آخرین مطالب

توسعه صادرات کرمان بیخ گوش تحریم‌ها اقتصادی - اخبار استان کرمان

توسعه صادرات کرمان بیخ گوش تحریم‌ها

  بزرگنمایی:
در شرایط کنونی تحریم‌ها و ویروس کرونا که دروازه های دنیا را به روی ما بسته است، استان کرمان توانسته نموداری صعودی در توسعه صادرات رقم بزند که این آمار علاوه بر عملکرد اقتصادی پویا، کارنامه مسئولان را در سخت‌ترین شرایط کشور نمایش می‌دهد.

 به گزارش نسیم شرق به نقل از ایرناچهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را در حالی پشت سر گذاشتیم که همه تلاش دشمنان خارجی و همچنین موانع درون کشور و دست های پنهان همچنان در تلاشند که دستاوردهای این انقلاب مردمی را نادیده نشان دهند، اقداماتی که با وجود همه فراز و فرودهای پس از انقلاب اسلامی سعی بر باز کردن گرهی از گره های زندگی مردم ایران دارند و دشمنان این مرز و بوم برای ضربه به کشورمان از هیچ تلاشی فروگذار نبودند.

در این شرایط ارائه گزارش دستاوردهای بیش از چهار دهه استقرار نظام جمهوری اسلامی از یکسو و توضیح و تشریح عملکرد و اقدامات دولت تدبیر و امید طی هفت سال گذشته و همزمان با سخت ترین تحریم ها علیه ایران از سوی دیگر، ضروری به نظر می‌رسد زیرا هم می‌تواند در جهت مقابله با جریان رسانه‌های معاند در سیاه نمایی ها و ناکارآمدنمایی نظام جمهوری اسلامی و دولت‌های یازدهم و دوازدهم به کار گرفته شود و هم اینکه به یک قضاوت منصفانه و مبتنی بر واقعیات در اذهان عمومی بیانجامد.

هرچند در شرایط فعلی، جنگ اقتصادی سال‌های اخیر دشمنان علیه ملت ایران و پیامدهای منفی ناشی از شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد ایران، بر ضرورت ارائه دستاوردهای دوره مسئولیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌افزاید.

در این راستا حوزه بازرگانی خارجی و صادرات به عنوان نتیجه تمامی اقدامات انجام شده و نوک پیکان حوزه تولید استان پهناور کرمان محسوب می شود و همچنین مثبت شدن تراز تجاری در شرایط تحریم ها و بیماری کرونا که بسیاری کشورهای مرزهای خود را به روی ایران بسته اند، تلاش کشور و دولت را در شرایط دشوار نشان می دهد.

نمودار تراز تجاری کشور رو به مثبت می‌رود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مهمترین مؤلفه‌های تجارت خارجی یک کشور، تراز تجاری است لذا در دوره پس از انقلاب اسلامی همواره تلاش شده تا وابستگی کشور به واردات کاهش و صادرات رونق بگیرد و این رویه در استانهای کشور از جمله کرمان نیز پیگیری شده است.

جعفر رودری با بیان اینکه پس از آغاز جنگ اقتصادی بی‌سابقه دشمنان علیه ملت ایران، لزوم گسترش صادرات برای درآمدزایی در کشور بیش از گذشته احساس شد افزود: براین اساس، یکی از اولویت‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم تقویت صادرات در نظر گرفته شد که استان کرمان در این حوزه به شاخص های مناسبی دست یافته ست.

وی تصریح کرد: براساس آمارها، در سال 1357 تراز تجاری کشور منفی 9.8 میلیارد دلار بود، در سال 1392 این عدد به منفی 18 میلیارد دلار رسید، اما در بازه 9 ماهه سال جاری، تراز تجاری کشور به منفی 1.7 میلیارد دلار رسیده که با همه محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تداوم جنگ تحمیلی اقتصادی دشمنان، آماری قابل تحسین در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: شاید یکی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید را بتوان ارزش صادرات ایران دانست، ارزش صادرات کالاهای کشور در سال 1357 حدود 543 میلیون دلار بود که در سال 1392 به 31.5 میلیارد دلار رسید، اما با تلاش دولت تدبیر و امید و به‌رغم تحریم‌های بی‌سابقه دشمنان برای جلوگیری از صادرات کالاهای ایرانی، ارزش صادرات کشور در سال 1398 به 41.3 میلیارد دلار بالغ گشت.

صادرات باور جدی وزارت صمت به اذعان بخش خصوصی 

همچنین رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: رفع انباشت کالاها در گمرک و رفع مشکل مواد اولیه حرکت جدی و تزریق توان به بخش خصوصی بود و رفع تعهدات ارزی برای کالاهای صادراتی می تواند تعیین تکلیف شود زیرا صادرات باور جدی وزارت صمت است و تشکیلات وسیعی برای آن وجود دارد.

سیدمهدی طبیب زاده تاکید کرد: کارهای جهادگونه در شرایط بحرانی فعلی با وجود قوانین عادی آغاز شده و نمی توان در شرایط غیرعادی اینگونه فعالیت ها را دنبال کرد و تغییر قوانین تسهیل کننده، می تواند ریل گذاری خوبی در راستای جهش تولید و صادرات کند.

وی اضافه کرد: در استان کرمان هم مشارکت بخش دولتی با فعالان اقتصادی توانسته در راستای تحقق جهش تولید اقدامات پایداری را در جهت اشتغال و تقویت بنیه اقتصادی مردم این دیار رقم زند.

صادرکنندگان برتر از حمایت ویژه برخوردار می‌شوند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به در نظر گرفتن مجموعه حمایتی برای صادرکنندگان تراز اول کشور گفت: صادرکنندگان برتر از مزیت و حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: در شرایطی که تراز تجاری کشور منفی است، تراز تجاری کرمان، نسبت به سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش یافته است. 

وی اظهار داشت: 40 درصد از ظرفیت های معدنی کشور در کرمان قرار دارد و در این زمینه مشکل ما در استان کم آبی بود که بزودی عملیات اجرایی فاز دوم خط انتقال آب را اجرا می‌کنیم. 

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وضعیت قیمت گذاری فولاد باید از ابتدا انجام شود و برخی از معادن به همین دلیل تعطیل می شود زیرا قیمت نهایی آن چندین برابر قیمت اولیه است که این مشکل به این صنعت صدمه می‌زند. 

وی تصریح کرد: به عنوان یک مجموعه حمایتی برای صادرکنندگان در نظر داریم تا به صادرکنندگان رتبه اول مزیت هایی اختصاص یابد تا صادرکنندگان برتر خدمات ویژه ای دریافت کنند.

توجه جدی دولت و حاکمیت به بخش صادرات و کاهش واردات، این مهم را در استان کرمان محقق کرده و با رفع چالش های این حوزه در شرایط تحریم ها، موجب دمیدن جانی دوباره به حوزه تولید استان کرمان شده است.

صادرات کرمان در این دولت 44 درصد افزایش یافت

استاندار کرمان گفت: همچنین میزان صادرات از گمرکات استان طی هشت سال گذشته با رشد 44 درصدی همراه شد و ارزش صادرات غیرنفتی استان از 796 میلیون دلار به یک میلیارد و 872 میلیون دلار رسید.

علی زینی‌وند عنوان کرد: امسال سطوح زیر کشت گلخانه‌ای در استان کرمان به بیش از 2 هزار و 500 هکتار رسید و در زمینه سیستم‌های نوین آبیاری، سطح زیرکشت دانه‌های روغنی و تولید آبزیان رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

آمار صادرات از گمرکات کرمان

مدیرکل گمرکات استان کرمان نیز گفت: صادرات این استان در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.

محمدرضا قادر افزود: میزان صادرات گمرکات استان کرمان، طی 9 ماهه امسال 304 هزار و 355 تن و به ارزش بیش از 726 میلیون دلار بوده که این مقدار از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد رشد داشته است. 

وی تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی استان کرمان شامل پسته و مغز پسته به ارزش 662 میلیون و 574 هزار دلار ، خرما خشک و تازه به ارزش 13میلیون و 789هزار دلار ، مصنوعات مسی به ارزش 12 میلیون و 304 هزار دلار ، شکر به ارزش 9 میلیون و 442 هزار دلار و کاشی و سرامیک به ارزش 6 میلیون و 96 هزار دلار بود. 

مدیرکل گمرکات استان کرمان افزود: مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی گمرکات استان کرمان، چین، هند، عراق، آلمان، امارات، پاکستان، ترکیه، ایتالیا است. 

قادر تصریح کرد: باتوجه به آمار استخراج شده از سامانه جامع امورگمرکی صادرات تولیدات استان کرمان که از سراسرگمرکات کشورصادر شده است طی 9 ماهه امسال به وزن 918 هزار و 754 تن وبه ارزش یک میلیارد و 515 میلیون 29هزار و157 دلاربوده است، که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظر ارزشی 48 درصد رشد داشته است.

تحقق رشد صادرات و کاهش واردات کرمان طی سال جاری 

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این استان امسال با 26 درصد رشد صادرات طی سال جاری از محل گمرکات استان، 47 درصد رشد را از سایر گمرکات کشور داشته است.

در حوزه واردات کالا نیز به علت واحدهای بزرگ صنعتی مستقر در کرمان، استانی وارداتی هستیم که در این بخش کاهش واردات را داشتیم که یکی از دلایل آن نوسانات نرخ ارز بوده است.

وی تصریح کرد: در 10 ماهه امسال 310 میلیون دلار واردات داشتیم که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد کاهش یافته است.

کلانتری افزود: مهمترین اقلام صادراتی استان کرمان پسته و مغز پسته هستند که صادرات آن 746 میلیون دلار طی 10 ماهه سال جاری بود و در جایگاه بعدی کالاهای صادراتی همچون خرما، شکر، کاشی و سرامیک قرار می‌گیرند.

آمار رشد صادرات در استان کرمان در حالی تحقق یافت که همزمان با آن سیاست جلوگیری از خام فروشی نیز به کار گرفته شد و این سیاست علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، به برنامه اشتغالزایی و جهش تولید استان نیز جامه عمل می پوشاند.

جلوگیری از خام فروشی در کرمان

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به تاکید این سازمان به کاهش خام فروشی به ویژه در حوزه زغال سنگ، کرومیت، مس و سنگ آهن گفت: اکنون کمبودی در این زمینه نداریم لذا مجوزهای آن محتاطانه صادر می‌شود.

وی افزود: اکنون فرایند تکمیل زنجیره در بخش سنگ‌های تزیینی و ساختمانی را دنبال می کنیم که از خام فروشی این تولیدات نیز جلوگیری شود.

توسعه صادرات به عنوان باور جدی دولت می تواند بخشی از مشکلات حوزه تولید و اقتصاد کشور را رفع کند که در ادامه آن، زمینه جهش تولید و اشتغالزایی بیش از گذشته درون کشور فراهم می‌شود.

این درحالی است که در آغاز انقلاب اسلامی صادرات ما تنها محدود به نفت و مواد خام کشور می شد، امروزه ضمن جلوگیری از خام فروشی، کالاهای با ارزش افزوده، درون کشور تولید و صادرات می شود ضمن آنکه دولت در این راستا سیاست کاهش واردات را در راستای استقلال اقتصادی کشور به کار گرفته است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پدر موشکی ایران در قاب سینما

تحویل کارت سوخت 10 روزه می‌شود/ افزایش 4 برابری ظرفیت تولید کارت سوخت

فعالیت مدارس و دانشگاه های جنوب استان بوشهر سه شنبه غیرحضوری است

شرکت فرودگاه‌ها: همه مسیرهای هوایی کشور باز است

تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات وقوع سیل احتمالی در جنوب کرمان

عاملان نزاع منجر به قتل در کرمان و بم دستگیر شدند؛ باز جای پارک کشته داد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان تعطیل شد

تصادف در کهنوج 13مصدوم برجای گذاشت

اطلاعیه اطلاعات سپاه درباره حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

سوریه: حملات ایران در چارچوب دفاع از خود بود

دستور نتانیاهو به کابینه: در مورد ایران اظهارنظر و مصاحبه نکنید

مردم از قرارگیری در مسیرهای سیل خیز خودداری کنند

فوت 18 هزار و 500 نفر در تصادفات رانندگی تا پایان بهمن/جرایم رانندگی بازدارنده نیستند

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

نامه ایران به شورای امنیت درباره اقدام دفاعی ایران

عملیات «وعده صادق» به همه اهدافش نائل شد

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران

اطلاعیه سپاه درباره حملات گسترده علیه رژیم صهیونیستی

عذرخواهی می‌کنم که با یک غفلت باعث این همه هجمه به ملت ایران شدم

حمله حزب الله لبنان به پایگاه صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی

کاخ سفید: تهدید ایران علیه اسرائیل قابل اجراست

قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های آسیایی

تصادف پراید با پارس در کرمان 6 کشته داشت

امام جمعه کرمان: جهان اسلام غزه را در عید فطر از یاد نبرد

رهبر انقلاب: تشکر واقعی از ملت ادامه تلاش بی‌وقفه مسئولان برای حل مشکلات است

نماز عید سعید فطر به امامت رهبر انقلاب اقامه شد

تسلیت رئیس جمهور به اسماعیل هنیه در پی شهادت فرزندانش

رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

قاچاق سوخت یک خودرو و ساختمان را در کرمان به آتش کشید

دادستان کرمان: بررسی علت تصادفات نوروزی استان ضروری است

پرونده قضایی برای اختلاس در مجتمع بندری امام خمینی(ره) تشکیل شد

روز چهارشنبه عید سعید فطر اعلام شد

بهره گیری از حمایت عمومی مردم جهان برای توقف حملات صهیونیست‌ها

مقام سازمان ملل متحد: اسرائیل، غزه را به شهری غیر قابل سکونت تبدیل کرده است

اعتراض اعضای شورای شهر کرمان به جبلی

ساعت کاری ادارات از 15 خرداد تغییر پیدا می‌کند

تاکید رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر طرح مطالعاتی نقاط بحرانی کرمان

10 هزار کارت سوخت درجیب مسئول جایگاه

شوخی با اسلحه جان دختر کهنوجی را گرفت

آلرژی بهاره را با این روشها کنترل کنید

چشمه‌های آب گرم ایران را بشناسید

7 توصیه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

بارش باران و برف در بیشتر مناطق کشور در تعطیلات عید فطر

طوفان شن برخی مناطق کرمان را دربرمی‌گیرد

مالچ‌پاشی 2 هزار و 50 هکتار در ریگان آغاز می‌شود

نان‌های لذیذ کرمان، زینت‌بخش سفره افطار

آخرین وضعیت مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار

طنین فریاد «مرگ بر اسرائیل» در پایتخت مقاومت + عکس

برگزاری مراسم راهپیمایی روز قدس در سراسر کشور