامانه جامع تجارت عنوان و تصریح کرد: این سامانه نهم‌ آذرماه راه اندازی شد. برخی به هر دری متوسل می‌شوند این سامانه خوب کار نکند؛ انبارها رو نشود و مردم به حقوق خود دست نیابند. این سامانه را بخوبی پیش خواهیم برد و اگر این سامانه کاملاً درست شود و 25 درصد بقیه در دی‌ماه و اسفند راه بیفتد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود و مشخص خواهد شد که کالا از کجا و کی وارد کشور شده و در کدام انبار است تا آنها را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که قیمت‌ها برای مردم قابل تحمل باشد، یادآورشد: در چند کالا نوسان شدیدی داشتیم که این کالاها به نهاده‌ها برمی‌گردد؛ البته اشکال مدیریتی در این زمینه وجود دارد و منکر آن نیستم؛ برای همین به وزرا و مسؤولان مربوطه هم تذکر کتبی و هم شفاهی دادم تا این مشکلات کمتر شود. پیش بینی بنده این است که در ماه‌های آینده ثبات بیشتری داشته باشیم.

 

**لایحه بودجه1400 به بهترین صورت تنظیم شده است

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص انتقادات وارده به لایحه بودجه دولت از سوی نمایندگان مجلس و نقاط قوت و ضعف آن، اظهار کرد: نقطه ضعفی برای آن قائل نیستیم؛ بلکه برای بودجه، نقطه قوت قائلیم. بودجه 1400 به بهترین صورت تنظیم شده. کسانی که انتقادات و اشکالی به آن وارد می‌کنند، حق‌شان است.  

وی با اشاره به پیش بینی فروش دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت و میعانات لایحه بودجه، تصریح کرد: ما سال آینده به طور متوسط روزانه دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت و میعانات تولید و صادر خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این باره نداریم. ما پیش‌بینی کردیم برای آنهایی که حقوق‌بگیر ثابت هستند، 25 درصد به حقوق و دریافتی آنها اضافه شود. اگر می‌گویند این مسأله امکانپذیر نیست، آن را کاهش دهند.  

رییس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه روی بودجه ماه‌ها کار شده است، خاطرنشان کرد: به رغم آنکه ظاهر بودجه، نفتی است، بودجه جاری به نفت متکی نیست. درآمدهای نفتی صرف توانمندی و توجه به بخش محروم می‌شود. بودجه خوبی تهیه کردیم. نیمی از آنها توسط ما و نیمی توسط دولت بعدی اجرا می‌شود.  

روحانی حمایت از اقشار کم‌درآمد، توجه به توسعه کشور، تکیه کافی بر مالیات و کوچک‌تر شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار را از نقاط قوت بودجه عنوان کرد و گفت: بودجه خوبی تهیه و تقدیم مجلس شده و مابقی امور و بررسی آن برعهده مجلس است.  

خبرنگاری پرسید که آیا سخن شما مبنی بر اینکه اجازه به تأخیر افتادن لغو تحریم‌ها را به هیچ کس نمی‌دهید، آیا پیام به مجلس است؟ که رئیس‌جمهوری پاسخ داد: آنچه من گفتم این است که دولت همه تلاش خود را خواهد کرد تا در اولین فرصت ممکن تحریم‌های غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد. این یکی از وظایف مهم دولت است. همین ساعت هم اگر ممکن باشد، به ساعت بعد موکول نمی‌کند.  

 

**مصوبه مجلس برای رفع تحریم است نه اعمال تحریم

وی با بیان اینکه هر روزی که 1+4 یا 1+5 به همه تعهدات‌شان عمل کند، دولت هم به تمامی تعهداتش عمل می‌کند، ابراز داشت: عنوان آنچه مجلس تصویب کرده، برای رفع تحریم است و نه اعمال تحریم. مجلس هم به دنبال رفع تحریم است اما  اینکه این قانون با هدفی که دارد، منطبق است یا نیست، بحث دیگری است. هر زمانی که 1+4 یا 1+5 به کلیه تعهدات‌شان عمل کنند، به تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد و هیچ مانعی برای اقدام متقابل و اجرای تعهدات نیست.  

روحانی با اشاره به اقدامات ایران برای کاهش تعهدات از اردیبهشت سال 98 بیان کرد: ما کاهش تعهدات را در پنج مرحله و به طرف مقابل اعلام کردیم. ایران برای فعالیت هسته‌ای خود هیچ گونه محدودیتی را قائل نیست. در مرحله پنجم کاهش تعهدات، صریحاً اعلام کردیم؛ تعهدی برای غنی‌سازی و تحقیق و توسعه نخواهیم داشت.  

وی ادامه داد: آنچه اکنون درباره IR-2M یا غنی‌سازی بیشتر در حال اجراست، در قالب همان چیزی است که سال قبل اعلام کردم که تعهدی درباره غنی‌سازی نداریم. اگر آمریکا برگردد و اشتباهات خود را جبران کند و اگر دولت بایدن به شرایط 2017 برگردد، ما هم به تعهدات‌مان برمی‌گردیم.

 

**همچنان به دنبال رابطه نزدیک با کشورهای جهان هستیم

در ادامه نشست خبری، خبرنگاری  پرسید با توجه به فشار حداکثری آمریکا و ترور شهید  فخری‌زاده شاهد تنش بیشتر در منطقه بودیم و ایران برای ایجاد ثبات و تنش کمتر چگونه نقش خود را با سایر کشورها مانند چین ایفا خواهد کرد تا هم برجام را زنده نگه داشته و هم تنش کمتر شود.

روحانی پاسخ داد: زنده نگه داشتن برجام و همکاری برای ثبات منطقه هر دو برای ما بسیار مهم است. علت موفق نبودن ترامپ علیه ایران در مجامع بین‌المللی، هماهنگی و همکاری ایران با دیگر کشورها و 1+4 بود و برای همین، ترامپ در سازمان ملل نتوانست چیزی را علیه ایران مصوب کند. همچنان به دنبال این هستیم تا با کشورهای جهان به‌ویژه روسیه و چین دارای رابطه نزدیک باشیم و می‌خواهیم با اتحادیه اروپا و همسایگان نیز روابط خوبی داشته باشیم.

رییس جمهوری ترور شهید فخری‌زاده را کار کسانی دانست که می‌خواستند در روزهای پایانی حکومت منحوس ترامپ، منطقه را به جنگ بکشانند و تصریح کرد: هدف اصلی رژیم صهیونیستی از ترور شهید فخری‌زاده ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و وقوع جنگ در پایان حکومت ترامپ بود.  

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه ایران شهید فخری‌زاده را یک دانشمند بنام می‌داند و ایران انتقام خون او را حق خود می‌داند و در جای مناسب و زمان مناسب این کار را خواهد کرد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد دیگران، زمان و مکان را مشخص کنند.

وی اضافه کرد: در عین حال، ثبات منطقه برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل، طرح صلح هرمز را برای خلیج فارس ارائه کردیم که این طرح، سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و سپس برای 6 کشور خلیج فارس و عراق این طرح فرستاده شد. این طرح صلح همچنان روی میز است و آماده‌ایم در این باره گفت‌ وگو کنیم.

 

**مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد/ اصل لوایح است

در ادامه این نشست، خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید: جنابعالی پیش‌تر تاکید کردید که لوایح دولت در مجلس بررسی شود اما موضوع این است که مجلسی ها بدون توجه به این لوایح، موازی کاری می کنند. مشخصاً نمایندگان طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را آماده کردند و همچنین گفته شده که طرح مدیریت تعارض منافع در دست تهیه است. این در حالی است که دولت در این دو مورد به مجلس لایحه ارائه کرده است. اما مجلسی‌ها مدعی هستند که لوایح ارسالی دولت معطوف به حل مشکلات مردم نیست. پاسخ شما در این مورد چیست؟

روحانی گفت: دولت در مجلس دهم لایحه بسیار مهمی در باره اصلاح قانون انتخابات ارائه داد که متأسفانه این لایحه در دستور کار قرار نگرفت. در حالی که لایحه دولت بسیار جامع بود و دولت ماه‌ها برای آن تلاش و زحمت کشید و در جلسات متعدد بحث به تصویب رساند اما متأسفانه مجلس قبلی آن را کنار گذاشت.

ریس جمهوری افزود: در همین مجلس یازدهم، لوایحی که در مجلس قبلی تصویب نشده بود، دولت بار دیگر به مجلس فرستاد که متأسفانه هیچکدام در دستور کار نیست. به عبارتی لوایح مبارزه با فساد، شفافیت و تعارض منافع این سه لایحه مادر و مهم و در اولویت است و مجلس متأسفانه به طرح‌های خودش اهمیت می دهد یا به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست.

رییس دولت دوازدهم یادآورشد: دولت یک بدنه کارشناسی عظیم و بزرگ دارد و بدنه کارشناسی دولت را نمی‌شود با کمیسیون‌های مجلس یا مثلاً مرکز پژوهشهای مجلس مقایسه کرد. زیرا دولت، بدنه کارشناسی عظیم و بزرگی دارد که سبب شده لایحه‌ای که تهیه می شود پخته و بررسی شده باشد.

 وی یادآورشد: البته طبق قانون اساسی، مجلس می تواند طرح داشته باشد اما داستان،‌ داستان لوایح است و لوایح باید اصل باشد در مسائلی که نمایندگان لازم بدانند، آن را به صورت طرح به مجلس تقدیم کنند.

روحانی ادامه داد: عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و رسیدگی پشت سر هم به طرح‌های نمایندگان، نمی‌تواند برای کشور و مردم خیلی مفید باشد. به عنوان مثال صدا و سیما در ابتدای این نشست درباره گرانی و بی ثباتی پرسید. اما چرا؟ برای اینکه در دولت وزیری که حامی مصرف کننده و مردم باشد، نداریم. وزیر صنعت داریم که دنبال صنعت است یا وزیر کشاورزی داریم که دنبال کشاورزی  است.

وی افزود:‌ در مجلس قبلی پیشنهادی با دو فوریت در اواخر دولت یازدهم به مجلس داده شد که باید وزارت بازرگانی تشکیل شود که مجلس تصویب نکرد. البته در روزهای آخر مجلس یازدهم این موضوع تصویب شد و یک جمله‌ ایراد داشت و این یک جمله را مجلس یازدهم می توانست در یک جلسه  اصلاح کند اما متأسفانه به بایگانی رفت. یعنی کاری که در دو دقیقه می توانست برطرف کند تا وزارت بازرگانی تشکیل شود، به سرانجام نرسید.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در جلسه هیأت دولت که ما در دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری رفتیم، ایشان خطاب به وزرا و هیأت دولت این ایراد را مطرح کردند و فرمودند که چرا چهار وزارتخانه را یک وزیر اداره می‌کند؟

 

**دولت هم نماینده مردم است/ بعضی فکر می‌کنند دولت از آسمان آمده است

روحانی ادامه داد: صنایع، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی چهارتا وزارتخانه است که یک وزیر اداره می‌کند. البته لایحه آن را تهیه و به مجلس ارسال شد. به عبارتی اموری هست که واقعاً به نفع مردم است که ما و مجلس کنار هم باشیم که بعضی‌ها فکر می‌کنند که مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است. درحالی که دولت هم نماینده مردم  است و مردم پای صندوق رای آمدند و رئیس‌جمهور را انتخاب کردند و مجلس هم رای اعتماد به وزرا داده است.

رییس جمهوری یادآورشد: حرف وکیل دولت از حرف‌های بی معنا است. البته در زمانی در زمان رژیم گذشته این مورد مفهوم داشت که دولت کاری به مردم نداشت و البته آن زمان مجلس هم کاری به دولت نداشت،  جز مجلس اول و دوم که اتفاق هایی رخ داد. ‌ اکنون همه چیز در اختیار مردم است. هم دولت و هم مجلس را نماینده مردم هستند بنابراین ما باید همدیگر را یاری کنیم. هر طرحی که نمایندگان بدهند که به نفع مردم و کشور باشد،  دولت از آن حمایت می‌کند.

 

**به رغم مخالفت با طرح مجلس آن را اجرا خواهیم کرد

روحانی  تاکید کرد: حتی همین طرحی که مجلس درباره هسته‌ای داد که به رغم اینکه ما مخالف هستیم اما چون مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده است ما در حال نگارش آیین نامه اجرایی هستیم و باید در این راه در اموری که به نفع مردم و منافع ملی است همدیگر را یاری و کمک کنیم.

 

**شکستن تحریم و فروش نفت حق مردم ایران است

رییس جمهوری با بیان اینکه شکستن تحریم و فروش نفت حق مردم ایران است، ‌گفت: معتقدیم شرایط در دولت جدید آمریکا تغییر خواهد کرد و شرایط قبلی باقی نمی‌ماند حتی اگر ترامپ هم می‌ماند، شرایط تغییر می‌کرد.

 روحانی در پاسخ به این سوال که آیا برای بازگشت آمریکا به برجام با توجه به خسارتهایی که این کشور با خبروج از برجام به ایران زده،  پیش شرط گذاشته می‌شود و خساراتی طلب می‌کنید، گفت: اگر بخواهیم طلب را از آمریکا بگیریم که خیلی زیاد است. از اول انقلاب و حتی قبل از انقلاب و از کودتای سال 1953 تاکنون خسارت‌های بسیار زیادی از آمریکا خورده‌ایم.

وی افزود: این که برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، زمانی هست که همه برمی‌گردیم و هم تعهدات و مطالباتمان را هم مطرح میکنیم که خوب است و حتما این کار را هم می‌کنیم. ولی پیش شرط یعنی چه؟ مثلا بگوییم چقدر ما خسارت دیدیم؟ چه کسی باید خسارت بدهد؟ چطور باید بدهد؟ در کدام کنگره باید تصویب شود؟  

 

**بعضی ها می گفتند خوب است پنج سال دیگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند

روحانی ادامه داد: اگر ما این حرف را زدیم معنی آن این است که 5 سال دیگر این تحریم ادامه پیدا کند. بعضی‌ها هم گفتند خوب است که 5 سال دیگر این تحریم ادامه پیدا کند. چیزی که امروز ما می‌گوییم این است که اگر 1+5 فردا صبح به همه تعهدات خود عمل کند ما هم بلافاصله به تمام تعهداتمان عمل می‌کنیم. اما این که ما مطالباتی داریم بله درست است.  ما از کشورهای مختلف مطالباتی داریم و مطالبات ما از آمریکا بیش از بقیه کشورهاست.

وی اضافه کرد: مقصود ما این نیست که 1+5 کامل به همه تعهدات خود عمل کرده است. در این سه سال آمریکا که رفته بود و 1+4 بود،  آنها هم عمل نکردند با آنها چه کنیم؟ از آنها هم باید خسارت بگیریم، آنها هم متعهد بودند و به تعهدات خود عمل نکردند. بنابراین باید با جهان یک جنگ جهانی راه بیندازیم یعنی هرکسی می‌خواهد با ما حرف بزند،  بگوییم شما به ما خسارت زدید اول خسارت‌ها را محاسبه کنید و بگویید چگونه به ما پرداخت می‌کنید بعد باهم صحبت می کنیم.

 

**در مقطع کنونی بازگشت به اجرای کامل تعهدات مهم است

رییس جمهوری گفت: آنچه در این مقطع مهم است این است که کامل به تعهدات خود برگردند و آمریکا عملا به دنیا اعلام کند که اشتباه و خطا کرده است. اما بعد از این که آمریکا به تعهد خود برگشت، ما چه مسائل و مطالباتی داریم، درباره آن صحبت می‌شود. البته که ما در این دوره 3 ساله خسارت‌های زیادی دیدیم و هم در تحریم‌های قبلی هم خسارت های زیادی دیدیم و باید برای مسیر جبران فکر کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید دولت بایدن سیاست خصمانه دولت ترامپ را تغییر دهد، بیان کرد: معتقدیم شرایط در دولت جدید آینده آمریکا تغییر خواهد یافت و شرایط قبلی باقی نمی‌ماند. حتی اگر ترامپ هم می‌ماند، شرایط تغییر می‌کرد.

روحانی با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم روابط را با کشورهای اروپایی و غربی و همسایگان توسعه دهیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم، یادآور شد: به اعتقاد من برای رسیدن به این مسئله، اگر طرف مقابل یا1+5 آماده باشد و به سال 2017 بازگردد، ما هم آماده‌ هستیم و در زمان کوتاهی به آن بازخواهیم گشت.

 

**جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی به زودی برگزار می‌شود

وی درباره برگزار نشدن جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و دستور رهبری در این باره عنوان کرد: به زودی این جلسات برگزار می‌شود. رهبری تاکید کردند جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شود. بعد از بیانات ایشان بلافاصله به کمیته‌ای که کار کارشناسی می‌کند گفتیم جلسات خود را بگذارد که گذاشتند و درخصوص دستورکار بررسی‌هایی انجام دادند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هفته آینده یا هفته بعد از آن جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را تشکیل خواهیم داد، گفت: این جلسات دستور کار دارد و می‌توانیم با هماهنگی هم برخی از مشکلات خود را حل کنیم. در مجلس قبلی شورای عالی هماهنگی به خوبی تشکیل می‌شد ولی بعد دیدیم مسائل در اجرا کند و دیر انجام می‌شود. امروز دو قوه دیگر نیز همین نظر را دارند و موضوعاتی که بررسی شود، در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

**به وزرا و مسؤولان مربوطه دستور اجرای قانون راهبردی مجلس را داده‌ام

در ادامه خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید: طرح اقدام راهبردی که اخیرا در مجلس تصویب شد،  یک قانون است و جنابعالی همیشه بر اجرای قانون تاکید کردید. کارشناسان معتقد هستند تاثیر این طرح برای بازگشت طرف قبلی و لغو تحریم‌ها بستگی به اجرای دقیق آن از سوی دولت دارد و اگر دولت به صورت سمبولیک به موضوع نگاه کند نه تنها تغییری در تحریم ها ایجاد نمی شود بلکه ممکن است تشدید شود. بفرمایید دولت در اجرای این قانون چقدر جدی خواهد بود.

رییس جمهوری در پاسخ گفت: پیش از این دولت موضع خود را درباره این قانون اعلام کرده است. قبل از اینکه به تصویب نهایی هم برسد اعلام کرد که این قانون را مفید نمی داند. البته این نظر شخص بنده نیست و دولت به اتفاق آراء  این قانون را مفید نمی‌داند.

روحانی ادامه داد:‌ همه اقدامات را دولت سال گذشته انجام داده بود یعنی کاهش تعهدات در پنج مرحله یکی پس از دیگری انجام شده بود. البته من به وزاری و مسوولان مروبطه دستور دادم که شرایط اجرای این قانون را فراهم کنند و امیدوارم چهارشنبه این هفته یا یکشنبه در دولت مطرح شود و آیین نامه آن تصویب شود و وقتی آیین نامه تصویب شود، ‌ این قانون اجرا خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: تفسیری که ما از این قانون برای اجرا داریم و آیین نامه آن را هم بر همان مبنا خواهیم نوشت.  در چارچوب عنوان و قانونی است که می‌خواهد تحریم را بردارد نه قانونی که بخواهد رفع تحریم را تاخیر بیاندازد. البته نمایندگان مجلس هم به دنبال این موضوع هستند و بیان کردند که تحریم باید زودتر شکسته شود.  

 

**شکستن تحریم و فروش نفت حق مردم ایران است 

 وی با تاکید بر اینکه عامل اصلی شکستن تحریم مردم ایران هستند، گفت:‌ اگر مردم در این سه سال این همه مشکلات را تحمّل نمی‌کردند، قطعاً باعث خوشحالی دولت ترامپ بود و آنها نیز همین را می‌خواستند که مردم ما در برابر بیگانه تسلیم شوند. اما آنچه باعث موفقیت و پیروزی ما شد،  مقاومت، ایستادگی و صبر مردم بوده و اگر هر روزی ما تحریم را بشکنیم، کاری است که مردم انجام دادند.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: ما به نمایندگی از مردم این کار را انجام دادیم و من امیدوارم همه ما یعنی دولت و مجلس و همه قوا دست به دست هم بدهیم. زیرا شکستن تحریم و تجارت آزاد با دنیا حق مردم ایران است، ‌ فروش نفت حق مردم ایران است.

 روحانی خاطرنشان کرد: همه آن تحریم‌های ناروا علیه ملت، تضییع حقوق مردم است و امیدوارم دولت و مجلس با کمک همدیگر هرچه سریعتر نتیجه‌ای آنچه که  در سایه مقاومت و ایستادگی مردم حاصل شده را اجرا کنند.

 

**چرا دولتی که وسط میدان است مورد حمله قرار می‌گیرد

رییس جمهوری گفت: چرا دولتی که وسط میدان است مورد حمله قرار می‌گیرد و چرا به بقیه حمله نمی‌شود و اگر کسی به دولت توهین کرد و فحاشی کرد و تهمت زد چرا تشویق می‌شود. آیا کسی جرات می‌کند به غیر از دولت مثلا به قوه قضائیه یا نیروهای مسلح توهین کند.

 روحانی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات اقتصادی کشور گفت: برخی از مشکلات اقتصادی ما ساختاری هستند و مربوط به این دولت و یا دولت‌های دیگر نیستند و باید به طور ساختاری حل و فصل شوند.

روحانی با اشاره به نقش تحریم‌ها در مشکلات کشور تصریح کرد: سال های 93، 94، 95 هم همین مدیریت بر کشور حاکم بود. چطور آن زمان ثبات قیمت وجود داشت.  اگر مدیریت مشکل داشت، چطور ما در سال 93 هم تورم و هم رکود را شکاندیم.

وی یادآورشد:‌ ما در تحریم نیستیم بلکه در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که در دنیا کم نظیر و در تاریخ ما هم بی‌سابقه است. دشمن تمام قدرت خود را به کار گرفت که ایران نفت نفروشد و اگر یک کشتی حامل نفت ایران حرکت می‌کرد، از رژیم های مرتجع منطقه، تا رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش می‌کردند که آن را متوقف کنند.

رییس جمهوری با اشاره به تداوم تحریم‌ها در سال های 92، 93 و 94 افزود: در این سال‌ها ما مشکلی در این حد نداشتیم و کشور را اداره می‌کردیم اما در سال 97، در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفتیم.

 

**برخی در کشور جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن را قبول ندارند

روحانی با بیان اینکه برخی در داخل کشور وجود جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران از سوی دشمنان را قبول ندارند، گفت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند در جنگ اقتصادی هستیم و چند نوبت در جلسه سران قوا هم فرمودند که فرمانده این جنگ رییس جمهوری است. در چنین شرایطی وقتی رییس جمهوری فرمانده جنگ است و افسران ارشدش یعنی وزیران و معاونان در خط مقدم هستند، عده‌ای مدام به جای اینکه ما را یاری کنند، دنبال ایجاد مشکل هستند.

وی به همسویی مخالفان دولت با مخالفان جهانی نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: جایی که آمریکا این دولت را تضعیف می‌کند، عده‌ای بدخواه هم این دولت و نظام را تضعیف می‌کنند. همصدایی با مخالفان جهانی نظام خیلی بد است.

رییس جمهوری در پاسخ به این سئوال که ناکارآمدی برخی مدیران چقدر در وخامت شرایط کشور نقش دارد، این سوال را مطرح کرد که مخالفان دولت چقدر نقش دارند. روحانی گفت:البته مدیریت حتما بی ایراد نیست و مگر می‌شود در شرایطی که ما در وسط میدان جنگ هستیم،  نقص و عیب نداشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه باید همه ما را یاری کنند، گفت: خبرگزاری‌ها، روزنامه ها، مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و همه مردم باید کنار هم باشیم و ما به تنهایی نمی‌توانیم در میدان جنگ، کشور را اداره کنیم. در هشت سال جنگ تحمیلی هم نیروهای مسلح نمی‌توانستند به تنهایی اداره کنند و همه مردم بسیج شدند و فداکاری کردند و در نتیجه ما در جنگ موفق شدیم وگرنه شکست می‌خوردیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر نوارهای ضبط شده جلسات دولت را گوش دهید می‌بینید که من چقدر مدیران دولتی را دعوا می‌کنم که چرا این کار انجام نشده یا آن کار به آن شکل انجام شده است و وقتی می‌گوییم دولت، همه فکر می‌کنند یعنی یک فرد به نام رییس جمهوری اما در حقیقت میلیون‌ها نفر به نام دولت در جایگاه وزیر یا معاون وزیر یا مدیرکل یا کارمند یا استاندار در سراسر کشور با هم دارند کار می‌کنند و دولت را تشکیل می‌دهند.

رییس جمهوری با بیان اینکه مشکلات مدیریتی هم داریم و باید این مشکلات را حل کنیم، اضافه کرد: اینکه من می‌گویم اگر شکستن تحریم امکانپذیر باشد، یک دقیقه تاخیر در شکستن آن هم گناه و جرم است، در مورد نقص مدیریت هم صحیح است و اگر ما بتوانیم نقص مدیریت را یک دقیقه زودتر رفع کنیم، وظیفه داریم این کار را انجام دهیم و اگر تاخیر بیندازیم، مرتکب گناه شده‌ایم.

روحانی خاطرنشان کرد: ممکن است فردی در یک رده‌ای اشکال داشته باشد؛ مگر قوه قضائیه یا قوه مقننه یا نیروهای مسلح  ما بی‌اشکال هستند؛ شما یک نهاد بی‌اشکال پیدا کنید؛ همه اشکال دارند اما همه باید به هم کمک کنند و اشکالات را رفع کنیم و چاره‌ای جز این نداریم.

 

**چرا توهین کنندگان به دولت تشویق می‌شوند

وی با طرح این پرسش که چرا فقط دولت آماج حمله‌هاست، گفت: چرا دولتی که وسط میدان است، مورد حمله قرار می‌گیرد و چرا به بقیه حمله نمی‌شود و اگر کسی به دولت توهین کرد و فحاشی کرد و تهمت زد چرا تشویق می‌شود؛ آیا کسی جرات می‌کند در این کشور به غیر از دولت مثلا به قوه قضائیه یا نیروهای مسلح توهین کند.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر کسی به قوای دیگر توهین کند فردای توهین ببینید چه می‌شود و چند نفر احضار می‌شوند اما در مورد دولت، هر چقدر فحاشی کنند باز هم تشویق می‌شوند و مقام بالاتر پیدا می‌کنند و محبوب‌تر می‌شوند.

روحانی گفت: نقص وجود دارد و باید برطرف شود اما انداختن همه گناه به گردن نقص مدیریتی درست نیست.  چهار عامل مشکل ساختاری، جنگ اقتصادی، همسویی مخالفان دولت با مخالفان نظام در بعضی از زمینه ها و نواقص مدیریتی باید در کنار هم مدنظر قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره پیش بینی فروش دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت در لایحه بودجه1400 گفت: من معتقدم که دوران جنگ اقتصادی به سرآمده و این جنگ نمی‌تواند ادامه داشته باشد؛ نه به خاطر اینکه ترامپ شکست خورده و بایدن پیروز شده. حتی اگر  ترامپ هم پیروز می‌شد، ناچار بود تحریم را کنار بگذارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه هم دنیا اجازه نمی‌دهد تحریم بیش از این ادامه یابد و هم ادامه تحریم به نفع منطقه و آمریکا نیست، تصریح کرد: معمولا یک ماه یا دو ماه یک طرح را امتحان می‌کنند اما آمریکایی‌ها سه سال این طرح را ادامه دادند و شکست خوردند؛ بنابراین معتقدم ما 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم و می‌فروشیم.

 

**باید چاه‌های نفت را برای دوره بعد از تحریم آماده کنیم

روحانی از دستور خود به وزارت نفت برای افزایش تولید نفت به بیش از 2 میلیون و 900 هزار بشکه خبر داد و افزود: ما باید چاه‌های نفت را برای این کار آماده کنیم اما اینکه آیا تحریم برداشته می‌شود یا خیر. باید بگویم شرایط دنیا شرایطی نیست که بخواهد این جنگ اقتصادی و تحریم ادامه پیدا کند؛ بنابراین ما بر مبنای خوش بینی این بودجه را تنظیم نکردیم بلکه بر مبنای واقع‌نگری تنظیم شد.

وی با اشاره به این موضوع که وزارت نفت اعلام کرده که قدرت تولید و فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت را دارد، گفت: این فروش ممکن است در شرایط تحریم به بازارهای بین المللی صادر نشود و در داخل فروخته شود که اشکالی ندارد. ما که نگفتیم همه در بازار خارجی به فروش برسد؛ ممکن است از این مقدار، یک میلیون و 800 هزار بشکه آن در بازار خارجی و 500 هزار بشکه در داخل فروخته شود.

رییس جمهوری افزود: ما این مقدار نفت را تولید میکنیم و می فروشیم و بودجه سال آینده را بر این مبنا برنامه‌ریزی کردیم؛ بنابراین حتی اگر تحریم باشد ما این مقدار را تولید و خواهیم فروخت گرچه معتقدم عمر تحریم به سر آمده است.

 

**هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیریم/ برجام قابل مذاکره نیست

تهران- ایرنا- رییس جمهوری با بیان اینکه هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیریم، برجام را قابل مذاکره مجدد ندانست و افزود: برجام را یا همه اجرا می‌کنند یا اجرا نمی‌کنند، اگر همه اجرا کنند ما هم اجرا می‌کنیم.

 روحانی درباره شعرخوانی اردوغان و آینده روابط ایران و ترکیه، گفت: روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است. ما دو همسایه‌ با روابط سیاسی و اقتصادی هستیم که درباره مسائل منطقه با هم بحث و گفت‌و گو می‌کنیم و در روند آستانه با هم فعالیت می‌کنیم.

رییس جمهوری افزود:  البته مساله تمامیت ارضی و ایران و جایگاه ایران هم اهمیت ویژه‌ای دارد، این حق مردم ما است که از جمله‌ای حساسیت به خرج دهند و نظرشان را اعلام کنند. تمامیت ارضی برای ما مهم است.  آنچه برای ما مهم است این بود که وزیر خارجه ترکیه به وزیر امور خارجه ما به صراحت گفت که اردوغان اصلا چنین قصدی نداشته است و خود دولت ترکیه و سخنگوی ریاست جمهوری و سفیر ترکیه همین موضوع را تایید کردند.

روحانی با بیان اینکه شعری که اردوغان خواند، چند پهلو است، گفت: وقتی مقام‌های ترکیه صریحا به ما می‌گویند اردوغان چنین قصدی را ندارد و در همان سخنرانی هم تاکید کرده است که برای مسائل منطقه چندجانبه یعنی ترکیه، روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان و ارمنستان همه با هم فعالیت کنیم پس باید قبل و بعد صحبت‌ها و کل سخنرانی را در کنار هم قرار دهیم.

 

**بعید می‌دانم قصد اردوغان توهین به تمامیت ارضی ایران باشد/ معترضان حق داشتند

رییس جمهوری ادامه داد: با سابقه‌ای که از اردوغان در این 7 سال دارم بسیار بعید می‌دانیم که قصد داشته باشد به ملت ایران یا تمامیت ارضی ما توهین کند؛ البته حق آنانی که معترض شدند طبیعی است و آنان حق دارند حساسیت خودشان را نسبت به میهن دوستی و میهن پرستی خودشان نشان دهند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر من مقام‌های ترکیه به ما رسما گفتند چنین قصدی در کار نبوده است یعنی می‌خواست بگوید مردم جمهوری آذربایجان از آزاد شدن سرزمین‌های خودشان خوشحال هستند در این وسط شعری هم خوانده است که چند پهلو است.  معمولا اردوغان شعر زیاد می‌خواند وقتی هم می‌خواند از حافظ، سعدی و مولانا شعر می‌خواند. به نظر من با توضیحاتی که دادند می‌توانیم از این مساله عبور کنیم اما حساسیت مردم ما بسیار مهم است. همه دنیا بدانند میلی‌متر میلی‌متر سرزمین ما برای همه ما اهمیت دارد و همه در سخنرانی‌های خود به این حساسیت ایران و اهمیت مساله تمامیت ارضی توجه بیشتر کنند.

 

**در اظهارنظرهای کشورها،  چارچوب حقوقی که داریم مدنظر قرار بگیرد

روحانی درباره ناراحتی برخی کشورهای اروپایی نسبت به اجرای مجازات حکم اعدام روح الله زم گفت: در جمهوری اسلامی ایران طبق قانون، حکم اعدام وجود دارد، ‌اینکه برای یک فرد این‌همه حساسیت به خرج می‌دهند معنای خوبی ندارد. آنها می‌گویند این فرد برای منافع ما کار می‌کند و این به نفع آنها نیست. آنها همیشه در برخی مسائل حساس بودند ما هم حساسیم مثلا در فرانسه حوادثی رخ می‌دهد حساس می‌شویم و اعلام نظر می‌کنیم یا در آلمان حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، حساسیت خود را بیان می‌کنیم.

رییس دولت دوازدهم افزود: ما هم از کارهایی که اروپایی‌ها انجام می‌دهند، ناخشنودی‌هایی داریم اما همه ما باید در چارچوب حقوقی که داریم را در روابط‌مان مدنظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اعدام این فرد بدون حکم دادگاه نبوده است؛ دادگاه رسیدگی و حکم صادر کرده است. اشکال‌شان آیا به حکم و قوه قضاییه است یا چیز دیگری. آنها به اظهار نظر آزاد هستند و ما هم در چارچوب مقررات خود عمل خواهیم کرد و بعید می‌دانم این مساله روابط ما را با اروپا دچار مشکل کند.

 

**شورای نگهبان حق اخطار دولت را کم اثر کرد

رییس جمهوری درباره اعلام حمایت رهبری از رییس جمهوری در برخی از موارد و استفاده نکردن حداقلی دولت از این حق و اختیارات مانند اخطار دادن در بازداشت‌ها و زندان‌های طولانی مدت بعد از حوادث آبان و ادعاهای شکنجه های فعالان محیط زیستی، گفت: ارتباطی بین اول و آخر سوالات شما نمی‌بینم. رهبری طبق وظایف شرعی و قانونی از دولت حمایت می‌کند و این سر جای خودش محفوظ است.

وی ادامه داد: اینکه اختیارات ریس جمهور چقدر است و چقدر از آن را استفاده می‌کند در قانون اساسی آمده است. اما این که می‌گویید مربوط به اختیارات قوه دیگر یعنی قوه قضاییه است و این قوه از اختیارات خود برای زندان و غیره استفاده می‌کند.  

روحانی خاطرنشان کرد: البته در برخی موارد نامه‌هایی به دست من می‌رسد که از طریق وزیر داد گستری اقدام می‌کنم. معمولا اگر ببینم شکایتی که به دست من برسد نکته قابل ملاحظه‌ای دارد به وزیر دادگستری ارجاع می‌دهم و او هم با قوه قضاییه و شخص رییس قوه صحبت و موضوع را دنبال می‌کند.

رییس جمهوری افزود: درعین حال وظایف رییس جمهور مشخص و روشن است. جایی رییس جمهوری طبق اصل 113 در صورت نقض قانون می‌تواند به قوه قضاییه تذکر دهد و با تفسیر شورای نگهبان در سال 91،  این اصل هم کم اثر شده است. رییس جمهور قبلا به رییس قوه قضاییه بارها اخطار داده و قوه قضاییه هم به شورای نگهبان اعتراض کرده است؛ رییس جمهور این اخطارها را طبق قانون اساسی حق خود دانسته که شورای نگهبان با نظری که در این زمینه داد، آن اصل را بی‌اثر کرده است.

روحانی گفت: رای مردم براساس اصول قانون اساسی است که روشن است اما اصلی که دو پهلو است باید تفسیر شود؛ با این‌همه در هر موردی که دیدم برخلاف قانون اساسی عمل شده به‌ رغم این تفسیر، تذکر دادم و آن قوه هم جواب می‌دهد که طبق تفسیر شورای نگهبان، حق اخطار نیست و به شورای نگهبان هم تذکر می‌دهم و آنها هم می‌گویند تفسیر چیز دیگری است.

وی در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا که پرسید «جو بایدن اعلام کرده که مایل است مجددا به برجام بازگردد اما به دنبال یک توافقنامه قدرتمند هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و با کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان هم صدا هستند و  بازگشت به برجام تا پایان دولت شما محقق خواهد شد و آیا تماسی از طرف بایدن با شما داشته است»، گفت: تعبیری که شما از آقای بایدن نقل کردید من نشنیدم که بگوید من اگر بخواهم برگردم باید یک توافق دیگر و قوی تری داشته باشیم چرا که این حرف ترامپ است نه حرف بایدن. ترامپ همین را می‌گفت و اظهار می کرد ما این توافق را قبول نداریم باید به یک توافق قوی‌تر برگردیم.

روحانی تاکید کرد: ما هیچ پیش شرطی را نخواهیم پذیرفت و از هیچ کس قبول نمی‌کنیم. نه برجام قابل مذاکره است و نه این که بخواهیم برجام را از نو روی میز پهن کنیم و ماده به ماده آن بحث کنیم. یک برجام است که قبلا مذاکره و توافق شده است. عین این برجام را یا همه اجرا می کنند یا اجرا نمی‌کنند، اگر همه اجرا کنند ما هم اجرا می کنیم و مسایل دیگری که نام بردید موشکی و منطقه ای ارتباطی به مسایل هسته‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه قبلا هم با ما در مورد این موضوع‌ها صحبت کرده بودند، گفت: همان زمانی که 1+5 در برجام با ما صحبت می کرد همه اینها را بحث کردند. ماهها آمریکا بحث می‌کرد که مسایل موشکی  و مسائل منطقه ای را وارد کند و ما رد کردیم و گفتیم قابل مذاکره نیست. همه اینها رد شده است.  البته ترامپ از همه این مسایل بی‌خبر بود اصلا نمی دانست اما آقای بایدن به خوبی می داند که چه مذاکراتی انجام شده است. اینها قابل طرح و اصلا مذاکره نیست. آن که می‌تواند روی میز باشد این است که همه به تعهدات کامل خود بازگردند.

 

**توقع مردم تعامل قواست

روحانی در پاسخ به این پرسش که در این شرایط سخت تحریم و کرونا توقع مردم تعامل قوا است اما شاهد تقابل قوا هستیم، آیا سیاست دولت در تعامل با قوا با یکدیگر دچار شکست شده است، گفت: ما دنبال تقابل قوا نیستیم. وظیفه همه را قانون اساسی مشخص کرده است. مبنای ما فقط قانون اساسی است و با دو قوه دیگر در چارچوب قانون اساسی تعامل می‌کنیم. از آنها هم همین توقع را داریم چیزی فرای قانون اساسی از قوای دیگر نمی‌خواهیم.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: منتها اهداف مهمی داریم که باید مدنظر همه قوا قرار بگیرد و مردم برای آن اهداف ما را انتخاب کردند و باید آن را حل و فصل کنیم.  

وی ادامه داد: چه رییس جمهور چه بقیه مثلا در مجلس در بحث ها انتخاباتی همین را مطرح کردند و بر این مبنا رای گرفتند؛ پس رای مردم به مجلس یا دولت بر مبنای حرکت بر پایه منافع ملی است.

روحانی تاکید کرد: به دنبال تعامل با دیگر قوا هستیم و شرایط کشور هم شرایط تعامل هست. در شرایط جنگ هستیم و برای حل مشکلات باید به همدیگر کمک کنیم و نباید فرماندهی میدان تضعیف شود.

 

**جای وزیر بازرگانی در هیات دولت خالی است

روحانی با بیان اینکه مجلس با تاسیس وزارت بازرگانی موافقت نکرد، گفت: وزیر این وزارت‌خانه می‌توانست حامی مصرف کننده و تولید کننده باشد، البته به این معنا نیست که در حال حاضر دولت از مصرف کننده و تولید کننده حمایت نمی‌کند. ما دنبال این هستیم که بین تولید کننده و مصرف کننده تعادل ایجاد شود.

رییس جمهوری افزود: مقصود من این است که وزیری که کار تخصصی‌اش این باشد و آن وزیر بازرگانی است. وزیر صنعت کارش حمایت از صنعت و وزیر کشاورزی از کشاورزان حمایت می‌کند. ولی ما وزیری می‌خواهیم که دنبال روابط تجاری با دنیا و تولید داخلی بوده و صرفا به فکر مصرف کننده باشد. متاسفانه این ظرفیت را اکنون نداریم و جای وزیر بازرگانی در هیات دولت خالی است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پدر موشکی ایران در قاب سینما

تحویل کارت سوخت 10 روزه می‌شود/ افزایش 4 برابری ظرفیت تولید کارت سوخت

فعالیت مدارس و دانشگاه های جنوب استان بوشهر سه شنبه غیرحضوری است

شرکت فرودگاه‌ها: همه مسیرهای هوایی کشور باز است

تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات وقوع سیل احتمالی در جنوب کرمان

عاملان نزاع منجر به قتل در کرمان و بم دستگیر شدند؛ باز جای پارک کشته داد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان تعطیل شد

تصادف در کهنوج 13مصدوم برجای گذاشت

اطلاعیه اطلاعات سپاه درباره حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

سوریه: حملات ایران در چارچوب دفاع از خود بود

دستور نتانیاهو به کابینه: در مورد ایران اظهارنظر و مصاحبه نکنید

مردم از قرارگیری در مسیرهای سیل خیز خودداری کنند

فوت 18 هزار و 500 نفر در تصادفات رانندگی تا پایان بهمن/جرایم رانندگی بازدارنده نیستند

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

نامه ایران به شورای امنیت درباره اقدام دفاعی ایران

عملیات «وعده صادق» به همه اهدافش نائل شد

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران

اطلاعیه سپاه درباره حملات گسترده علیه رژیم صهیونیستی

عذرخواهی می‌کنم که با یک غفلت باعث این همه هجمه به ملت ایران شدم

حمله حزب الله لبنان به پایگاه صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی

کاخ سفید: تهدید ایران علیه اسرائیل قابل اجراست

قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های آسیایی

تصادف پراید با پارس در کرمان 6 کشته داشت

امام جمعه کرمان: جهان اسلام غزه را در عید فطر از یاد نبرد

رهبر انقلاب: تشکر واقعی از ملت ادامه تلاش بی‌وقفه مسئولان برای حل مشکلات است

نماز عید سعید فطر به امامت رهبر انقلاب اقامه شد

تسلیت رئیس جمهور به اسماعیل هنیه در پی شهادت فرزندانش

رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

قاچاق سوخت یک خودرو و ساختمان را در کرمان به آتش کشید

دادستان کرمان: بررسی علت تصادفات نوروزی استان ضروری است

پرونده قضایی برای اختلاس در مجتمع بندری امام خمینی(ره) تشکیل شد

روز چهارشنبه عید سعید فطر اعلام شد

بهره گیری از حمایت عمومی مردم جهان برای توقف حملات صهیونیست‌ها

مقام سازمان ملل متحد: اسرائیل، غزه را به شهری غیر قابل سکونت تبدیل کرده است

اعتراض اعضای شورای شهر کرمان به جبلی

ساعت کاری ادارات از 15 خرداد تغییر پیدا می‌کند

تاکید رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر طرح مطالعاتی نقاط بحرانی کرمان

10 هزار کارت سوخت درجیب مسئول جایگاه

شوخی با اسلحه جان دختر کهنوجی را گرفت

آلرژی بهاره را با این روشها کنترل کنید

چشمه‌های آب گرم ایران را بشناسید

7 توصیه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

بارش باران و برف در بیشتر مناطق کشور در تعطیلات عید فطر

طوفان شن برخی مناطق کرمان را دربرمی‌گیرد

مالچ‌پاشی 2 هزار و 50 هکتار در ریگان آغاز می‌شود

نان‌های لذیذ کرمان، زینت‌بخش سفره افطار

آخرین وضعیت مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار

طنین فریاد «مرگ بر اسرائیل» در پایتخت مقاومت + عکس

برگزاری مراسم راهپیمایی روز قدس در سراسر کشور